• Publicerad av s19 på 27 maj, 2003 vid 12:45

    Hej!!

    Sitter och skriver en uppsats i idrottspsykologi…
    Är det någon som kan hjälpa mig med en sak… har letat överallt (tror jag) och hittar inte mycket.

    Finns det nån som har nån teori, (menar ingående teori) om vad som händer ikroppen när man går in i väggen??

    Nu pratar jag INTE om utbrändhet utan om att gå in i väggen i ett enskilt lopp till exempel… a la Jörgen Brink eller Gunde Svan!!
    Vore väldigt tacksam om nån har eller vet var man kan hitta ingående teori om detta!! svara här eller maila gärna på
    im9901@ts.mah.se

    Linus

    anonym-anvandare svarade 21 år sedan 3 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • blowfish

    Medlem
    27 maj, 2003 vid 13:49

    Tjena !

    En teori om vad som hände Brink finns här . Ingen vetenslaplig källa men
    det kanske kan leda dig vidare på något sätt…

    Lite mer info hittade jag här http://www.algonet.se/~lid-o/traning/traningslara.htm

    Svar till:


    Aerobt – Anaerobt arbete
    När man pratar fysisk träning pratar man också om aeroba och anaeroba processer. En aerob process är när muskeln arbetar och får tillräckligt mycket syre för att kunna producera energi. När man tävlar i orientering är det mest energi i form av glykogen som förbrukas. Normalt har man glykogen lagrat i kroppen så att det räcker i ungefär 2 timmar. När glykogenet är slut (man går in i väggen) börjar man förbränna fett och eftersom den processen är långsammare kan man inte längre hålla samma tempo.

    När muskeln förbränner så mycket syre att transportsystemet (lungor – hjärta – blod) inte hinner med så börjar den anaeroba processen. Musklerna börjar producera mjölksyra för att få energi och detta orkar man hålla på med i ungefär 2 minuter, sedan måste man sänka tempot, vare sig man vill eller inte, så mycket att kroppen hinner förse musklerna med syre igen

    [/ QUOTE ]

    Det där med att glykogenet tar slut efter ca: 2 timmar
    kan jag skriva under på. När jag sprang Lidingöloppet
    blev jag helt matt efter ca: 2 timmar.

    Hoppas att du i alla fall har fått lite info att jobba vidare med !

  • anonym-anvandare

    Medlem
    27 maj, 2003 vid 23:26

    Hej!

    Den storyn har jag… och även ungefär det som du “bifogat” letade lite mer detaljer… ingående…
    Har lååånat måååånga böcker… så känner till grunderna..
    Men tack ändå blowfish!!

    Linus, S-19

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.