Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hemmameckad boardbag?

  • kris

    Medlem
    11 december, 2001 vid 18:26

    Jag har faktiskt gett mig på det.. Använde gamla liggunderlag som jag skar till och sydde in i tyg.
    Resultatet blev väl inte sådär jättebra… Det glipade lite här och där och luktade mögel efter ett tag. Riktig vattenavvisande canvas är säkert mkt bättre men dyrt.. Det var inte värt besväret tyckte jag.

    Ett mastfodral har jag också knåpat med, använde bubbelplast till för rör och utanpå det ett fodral av galon – lyxigt! Och billigt eftersom jag fick materialet 🙂

  • anonym-anvandare

    Medlem
    12 december, 2001 vid 06:11

    tyg som används til båtkappell, inte alls dyrt och vatten beständigt.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    12 december, 2001 vid 09:57

    Köp din boardbag på surfcompaniet istället! -har för mig att de kostade 599:- vilket är en billig peng om man betänker kvalitetsskillnaden mellan F2s prylar och hemmasytt…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    12 december, 2001 vid 12:29

    Custom är coolare :-))
    Vet du om dom har till formula åxo?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    12 december, 2001 vid 13:01

    Tjena
    Nop! Såg inga sist jag var där. Men ring och kolla!
    /J

  • portin

    Medlem
    12 december, 2001 vid 13:40

    Jävla läckert om det blir snyggt o så…

    Jag hade funderingar på ett sånt projekt förut men sen släppte min hjärntumör och…
    tjaba

  • anonym-anvandare

    Medlem
    12 december, 2001 vid 14:26

    ska nog ge mig på båtkapellvarianten, tror jag… verkar riktigt vettigt!

    jo, bra boardbag till “allt annat än feeta formula-brädor” verkar va skitlätt att köpa orginal, men en 1 metars formula är klurig att klämma ner…

    hur fet är vadderingen på en “vanlig” bag”

    du som sydde med liggunderlag: för hand eller hade du en FET symaskin?

    *danke shöön*

  • ola-h

    Medlem
    12 december, 2001 vid 15:49

    Det är inte så lätt att hitta passande boardbagar till en 235 cm vågbräda heller.

    När det gäller att sy genom vadderingen, samt diverse förstärkningar är nog nästan en “industri-maskin” nödvändig.

    Den kanske enklaste konstruktionen (utan sarg) är följande:

    Skär till vaddering och tyg lite större än brädan. Två vadderingar och fyra tyg.

    Tag en vaddering, placera tyg på bägge sidor. Dra ett par sömmar över (genom alla tre lager) för att fixera. Vik ett kantband runt kanten på tyg-vadd-tyg-sjoket och sy runt hela genom alltihop (inalles skall nånel passera fem lager alltså).

    Upprepa detta med den andra delen.

    Skall du ha handtag, fenhål etc, sy fast detta nu.

    Sy fast en dragkedja runt tailen. Sy i kantbandet, genom hela skiten, ena halvan på överdelen och andra på underdelen.

    Dra ihop dragkedjan och lägg de två lagren ovanpå varandra. Sy en fet multipel söm (med stark tråd) genom de bägge lagren, i innerkant av kantbandet, där du inte redan har dragkedja. Denna söm är den tyngsta.

    Jag har inte provat, men ovanstående borde vara en genomförbar modell. Det dubbla kantbandet ger slitageskydd och genomslagsdito.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    12 december, 2001 vid 16:20

    SCHYSST!

    så jävla irriterade bara när man väl kommer ner till den lokale tyghandlarn som varken har stark tråd eller vattenavstötande canvas…

    jag sa: slitstarkt vattenavstötande tyg!
    handlarn sa: öhh… öhh… och plockar fram något överkastliknande fluff som skulle suga vatten som en jävla torrboll!

    jag sa: stark tråd då?
    handlarn sa: öhh… ehh.. vi har ju björntråd

    jag gick hem

    var hittar man sånna detaljer?

    /Johan

  • feg

    Medlem
    12 december, 2001 vid 16:38

    Tråden vet jag finns hos tillbehörsaffärer för båtar, sk segelgarn vilket är vaxad nylontråd i olika dimensioner. Den är oerhört stark. Här i Sthlm ute längs E18 finns Erlandsons Brygga (http://www.bryggan.nu/) som har det mesta och är billiga.

    Angårende tyg till en boardbag så tror jag inte på “båtkapellscanvas” om man inte torkar den ofta. kolla på alla sprayhoods, kapell och sittbrunnstält till båtar… de möglar.

    /Fegisen

  • kris

    Medlem
    12 december, 2001 vid 19:19

    Jag hade symaskin med lite starkare nål än vanligt (tror den hette jeansnål). Men jag sydde inte igenom liggunderlaget – det krävs det industrisymaskin till.

  • ian

    Medlem
    16 december, 2001 vid 23:00

    Tandtråd fixade min mosters man sin kite med i somras så det borde väl vara starkt nog /Ian

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hemmameckad boardbag?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.