Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hjälp att välja bräda

  • Hjälp att välja bräda

    Publicerad av schweinsteiger på 18 augusti, 2010 vid 21:15

    Hej jag behöver lite hjälp att välja en bra bräda för mina ändamål och förutsättningar.

    Jag är 36 år och började kitesurfa i våras. Jag kan numera ta höjd, hoppa lite och har några olika varianter på vändningar som jag behärskar. Jag har tidigare windsurfat en hel del och åkt mycket snowboard och skateboard, så brädor är jag åtminstone van vid.

    Jag inser att jag aldrig kommer försöka mig på de mest avancerade tricken men vill gärna dra på lite höga hopp med enklare grabs och någon rotation kommer det säkert också bli men inget som kommer få freestyle-kidsen att höja på ögonbrynen.

    Jag har sneglat lite på Naish Sol som, på pappret, verkar ha de egenskaper jag är ute efter. Freeride bräda som äter upp chop och samtidigt är lekfull i vågor och plattvatten.

    Kan det vara något för mig tror ni? Och isf. vilken storlek ska jag ha?

    Jag kommer mest köra på västkusten och föredrar plattvatten men det blir ju en hel del chop också. är 140 modellen lagom för mig, jag väger 75-80kg och vill gärna ha lite bärighet i de lägre vindregistren. Men om det innebär att brädan blir alldeles för stor och jobbig att hantera då det blåser kring 10-15 så kanske jag får fundera på att ha 2 brädor.

    Alla tips välkomnas och även bra alternativ till Naish Sol.

    gadget svarade 13 år, 9 månader sedan 4 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • sourra

    Medlem
    19 augusti, 2010 vid 00:40

    Jag har kört en del Naish Sol och den passar verkligen in på beskrivningen av hur du har tänkt att använda brädan. Sol har ju rätt rundade kanter så den får mindre yta jämfört med en fyrkantig bräda. Därför bör man välja en storlek större än normalt. 140 är således inget dumt val men 137 skulle också duga gott. JAg hade valt den senare och jag är i din viktklass. Om du köper begagnat kan det tänkas att du finner Naish Sol Limited. Den är rätt mycket mjukare än den vanliga modellen och jag tycker därför man ska ta den vanliga (även om Ltd är jäkla snygg). Du behöver inte skaffa två brädor för att kunna köra både kring 6-7 och upp till 15-snåret.

  • dalton

    Medlem
    19 augusti, 2010 vid 06:27

    Jag gillar Cabrinha 2010 Caliber. Grymt grepp i vattnet om man gillar stora snabba svängar från häl till tå. Riktigt bra pop för höga hopp, släpper lätt från vattnet. Har en 133 bräda o väger ca 80 kg.

  • gadget

    Medlem
    19 augusti, 2010 vid 20:35

    Kolla beg.marknaden och testa, testa och testa.
    Det finns ingen som vet vad du vill ha utom du själv och det känner du när du står på den.
    Jag har haft 2-3 stycken jag var helnöjd med och då kändes det rätt direkt.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hjälp att välja bräda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.