Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp att köpa utrustning för en rookie

  • Hjälp att köpa utrustning för en rookie

    Publicerad av emil-olsson på 22 maj, 2010 vid 11:11

    Jag är ny här på forumet och har bestämt mig för att köpa min första vindsurfingbräda. Jag har inte så stor kunskap så jag skulle behöva hjälp med att välja utrustning. Jag är inne på att köpa en begagnad bräda som jag kan lära mig att åka på och som kan hänga med ett tag till att jag vet om och vad jag vill byta till. Jag provat att vindsurfa när jag var i 16års åldern på en gammal 80-tals bräda och lärde mig ganska snabbt att åka på den för mig relativt stora brädan. Det var bland det roligaste jag provat på och har tänkt att skaffa mig en egen bräda sedan dess men det har bara inte blivit av Jag har åkt snowboard flitigt senaste 10 åren och har testat att vågsurfa en del utomlands så jag tror att jag någorlunda bra balans och har en viss känsla för hur det är att vistas i vatten. Jag är 178cm lång och väger 63kg, bor i Umeå och kommer att åka mestadels i havet vid norrlandskusten. På köp och sälj forumet finns en F2 Xantos 124liters bräda. http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=27683&title=naestan-ny-124-liters-xantos-med-enkel-rigg&cat=29

    Är detta en bräda som jag kan lära mig åka på? Kom gärna med synpunkter och tips på andra alternativ och vad jag ska tänka på vid ett köp. Jag kan tänka mig att spendera ca 5-7000kr.

    bicless svarade 13 år, 11 månader sedan 5 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • raask

    Medlem
    22 maj, 2010 vid 12:44

    Faktiskt är den brädan ett bra exemplar att börja lära sig på!
    Jag har inte kört den själv men i storleksmässigt så är den bra, cirka 120-140 liter är bra att starta på för din vikt med, och den kan du ha ett tag å köra med utan att det blir tråkigt, vad du ska tänka på vid ett köp är la mest att brädan är hel och du får en fena som passar till.

    Lycka till!

  • Knatte

    Gäst
    23 maj, 2010 vid 09:47

    Denna brädan borde fungera för dig, men den är lite för smal för att vara helt optimalt om du är grön. Men har du testat på vindsurf en del innan och bara är bredd på lite slit i början så lär du bli nöjd:tongue:
    Du har ju en bra vikt till brädan och god marginal med volymen.

    skall du köpa till seglet, så satsa på Simmerseglet som är nyare/moderna:grin:
    Alternativ försök hitta något annat nyare rigg/segel som ligger mellan 6.5-7.5 kvm för att kunna segla oftare:smile:

  • tsss

    Medlem
    23 maj, 2010 vid 11:24

    Jättebra om flera kommer med synpunkter som hjälper Emil att få perspektiv. Det är min Xantos som han ev ska köpa, och jag föreslog honom att lägga ut en fråga för att få höra synpunkter från andra än mig.
    Han har lovat besked till mig under söndagen om han ska slå till.

    (Jag har ju haft brädan ute i mars för femtusen och ingen köpte, ingen tittade ens på den men flera ringde och var jätteivriga o sen backade dom utan att ha kollat brädan. Nu så plockade jag ihop en gammal billig rigg som “extra tillval” och då blev intresset större. Så jag har plötsligt två till i kö, den första av dom är en tjej från Västerås.

  • bicless

    Medlem
    23 maj, 2010 vid 21:27

    Om man inte väger så mycket och vill ha en bräda att utvecklas med tycker jag xantosen är bra. Den är ju ingen renodlad nybörjarbräda men nackdelen med sådana är ju att man växer ur dem så snabbt och det tror jag han inte kommer göra med xantos. Snabb och lättseglad bekantskap.

  • daffman

    Medlem
    24 maj, 2010 vid 06:23

    blir säkert kalas, lär vara kämpigt i början men det blir slitet värt!

  • tsss

    Medlem
    24 maj, 2010 vid 15:32

    Tack för synpunkterna. Emil har bestämt sig för att köpa grejerna. Han undersöker nu transportvägarna till Umeå.

  • bicless

    Medlem
    24 maj, 2010 vid 22:06

    Bussgods kör brädor från stockholm till umeå
    De har stor jättetrailer den sträckan så man kan få in nästan allt, till och med en Kona kan kanske gå in i den 🙂

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp att köpa utrustning för en rookie

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.