Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hemmabyggd monopod till GoPro?

  • Hemmabyggd monopod till GoPro?

    Publicerad av blizzy på 11 januari, 2011 vid 22:40

    Tjena,
    hittade denna länk på nätet på en hemmabyggd monopod:
    LÄNK

    Nån som har byggt nåt liknande eller som har förslag på vilket rör man bör använda (som faktiskt håller ett fall eller två)?
    Den verkar ju riktigt nice… och det är så klart mycket billigare att bygga själv än o köpa nåt proffsmärke haha :santa:

    blizzy svarade 13 år, 4 månader sedan 5 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • pjoter

    Medlem
    12 januari, 2011 vid 15:07

    Vet inte om jag hade litat på det där. Hade nog hellre satsat på deras egna cykel/störtbursfäste istället. Det har jag sett användas på SUP paddlar mm med gott resultat.

  • blizzy

    Medlem
    12 januari, 2011 vid 15:51

    Whats not to trust?
    Att PVC-röret skulle hålla eller själva fästet i sig?
    Det bygger ju på GoPro Tripod-mount och en 1/4″ skruv så jag tycker det verkar ganska stabilt.

    Däremot hade jag tänkt uppgradera den till o använda ett ihåligt aluminiumrör (typ ett kvastskaft) för att minska vikten och öka hållbarheten. Samt att ett aluminiumrör är lättare att se och (förhoppningsvis) flyter om man gör det tätt i båda ändar och har luft i det.
    Sen hade jag en tanke om att måla delar av det orange för att göra det ännu enklare att se i vattnet.

    Fler tips på tweaks av monopoden mottages gärna! =)

  • roniboy

    Medlem
    12 januari, 2011 vid 16:16

    går ju att plasta ett eget med kolfiber eller vanlig väv då kanske det håller lite längre.
    Blir lite dyrare förstås men om den håller längre så tjänar man på det =)

  • tobbelindholm

    Medlem
    12 januari, 2011 vid 16:29

    jag använder burfästet och så råkade ja ha en gammal hatthylla liggandes. så ja tog röret man trär på krokarna på. vad skulle kunna hända?:P

  • karl-petter

    Medlem
    12 januari, 2011 vid 22:00

    Sjysst länk! Byggvaruhusen har rätt bra sortiment på olika plaströr, dock inte sett men gänga i ändan. Mopp-skaft eller liknande vore ju sjysst lösning annars, det finns väl de som redan är gängade för att skruva på en mopp tex. Dock vet jag inte om man kan hitta ngt lämpligt att skruva på där o sedan skruva tripoden i. En mopp blir ju lite jobbit:)

  • blizzy

    Medlem
    13 januari, 2011 vid 08:39
    karl-petter;644229 wrote:
    Sjysst länk! Byggvaruhusen har rätt bra sortiment på olika plaströr, dock inte sett men gänga i ändan. Mopp-skaft eller liknande vore ju sjysst lösning annars, det finns väl de som redan är gängade för att skruva på en mopp tex. Dock vet jag inte om man kan hitta ngt lämpligt att skruva på där o sedan skruva tripoden i. En mopp blir ju lite jobbit:)

    Japp, moppskaft hade nog kunnat funka också, men som du säger kanske det blir jobbigt att få det stabilt med tripodfästet.
    Tydligen finns det sånna rör fast de verkar vara ganska dyra de jag har hittat, men det är för det är nån form av specialversion… borde finnas några mer random rör som är billigare…
    Sökandet har börjat! Mot byggvaruhusen :santa:

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hemmabyggd monopod till GoPro?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.