• Publicerad av fate på 19 april, 2006 vid 16:21

    Jag har hittat en kite med denna beskrivning:

    “Kite Airblast 16kvm 4linor, bom, bräda Dakine -00

    Kiten har en lagning pa frontblåsan och framkantens uv-skydd är lite slitet, brädan är lite kantstött men inget lite gelcoat filler inte kan fixa. Annars är kittet i bra skick.

    pris 3000:-“

    Jag är ju nybörjare och vill gärna ha en kite men inte att den ska kosta för mycket. Vad tror ni om denna, snälla ge mig lite feedback?

    bohm svarade 18 år, 1 månad sedan 6 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • bohm

    Medlem
    19 april, 2006 vid 17:19

    Köp INTE! Det där är inte ens värt 500 spänn.

    Om du har taskigt med pengar är mitt råd att du ska lägga pengarna på att få en bra drake, och köp en billig bräda.

    Det är sämre att köpa en halvbra (halvdålig) drake och en halvbra (halvdålig) bräda.

    Spara ihop pengar och köp en bättre bräda tills nästa år.

  • fate

    Medlem
    19 april, 2006 vid 18:29

    Okej, då köper jag inte den.

    Poblemet är att jag inte har några grejer alls nu och skulle vilja börja med kiteing. Vad tror du att det skulle gå på med en bra drake och en halvdålig bräda?

    Hur stor ska draken vara? märke, typ?

  • bohm

    Medlem
    19 april, 2006 vid 18:49

    Det tråkiga med att börja är att man måste inhandla våtdräkt och sele oxå.

    Om man prutar lite kan man kanske få en komplett drake med bom för 3000-4000kr som är hyffsad. storleken på drake bör vara ca 12-14 m2 och årsmodellen nyare än 2003. Vilket märke man väljer, spelar inte så stor roll, men för att räkna upp några Cabrinha, JN, EH, Slingshot, Naish, North, Takoon, Best….

    En välanvänd bräda kan man kanske få för 1000-1500kr

    sele 300kr o dräkt 800kr

  • skotten

    Medlem
    19 april, 2006 vid 19:07

    hi man, why not do the same as me… I am gonna buy a kite this month with a harness, bar and lines… I am gonna buy used, because I am gonna crash it for sure..

    First month I will get a feel for it and learn how to control it a little, then the following month I will buy a wetsuit and board…

    add in the cost of some booze for the local guys to give a little time, and then its just to ride.

    Tony

  • wims_lkp

    Medlem
    20 april, 2006 vid 00:16

    Kolla med http://www.kitesweden.se i Luleå. Visseligen är de väll 5 timmar bil upp dit. Men passa på att ta en kurs sammtidigt, så får du testa lite grejer också. Hade väll inget av direkt intresse på begagnat listan nu, men kolla.

  • milkman

    Medlem
    20 april, 2006 vid 05:52

    Ja titta.. Du är från Umeå 🙂
    Snacka med Langens kite, Peter. Jag vet att han har några lagade kiter hemma. Han åker iofs på dem men kanske ska han sälja dem och då är de säkert billiga.
    I övrigt så ger han bra lektioner vilket är det garanterat snabbaste sättet att komma igång. Och troligen det billigaste då du betalar för kursen och inget mer. Så slipper du köpa fel grejjor och har hittat en ingång till de lokala kitarana

    http://www.umea.com/langens-kite (vilken dag som helst så kanske han gör nått åt sidan:) )

  • fate

    Medlem
    20 april, 2006 vid 08:22

    Finns det någon som har mail-adress till denna Peter, hittar det itne på hemsidan som inte är så uppdaterad…Han svarade inte när jag ringde, om ingen har det så får jag väl förska ringa senare,

    är väl ingen stress heller så länge isen fortfarande ligget tjock, iaf inte om man vill köra i vatten….

  • gh0st

    Medlem
    21 april, 2006 vid 09:33

    Eller gör som jag; bestäm dig för att börja kajta, krasha med din motorcyckel så du inte kan kajta på en sidådär nio månader så har du låång tid framöver full av längtan att ge sig ut på vågorna men framför allt tid på att hitta BRA och billiga saker. 😉
    Nej men allvarligt, letar man länge så kan man hitta bra och billiga saker på nätet. Köpte 2 nya 2005 Cabrinha kites, en 10:a och en 14 från Surfersparadise för 4000:- stycket och en helt ny RRD TripleX bräda på Ebay för 2000:-

  • fate

    Medlem
    21 april, 2006 vid 09:37

    Synd att jag inte har någon motorcyckel att krasha med då….ska ta och fundera på hur jag ska lösa den biten :tongue:

    Men tack för tipset om att leta en längre tid, jag har inte så bråttom heller, snön måste försivna och isen släppa och så om man ska kunna kite på vattnet. Det är ju fortfarande lite julstämmning här uppe i norr. :santa:

    //Fate

  • fate

    Medlem
    21 april, 2006 vid 10:10

    Skulle ni rekomednera något av det som finns på denna sidan?

    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=7597&sort=1&cat=9&page=1

    Funderar på någon av Eh kitesen, den dom är ju väldigt billiga,

    och så funderade jag på Bräda. twinTip Fanatic Raptor, 130cm, 35 bred. En bra allaround-bräda som funkar fint i både vågor och
    på plattvatten. . Bra skick. Pris.1700kr

    är det här några bra grejer? är dom värda priset? Det är ju bra om det är billigt men det måste ju vara så man kan lära sig att åka också.

    //Stefan

  • bohm

    Medlem
    21 april, 2006 vid 17:32

    Det låter som helt okey grejjor och priset verkar också vara rätt. Bara att slå till! 🙂

  • fate

    Medlem
    21 april, 2006 vid 17:40

    Vilken av drakarna skulle du rekomendera?

  • wims_lkp

    Medlem
    21 april, 2006 vid 23:24

    ja skulle sattsat på eh 12 -05, den mest kompletta. men eh 14 -04 (men utan bom,linor,pump) låter också bra som en lite mer slit å släng kite. då kanske du har råd att komplettera med en 10:a nästa år. så får du rätt stor vindregister.

  • bohm

    Medlem
    21 april, 2006 vid 23:46

    Jag vet inte hur mycket den drar åt vänster o om det är så mycket så att man blir störd av det… men 1600 e billigt för en EH -04… du kan säkert få en bom med nya linor för mindre än 1000… då har du en komplett för 2600.
    Det tror jag att jag hade satsat på.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.