Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hemlig Näsbypark Spotguide

  • Hemlig Näsbypark Spotguide

    Publicerad av vartan på 26 augusti, 2006 vid 21:47

    Bor i Täby och tänkte dela med mig av dessa “hemligheter”. Det verkar inte vara många som vet om att Stora Värtan (Näsbypark) funkar mycket bra även vid syd, och att man kan speeda vid västligt.

    Kruxet är att gå i vid slutet av Dragskeppsvägen (Fin gräsplats att rigga). Till vänster om den lilla piren är det en 10m bred sandstrand som funkar vid sjösättning. Vid västlig vind så kryssar man upp till marinan, och kör bakom kajen där det är plattvatten. Vinden är förhållandevis jämn där eftersom det är en massa hästhagar/ängar inåt land som jämnar ut vinden. Sist jag körde vid där var vattnet så platt att det kändes som om jag körde i smör…fy fan vad härligt!!! 🙂

    Hälsningar,

    Patrik

    Oregistrerad svarade 17 år, 7 månader sedan 6 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • Oregistrerad

    Gäst
    26 augusti, 2006 vid 21:51

    DraKskeppsv. var det…

    Surfa på!

  • Oregistrerad

    Gäst
    26 augusti, 2006 vid 21:58

    2. Söderarm-Sandhamn
    Söndag förmiddag Mellan ost och sydost, 5-9 m/s. Risk för vindar över 10 m/s: 20%
    Söndag eftermiddag Sydost, 5-9 m/s. Risk för vindar över 10 m/s: 20%

    Lär ju funka fint i morrn. Funderar bara på om man ska rigga i Näsa Äng som vanligt eller våga sig ut till det “hemliga” stället?

    /Peter

  • militaren

    Medlem
    26 augusti, 2006 vid 21:59

    de som är bra för speed är bra för freestyle :D…tack

  • swe-496

    Medlem
    27 augusti, 2006 vid 04:30

    Verkar som att det ska vara mer vind i södra skärgården…

  • Oregistrerad

    Gäst
    27 augusti, 2006 vid 08:16

    Det blåser i Värtan. Flaggorna vajar, träden svajar. Nu kör vi !!

  • calle_b

    Medlem
    27 augusti, 2006 vid 09:35

    Jag är uppvuxen på Värtans Vatten sen många år tbx, och något “secret” vet jag inte om jag kan kalla det 😉

    Som gammal aggressiv Värt-Local kan jag varna för grymma strömmar i sundet, samt taggtråd i strandkanten och mördar-gäddor i vassen till vänster om bryggan. Dom lokala söndagsseglarna är så bakfulla att dom nästan försöker pricka in de icke planande surfarna.

    Faktiskt så kan revet utanför ön ge hyfsade flygturer om vindarna är dom rätta, dvs SSO (om jag inte minns fel)
    Men se upp när det är stort, många master har gått på yttre.
    Ha d gott
    /en morgontrött Calle med noll glimt i ögat

  • fastforward

    Medlem
    28 augusti, 2006 vid 10:43

    Varför inte kasta i prylarna precis vid båtklubben såsom gurra1978 tipsar om på surfläget? Verkar onödigt att starta ända ute på udden om man bara ska kryssa tillbaka sedan.

    Däremot skulle jag kunna tänka mig att det funkar bättre att starta på drakskeppsvägen vid sydliga vindar.

  • niklasr

    Medlem
    28 augusti, 2006 vid 11:20

    Tjena!
    Jag har också tänkt på att det är ovanligt lite windsurfare på Dragskeppsvägen. Bra gräsplan och enkelt att gå i, riktigt bra tycker jag. Det kanske blir en tur dit idag.

    /NR

  • Oregistrerad

    Gäst
    28 augusti, 2006 vid 11:58
    NiklasR wrote:
    Tjena!
    Jag har också tänkt på att det är ovanligt lite windsurfare på Dragskeppsvägen. Bra gräsplan och enkelt att gå i, riktigt bra tycker jag. Det kanske blir en tur dit idag.

    /NR
    En anledning är väl att det inte finns så mycket P-platser. (Åtminstone om man inte ska reta upp lokalbefolkningen = nybyggare med stora plånböcker). Annars är stället bra vid sydliga vindar eftersom det blir lite tratteffekt mellan Tornön och fastlandet. Dessutom slipper man de oroliga vindfenomen som uppträder i lä bakom Bastuholmen om man utgår från Näsa äng.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hemlig Näsbypark Spotguide

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.