Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp: En linje

• Hjälp: En linje

Publicerad av andes på 26 februari, 2006 vid 20:40

Tjena har en fråga angående segel och skulle gärna vilja få lite åsikter

Situationen är att jag har ett 5.7 segel, detta fungerare i de flesta väder. Dock skulle jag önska ett något mindre de dagar då vindarna tar fart på riktigt. Vad ska jag då välja för storlek?
    Ska jag gå ner till ett 4.7 eller räcker det med att gå ner till 5.0 (Seglet är tänkt för vindar kring kuling)?

Ifall 4.7, det rekommenderas 400 mast men funkar det (av er erfarenhet) lika bra med en 430? Finns det några nack-/fördelar med att seglet inte är går ända ner i mastfoten?

Väntar ivring på svar // Andes

andes svarade 18 år, 11 månader sedan 4 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • dr-masse

Medlem
    26 februari, 2006 vid 21:10

Steget 5.7 till 4.7 är stort. Det funkar, men är stort.

Du har ju redan en 430 mast, och det finns en del 5.0-segel som fungerar med 430. Det är MYCKET bättre att köra 5.0 som funkar på 430 än 4.7 som är tänkt att ha 400.

Börja med 5.0, tycker jag.

• el_duderino

Medlem
    27 februari, 2006 vid 08:36

Har du råd att införskaffa en 400 mast så tycker jag du ska satsa på mindre segel än 5.0. Du verkar vara van vid att köra 5.7 i alla vindar och jag tror därför inte steget 5.7 – 5.0 upplevs särskilt stort för dig!

4.5 – 4.7 låter bättre om du nu bara ska ha 2 segel!
    (underförstått att du har råd att skaffa en 400 mast)

Har du inte råd med en mast så kan du ju överväga att göra som herr doktor säger och köpa en 5.0!

Lycka till!

• jeppo_f

Medlem
    27 februari, 2006 vid 09:41

Jag tycker inte att du ska köra på mindre än 5.0!
    Hoppet ner till 4.7 eller 4.5 fungerar säkert, men vad händer när du skaffar ytterligare ett segel? Nu kanske du tycker att det kommer räcka med två segel, men tyvärr fungerar det ju inte så, snart kommer du vilja ha fler…

Köper du ett 4.7 kommer du ha försatt dig i en jobbig situation, eftersom du då vill byta ut det mot ett 5.0 och ett 4.2-4.4 nånting. Bättre då att skaffa 5.0 direkt, och kunna komplettera med ett mindre när lusten faller på.

/jeppo

• el_duderino

Medlem
    27 februari, 2006 vid 09:53

5.7 4.7 4.1 funkar fint med

Stora mellanrum mellan större segel spelar mindre roll medan det märks mer på mindre segel.
    Dvs. hoppet 5.7 till 4.7 är inte lika märkbart som hoppet 4.7 – 3.7

• andes

Medlem
    27 februari, 2006 vid 15:18

Ok… Tack för åiskterna… Lutar mot att jag först och främst införskaffar ett 5.0 till jag får mer pengar….

Då gälelr de bara att fitta ett bra 5.0 också!

• el_duderino

Medlem
    27 februari, 2006 vid 15:27
    Andes wrote:
    Ok… Tack för åiskterna… Lutar mot att jag först och främst införskaffar ett 5.0 till jag får mer pengar….

Då gälelr de bara att fitta ett bra 5.0 också!

Men det fittar du säkert! 😉

• andes

Medlem
    27 februari, 2006 vid 15:38

Vi hoppas det… ligger ett fint böand adsen

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp: En linje

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.