Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing hjælp med mast…

  • alexasu

    Medlem
    18 juni, 2014 vid 10:26

    En bom ovanför och en under skarven. Spänn stenhårt och vrid. Funkar set inte så ta ännu fler bommar! (Gjorde detta tre gånger här om veckan med olika master på Lomma beach…)

  • dr-masse

    Medlem
    18 juni, 2014 vid 12:18

    Och innan du drar på bommarna – böj masten fram och tillbaka vid skarven i olika lägen (vrid och böj om vartannat). Ibland funkar det såpass bra att bomtricket inte behövs.

  • tim-eriksson

    Medlem
    18 juni, 2014 vid 12:20

    Annat trick är att vattenfylla masten, sätta ned top delen i backen och “gunga” fram och tillbaka. Då krossas sanden och det brukar åka ut en kolfilber/sand sörja. Det hjälpte mig en gång då bom tricket inte fungerade.

  • alexasu

    Medlem
    18 juni, 2014 vid 15:11

    Ibland hjälper det att hålla masten i ändarna och gunga den upp och ner så att den kommer i självsvängning på mitten också.

  • ola-h

    Medlem
    18 juni, 2014 vid 20:03

    Är det en rdm så har jag ett säkert trick att ta till om inget annat lyckas. Lägg på bockar. Böj ned så mycket du kan och peta sedan in ett tunnt bladmått (eller annan tunn sak) i glapet som blir i underkant. Låt sitta. Vrid masten ett halvt varv ock repetera. Vrid ett halvt varv och repetera igen, men nu med et aningens tjockare. OSV.

    Absolut mest isärdragningskraft, men om det är en sdm kan väggtjockleken på masten vara i minsta laget för att det ska fungera.

  • sailortrash

    Medlem
    18 juni, 2014 vid 20:20

    Kan bli vakum inne i masten också, kan hjälpa att plocka bort pluggen i toppen. Jag hade en mast som satt ihop 3 säsonger som loss loss nyligen…

  • ramrob

    Medlem
    19 juni, 2014 vid 05:56

    Och, när du har fått isär den, förhindra att sand kommer in i skarven genom att slår ett varv el-tejp runt skarven varje gång du riggar. Det oxo förhindrar att mastskarven “öppnar sig” när du för in den i seglet.

  • tsss

    Medlem
    19 juni, 2014 vid 09:53

    Vi (TWC) sålde en mast, som vi inte lyckats få isär till en kille för några år sedan. När jag långt senare pratade med honom så berättade han att han testat många trick, men med hjälp av bladmåttstricket som Ola beskriver, så hade det lyckats till slut. Det var en SDM.mast

  • jesper-nielsen91

    Medlem
    19 juni, 2014 vid 10:23

    Tack så mycket før alla svar, ær en sdm mast men lær testa några av førslagen efter surfet idag! ser ut att vara schysst hær I køpenhamn I alla fall. hoppas ni andra får del av vindarna!

  • stoorfaen

    Medlem
    19 juni, 2014 vid 12:17

    Jag brukar fylla masten med rödvin och köra skotricket

    https://www.youtube.com/watch?v=PMMdN4AFtqE

  • svenne

    Medlem
    19 juni, 2014 vid 12:33

    Skit i masten. Jag fyller mig själv med rödvin och behåller skorna på.

    Var fan är Surfslusken?!

  • e_axel

    Medlem
    19 juni, 2014 vid 16:04

    Sätt masten på två bockar eller på en bock och i marken (eller på något som göra att du har möjlighet att böja den) Böj masten med handkraft eller genom att sitta lite lätt på den vid skarven, rotera sedan masten medan du håller den böjd så kommer masten sakta glida isär. Fungerat för mig på dom mest jävliga master.

  • jesper-nielsen91

    Medlem
    20 juni, 2014 vid 06:14

    haha rødvin? nu ær masten især I alla fall, kørde på två bommar och vred sen 🙂 ni missade fint surf I gilleleje igår! tack før all hjælp førresten

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing hjælp med mast…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.