Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hetta upp epoxi, Svenne läs tack:)

  • Hetta upp epoxi, Svenne läs tack:)

    Publicerad av kinetic på 16 juli, 2013 vid 08:57

    Kort förklarat: Måste dela på en latta. Delarna är limmade i varandra, dvs ena biten är inskjuten i den andra med nåt lim emellan (epoxi?). Hur får man isär detta? Värme? O framförallt, vad händer med epoxi när den värms ordentligt, skadliga/giftiga ångor? Det är det jag vill ha svar på, samt om det ens är möjligt att få epoxin att släppa med värme (tänkte värma med en värmepenna, vill givetvis inte skada fibrerna allt för mycket…)

    bicless svarade 10 år, 9 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • aronh

    Medlem
    16 juli, 2013 vid 12:13

    Nej, det går inte att smälta epoxi. Härdplaster, som epoxi, går inte att smälta till skillnad från termoplaster som mjuknar vid en förhöjd temperatur. Epoxi bryts ner om det blir för varmt.

  • kinetic

    Medlem
    16 juli, 2013 vid 12:40

    Så länge det lossnar så…Så frågan är, blir det möjligt att separera delarna med “milt våld” om man värmer bra?

  • svenne

    Medlem
    16 juli, 2013 vid 17:58

    En “vanlig” epoxi når sin övre temperatur runt 60 grader. Upp dit mjuknar den progressivt och blir som mjukast strax innan den deformeras permanent (ca 10-20 % högre temp än tröskelvärdet). Om du värmer för mycket kommer den att få sämre hållfasthet men om du håller dig inom rimliga temperaturer så kan du mjuka upp limfogen med värmepistol och försiktigt lirka loss bitarna. Jag delar limmade delar med värme flera gånger i veckan med gott resultat. Till exempel handtag på SUP-paddlar kan man behöva värma på så att röret börjar röra sig innan handtaget lossnar, men det beror som sagt på vad det är limmat med från första början.

    Värm på du.

    .

  • bicless

    Medlem
    16 juli, 2013 vid 21:06

    Skönt att det finsn folk som kan sin sak, jag har ofta undrat hur man skall få isär limmade lattor utan att pajja skiten. De sitter ofta med kolfibertub och övergång och sen rod på cam segel och man vill ha så många hela delar som möjligt när man skall byta nått. Nu vet jag.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hetta upp epoxi, Svenne läs tack:)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.