• Publicerad av virena på 1 september, 2006 vid 19:17

    Ja, det är ju sådär kul att vara nybörjare, men nån gång skall man väl lära sig. Var ute första gången med min ozone instinct i veckan. Det blåste inte jätte mycket så jag var tvungen att ha bomen längst in för att försöka få lite fart, då händer det jag blev varnad för när jag köpte instincten(chicken loopen kan hakas ur om man måste ha bomen längst in eftersom pinnen är för lång). Chicken lopen hakade ur och där flög jag som ett sträck i luften endast fast sittande i leachen vilken jag var tvungen att dra eftersom kiten vägrade att komma ner och jag fick inte tag på bomen som var alldeles för långt borta för mina korta armar. Tack och lov var jag på björkäng vilket innebär stor yta, så jag lyckades inte skada någon.

    Tänkte bara fråga om det är någon som har något tips vad man kan göra för att den inte skall haka ur.

    Virre virvelvinden

    nic svarade 17 år, 8 månader sedan 3 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • milkman

    Medlem
    1 september, 2006 vid 20:41

    Hmm.. Fattar nog inte hur du menar med att loopen hakar ur för att pinnen är för lång, tidiga finger i loopen var för korta så man förlängde dem men det är klart, jag har råkat kroka ur när det inte ska gå också. Men ifall du krokas ur så är det inte fel att släppa bommen då kiten depowrar då. (Jag gissar att du hade leachen på depowerrepet, under bommen, ovanför CL). Du tgjorde också rätt i att dra åt dig leachen för att komma åt bommen, ända sättet. Du behöver inte stressa, väntar du några sekund så kommer kiten komma ner av sig själv, och landa på sidan i fönstret och vänta på att du startar om den.

    Ett tipps när det blåser lite mindre är faktiskt att dra in depowerstroppen lite (3-5 cm), då går kiten snabbare och du kan arbeta upp mer kraft. Tänk på att släppa ut bommen lite när du behöver mer fart i kiten.

    Enda rådet jag kan komma på är att tänka på att kraften ska sitta i selen, ifall du behöver hänga dig i bommen gör du fel. Klassiskt misstag i början, framför allt i mindre vind.. Ett annat tipps är att inte kita under 7 m/s i början, det är så demoraliserande 😉

  • nic

    Medlem
    1 september, 2006 vid 20:50

    Vet inte om jag riktigt fattat vad som hänt dig men antar att du satt pinnen rätt och “låst” chickenloopen till selen men att du sedan trixat såpass att den ändå lossnat.

    I det läget ska du inte behöva släppa leashen. Det är bara att hala in den. I och med att bommen åkt upp till läget längst bort har du minimalt med kraft i kiten å väntar du några sekunder så ramlar kiten ner åt endera hållet utan dramatik.

    Det egentliga tipset är att om du föröker kita när du på instincten har bommen längst in så är det nog för lite vind.
    Ett bonustips är att om du tycker att det är svårt hantera att kiten backar (vilket den lätt kan göra om man åker i svag vind å håller bommen för nära sig) så kan du trimma ner den ca 20% procent (tills kiten inte kan backa med bommen längst in). Detta kan förenkla när man är i början av karriären å har mycket annat att tänka på.

    Men framförallt, kom ihåg att det är en big NO, NO att släpa leashen utan verklig anledning. Men Björkängen är bra att öva på.

    lycka till,
    nic

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.