Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälmtrend!

  • Hjälmtrend!

    Publicerad av rrd på 12 juni, 2008 vid 19:45

    Efter att äntligen ha seglat riktigt mycket de senaste dagarna i episka förhållanden, med tanke på väntetiden, så har jag lagt märke till vad många det är som använder hjälm!

    Kanske är det för att jag själv har börjat använda hjälm sen i vintras som jag uppmärksammar detta mer än tidigare. Vilken extravärme hjälmen ger! Jag tycker att jag måste ha öronvent öppen på Gath för att slippa det värsta tjutet.

    Har ni erfarenheter av skador utan hjälm eller är det skönt och bra skydd samt förutsättning för att våga ladda mer? Kan inte komma ihåg att jag slagit i huvudet men det kanske är ett bra skäl att använda hjälmen…

    ola-h svarade 15 år, 5 månader sedan 31 Medlemmar · 52 Svar
  • 52 Svar
  • johan_gbg

    Medlem
    12 juni, 2008 vid 20:25

    Hjälmtrend är hjärntrend!

    Har haft användning av min ett antal gånger, senast nu i tisdags. Skulle simma runt seglet när en våg slog upp brädan i bakhuvudet, gött å ha hjälm.

    Lägger man ner 9+3+5år på investeringar i skallen är en hjälm för några hundra en billig försäkring!

    / Johan

  • walle_gbg

    Medlem
    12 juni, 2008 vid 20:32

    Slog av ett bomrör med pannan för ett antal år sedan. Då var det gött att man hade hjälm, och att jag inte träffade med näsbenet.

  • kalllek

    Medlem
    12 juni, 2008 vid 22:53

    Funderar också allvarligt på hjälm. Nu har man klarat sig så här länge så då händer det väl någon olycka snart..
    Vilken hjälm ska man ha, någon som anses vara “bäst”?

  • svenne

    Medlem
    13 juni, 2008 vid 06:25

    Jag kraschade så jäkla hårt en gång och fick en mindre hjärnskakning av vattnet, så det behöver inte vara bommar, fenor eller andra hårda saker i vägen. Det var sjukt läskigt att försöka komma tillbaka till stranden när hela världen är ett fukkin tivoli.
    Min skate/BMX-hjälm från Stadium funkar fortfarande hur bra som helst, och visst värmer det extra på vintern! Men jag slarvar mer och mer, borde ha den oftare helt enkelt.

  • raggi-man

    Medlem
    13 juni, 2008 vid 06:39

    kanske en dum fråga, men i och med att hjälmen har en viss flyt förmåga så har jag varit lite rädd att använda en pga. wiplash skador. Jag menar att dunsar du i vattnet med en herre jösses fart så sjunker ju kroppen bra mycket fortare än skalle(hjälm)

  • svenne

    Medlem
    13 juni, 2008 vid 07:37
    räggi man;474667 wrote:
    kanske en dum fråga, men i och med att hjälmen har en viss flyt förmåga så har jag varit lite rädd att använda en pga. wiplash skador. Jag menar att dunsar du i vattnet med en herre jösses fart så sjunker ju kroppen bra mycket fortare än skalle(hjälm)

    Jajamänsan, det var en dum fråga! 😉

  • oscar

    Medlem
    13 juni, 2008 vid 08:02

    Pro Tec har ett par vattensporthjälmar som sitter riktigt bra. Man kan även välja på den ena modell om man vill ha skdd för öronen eller inte.

  • markforce-f-d-markram

    Medlem
    13 juni, 2008 vid 09:47

    Hjäm är helt rätt!
    Om inte jag haft det på mig för 4 år sedan i ett kastfall,
    så hade min son som föddes 2 månader sedan varit faderlös.

    Då jag slog sidan/tinningen i masten vid ett ikrokat kastfall
    downwind (28,5 knop enl. GPS) spräckte jag vågmasten med hjälmen,
    förlorade medvetandet en stund och fick 2 kotdislokationer + rejäl
    sträckning av nacken + att jag vi sy ihop handen som klövs upp lite
    av bommen som pressades in mellan fingrarna (ingen simhud här inte).

    Utan hjälm hade det gått riktigt illa.
    Nu var det mest rygg/nacke som tog stryk och det var illa nog:
    Det tog en månad innnan jag kunde gå i trappor utan ryggsmärtor och efter
    ytterligare 2 månader kunde jag surfa igen.

    Men jag kommer aldrig att ladda så speedfett igen i Björlandas chop när
    det blåser 20 m/s med 5 kvadrat(blåste mer än nu i veckan)

    Och min gamla Jofa hjälm åker på så fort det brallar i, det är min
    plikt som farsa och familjeförsörjare att trä på den när det är
    som bäst:cool2:

  • nlc

    Medlem
    13 juni, 2008 vid 09:55

    @Markforce f.d. Markram 474718 wrote:

    Hjäm är helt rätt!
    Om inte jag haft det på mig för 4 år sedan i ett kastfall,
    så hade min son som föddes 2 månader sedan varit faderlös.

    Hmmm, sov du på biologilektionerna i 9:an eller menar du att han föddes två månader senare? 😉

  • jesper_b

    Medlem
    13 juni, 2008 vid 10:25

    Använd hjälm!

    /JB

  • lars_k

    Medlem
    13 juni, 2008 vid 10:45

    Använd skydd så slipper vi se faderslösa barn!

  • kalllek

    Medlem
    13 juni, 2008 vid 11:15

    Det är märkligt hur man fungerar. Jag tänker oftast att ääh…det händer inte något.
    Jag har hållt på mycket med fältritt (häst) och där har typ alla skyddsväst och det var en jäkla tur för mig att den kulturen finns – för jag hamnade på akuten danderyd efter ett fall och hade jag inte haft väst hade jag troligen suttit i rullstol idag enligt sjukhuset. Kunde dock inte gå på en månad.
    Jag är så jäkla dum som alltid tänker att det är lugnt utan hjälm, även när jag cyklar. Ska kolla upp Pro Tec! Är det Ace Wake man ska ha?

  • raggi-man

    Medlem
    13 juni, 2008 vid 11:27
    Svenne;474681 wrote:
    Jajamänsan, det var en dum fråga! 😉

    jaha tack då

  • svenne

    Medlem
    13 juni, 2008 vid 12:45
    räggi man;474746 wrote:
    jaha tack då

    Vassego.
    Ditt huvud väger 4-5 kilo, och det sitter fast i ytterligare en kropp på typ 70-80 kilo. Om du vurpar i låt säga 30 km/h lär rörelsenergin göra hjälmens flytförmåga obefintlig tills kroppen har bromsats upp. Dessutom, tror jag inte att min skatehjälm flyter över huvudtaget trots frigolitinnehåll. Definitivt inte med huvudet inkluderat.

    I sånt fall skulle det vara livsfarligt att surfa med våtdräkt och ännu värre med flytväst för då skulle kroppen bromsas upp och huvudet fortsätta.
    *SNAP!*
    Lisa 4 år: Mamma, vad tappade farbrorn?

    Näe, köp hjälm och ladda hårt!

  • tmalm

    Medlem
    13 juni, 2008 vid 14:09

    Spelar nog inte så stor roll vilken hjälm du har- vilken som helst är iaf bättre än ingen.
    kör själv med en Bell street/bmx hjälm för typ 300:- på cykelspec eller vilken cykelaffär som helst. hade egentligen bara tänkt använda den när det blåser ordentligt men det känns inte att ja har den på så då får den oftast sitta på. Bättre på huvet än i bagaget.

    och så ser man ju så jäkla cool ut! 🙂

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälmtrend!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.