Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälmtrend!

  • rrd

    Medlem
    22 juni, 2008 vid 08:24

    Det är såklart viktigt att hjälmen har låg vikt.
    Inom MC-industrin på tidigt 80-tal marknadsförde man glasfiberhjälmar
    (integralmodell). Sedan kom man på att en hög hjälmvikt var en viktig förklaring till att så många bröt nacken vid vurpor.

    Lite senare började man tillverka hjälmar av Kevlar som löste en stor del av problemet. Min första bågehjälm var av Kevlar!

    Men en kompis körde ihjäl sig trots en bra hjälm, nuförtiden har väl många som kör lite mer raceinspirerade bågar ryggradsplatta.

  • rosen

    Medlem
    23 juni, 2008 vid 20:53

    hjälm är grymt, hitta en skräpandes hos mamma som funkar utmärkt. Det ser lite tuffare ut med en sliten hjälm (dock hel, bara repor) plus att man kan satsa lite hårdare. Sen täcker den pannan lite bättre än “surf”hjälmarna.

  • ozman

    Medlem
    23 juni, 2008 vid 22:09

    @RRD 476623 wrote:

    Det är såklart viktigt att hjälmen har låg vikt.
    Inom MC-industrin på tidigt 80-tal marknadsförde man glasfiberhjälmar
    (integralmodell). Sedan kom man på att en hög hjälmvikt var en viktig förklaring till att så många bröt nacken vid vurpor.

    Lite senare började man tillverka hjälmar av Kevlar som löste en stor del av problemet. Min första bågehjälm var av Kevlar!

    Men en kompis körde ihjäl sig trots en bra hjälm, nuförtiden har väl många som kör lite mer raceinspirerade bågar ryggradsplatta.

    Just det med vikten tycker jag är viktigt. Jag har en rätt gammal Gath hjälm (visormodellen utan visor) som jag kör med när det tutar i lite mer. Enda problem jag har är att jag blir rätt trött i nacken efter ett tag. Det är kanske pga min klena kroppsbyggnad, men det är hyfsat stora krafter på (mitt stora) huvud för att hålla den upprätt och i färdriktningen. Jag kan tänka mig att en så lätt hjälm som möjligt räcker mot de flesta slag inom surfsporten. Jag bör tillägga att det är en vanesak – nackmusklerna byggs upp vid regelbunden segling, men tyvärr så får man inte regelbunden segling när man bor i Uppsala!

    Vet någon vad lättaste modellen är på marknaden som inte går i bitar vid slag?

  • rrd

    Medlem
    23 november, 2008 vid 19:59

    “Att ha hjälm är idag “inne”.
    Du är en geek om du inte har hjälm, samtidigt som du skyddar ditt lilla huvud. Smart! Idag finns också ascoola tillbehör så som tuneups med kanonljud. Du kan ha mp3-spelaren och telefonen kopplade till hörlurarna samtidigt.”

    Källa: Skidsport Bromma

  • ola-h

    Medlem
    23 november, 2008 vid 21:59

    Såg ni Sportspegelns Stopptid idag. Ett gammalt reportage om ungdomar som inte ville ha hjälm när de spelade hockey.

  • nlc

    Medlem
    24 november, 2008 vid 09:14

    @Ola H. 517681 wrote:

    Såg ni Sportspegelns Stopptid idag. Ett gammalt reportage om ungdomar som inte ville ha hjälm när de spelade hockey.

    Jepp, det var ett grymt slående argument för kruka att se en stackars hjärnskakad stockholmsgrabb famla efter orden för att motivera sin mössbeprydda skalle. Tills slut lyckades han klämma ur sig att det var tuffare utan hjälm än med…

    Undrar vad han gör idag.

  • ola-h

    Medlem
    24 november, 2008 vid 09:34

    @NLC 517718 wrote:

    Jepp, det var ett grymt slående argument för kruka att se en stackars hjärnskakad stockholmsgrabb famla efter orden för att motivera sin mössbeprydda skalle. Tills slut lyckades han klämma ur sig att det var tuffare utan hjälm än med…

    Undrar vad han gör idag.

    Finansanalytiker, kanske?

Sida 4 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälmtrend!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.