Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp! Bästa segel måste ersättas

Taggad: 

  • Hjälp! Bästa segel måste ersättas

    Publicerad av carolinez på 8 september, 2019 vid 18:44

    I helgen gav till slut favoritseglet upp: ett North Superstar 5.7 från typ 2005. Det har varit alldeles underbart till freestylebrädor på 101L resp. 113L av samma ålder i byig Stockholmsvind.

    Hjälp mig, vad ska jag köpa nu?? Behöver inte nödvändigtvis vara senaste årgången, är bara ute på vattnet en handfull dagar per år.

    raggarn svarade 4 år, 7 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • gustav1980

    Medlem
    9 september, 2019 vid 13:05

    Tråkigt att skiljas från gamla favoriter, men ändå ett bra tillfälle för nya förälskelser 🙂

    Utan att veta vilka segel du har i övrigt och vad du prioriterar så klarar båda dina brädor en size större än 5.7, om det är ett största segel du söker. Finns mängder av av bra segel som riggas på 430 Constant curve mast (vilket du förmodligen redan har) och med risk för att bli angripen av prylpoliserna så vill jag nog säga att det inte spelar någon större roll vilket märke du väljer, bara seglet matchar masten och du inte behöver använda max förlängning på bommen.

    Om du seglar sällan finns det en fördel med segel som har tydliga rigganvisningar för hård/lätt vind. Det gör att du får ut mer av seglet utan att laborera och testa dig fram.
    Jag är nöjd med alla mina segel (North, Ezzy, Goya och Simmer) men de två senare har krävt lite mer testande för att kännas perfekta. Att rigga North och Ezzy kan liksom inte gå fel. Övriga märken får andra uttala sig om, men räkna med att många gillar det dom själva seglar. Precis som jag 🙂

  • carolinez

    Medlem
    9 september, 2019 vid 19:20

    Tack för inspelet! Övriga segel är också North. Största är ett tungt och otympligt Disco 6.9 som aldrig känns rätt, sen finns även ett Duke 5.0 och ett Ice 4.2 (typ aldrig använt utan köpt i panik efter att ha varit överriggad i en sällsynt höststorm) i samlingen.

    Gissar att Superstaren är just ett freestylesegel, så vad är närmast hos North eller för all del Ezzy?

  • gustav1980

    Medlem
    10 september, 2019 vid 10:20

    Alright! Men då passar ju en fräsch 5.6-6.0 väl in i din övriga linje, och snyggast att fortsätta med North (eller Duotone som de heter nu)
    Har inte stenkoll på alla modeller, men tycker inte du ska stirra dig blind på att det måste vare ett freestyle. Våg/freeride i rätt storlek kommer också att funka. Såg att surf.se hade rea. Annars dyker det upp en hel del beg. här på surfzone och i facebook-grupperna!

  • raggarn

    Medlem
    11 september, 2019 vid 00:40

    Tack för inspelet! Övriga segel är också North. Största är ett tungt och otympligt Disco 6.9 som aldrig känns rätt, sen finns även ett Duke 5.0 och ett Ice 4.2 (typ aldrig använt utan köpt i panik efter att ha varit överriggad i en sällsynt höststorm) i samlingen.

    Gissar att Superstaren är just ett freestylesegel, så vad är närmast hos North eller för all del Ezzy?

    Superstar benämdes som Worldcup Wave segel..dvs skulle klara alla olika vågförhållanden…..och Daida Ruano Moreno blev ju World champion med såna…så de va ju inte kattskit…. 🙂
    ska du köpa nyare varianter så skulle jag säga att ett North Volt är ett kanonsegel, ligger lätt i handen och
    är så stabila o bra balans , att man inte behöver fundera på riggen utan kan koncentrera sig på allt annat,
    har kört dom i flera år på hyrställen i Grekland och blev förvånad hur sköna dom e …är iofs Nisse Pryde gubbe på hemmaplan ….

    https://www.windsurf.co.uk/test/north-sails-volt-5-9m-2017-test-review/

    fanns väl 2013-2018 annars är det väl North Ice för äldre årgångar men den har jag inte testat

    lycka till mvh “prylpolisen” 😉

    • Detta svar ändrades 4 år, 7 månader sedan av  raggarn.

    Svara på: Hjälp! Bästa segel måste ersättas

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp! Bästa segel måste ersättas

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.