Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp en ombörjare!

  • Hjälp en ombörjare!

    Publicerad av bill på 24 september, 2005 vid 19:04

    Hej!
    Jag är en lycklig återfalls-surfare.
    Sist jag seglade regelbundet var 1995.
    Slutade inte surfa p.g.a. att jag tröttnade utan att lumpen och en utbildning kom emellan.
    Flyttade typ en gång i halvåret i min utbildning och till slut orkade jag inte släpa med prylarna.
    Blev påmind i Guincho i sommras vad jag dumt nog gick miste om.
    Har nu seglat 4 gånger i Sverige sedan omstarten.
    Det jag har upptäckt är att min utrustning inte riktigt är optimal…
    Bor nu för tiden i Luleå och det blåser inte pung här lika ofta som i södra Sverige som jag kommer ifrån ursprungligen.
    Dessutom är det ganska ojämn vind när det väl blåser.
    Har idag en Tiga VR254, 74 liter, 54x254cm och ett antal Gaastra MW5 från 1994.
    Trevlig vågbräda i och för sig, men den är nog inte riktigt optimal för norrlandsförhållanden, var nog inte så optimal för vänerförhållanden heller men jag var ung…
    Har hängt på detta forum nu ett tag och tror mig ha fått lite förståelse för dagens utrustning, tack.
    Inbillar mig att det är en FSW jag vill ha som enda bräda.
    Största segel kommer bli ca 6,0 och nedåt blir det nog ca 4,5.
    Då jag är nyfrälst har jag inte läst några tester på FSW.
    Säker på att jag kan få bra tips på vilken bräda jag ska sikta in mig på.
    Är 1800mm lång och väger ca 730hg.
    Nämnde segelstorlek ovan, har inte för avsikt att segla när det blåser 5 m/s, brädan får hellre passa när det blåser 4,0 än 8,0.
    Den behöver inte vara så inriktad på free-style då jag inte riktigt förstår det (förlåt om jag trampar på några tår).
    Det jag oftast gör är småhoppar på lite vindvågor, ridning är inte så ofta läge till.
    Vad tror ni, vad är lagom volym och hur skiljer sig de olika FSW:erna?

    Texten ovan är säkert helt osammanhängande, har precis delat en vinare med min sambo, det blev visst inte riktigt 50/50 smirk.gif

    bill svarade 18 år, 7 månader sedan 5 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • frerok

    Medlem
    24 september, 2005 vid 22:09

    Hej! Kul med fler vindsurfare, det finns faktiskt ett gäng här uppe i lappmarkerna som också sitter och hoppas på djupa lågtryck.. cool.gif LVK:s hemsida Har ju då en rätt omfattande skärgård som effektivt stänger ute dom stora vågorna. Vi brukar oftast samlas på två ställen, det ena funkar vid alla västliga vindriktningar – Storsand- och man seglar då på Luleälven.
    Det andra, Lulhällan, funkar från SO-S-SV och ligger vid Kallax landningsbana. Kolla Kitesweden och “Kite platser” för vägbeskrivningar.
    Vid NO-prognos har det hänt att några av oss dragit ner till Kågnäset, Skellefteå för finfin vågridning på 2-3m face.
    Brädval är ju alltid svårt men jag skulle rekomendera en bräda på minst 80-85liter för att få ut max av vindarna här uppe.

    Har också en Tiga 254 som byggts om till isbräda, funkar perfekt!
    Hoppas vi ses! /Fredrik

  • anonym-anvandare

    Medlem
    24 september, 2005 vid 22:47

    Var ute igår (lördag) på Hällan med 5,3 som var riktigt bra i 3 timmar.

    Någon som har tips på vart man köper utrustning på postorder då det inte finns någon shop i närheten (typ jättelångt)?

    Är lite inne på JP FSW / RRD FSW / Starboard Kombat men jag vet ju inget om brädorna egentligen.
    Ingen som har åsikter om hur de olika brädorna är, subjektivitet är helt ok.
    Finns det någon utöver de nämnda brädorna som jag absolut måsta ta med i “tävlingen”?

  • nzee

    Medlem
    24 september, 2005 vid 22:49

    Hej

    Är själv en ombörjare. Har nu seglat i två år sedan omstarten. Har en AHD maxride. Den är på 90-95 liter något och tar segel från 4.7-6.7. En helt fantastisk bräda. Hyfsad flytkraft (jag väger 70 kg). Lätt hoppad och lättgippad.
    Det är en bräda man utvecklas på..

    Lycka till

    Peter

  • bill

    Medlem
    24 september, 2005 vid 22:51

    Sorry, var visst inte inloggad ovan.

  • dr-masse

    Medlem
    25 september, 2005 vid 08:15

    Personligen tror jag att du kanske skall gå upp ett snäpp i tänkt segelsize. En modern 6.5a är något helt annat jämfört med segel från MW5 tiden.

    Däremot tror jag nog att du hittat rätt med FSW tanken. JP är nog ett “säkert” köp i klassen, de har varit med länge med just denna typ av brädor. Även RRD (fått mycket fin kritik för sina senaste FSW-brädor) och Fanatic kan vara värda att spana in. Fanatics FSW-brädor är månne något mer vågorienterade än JPs och RRDs. Även Starboard Kombat är inte ett dåligt val, har klämt på en sådan och de är fina.

    Istället för att nämna volym så listar jag tre brädor som jag tror skulle funka bra som “enda bräda” däruppe…

    – JP FSW 102, tar lätt typ 6.7 men lär fortfarande vara rejält rolig med 5.5 och funkar med 4.5 om det krävs.
    – RRD FSW 101, samma som JP men snäppet lättare vilket jag skulle gilla
    – Fanatic FSW98, mer plattvattensorienterad tills i år, sannolikt mitt eget val (en lånad sådan här ligger i min källare för provsegling nu). Möjligtvis lite för vågorienterad för ren “bränna runt segling”, där tror jag att JPn och RRDn kan vara lite vassare.

    För Starboard Kombat är nog 106 rätt size, men 96 är nog alternativet om det verkligen är egenskaperna i hårdvind som är viktigast.

    Tre segel, typ 6.5, 5.5 och 4.7 räcker rejält långt med denna typ av bräda.

    Skälet till att jag rekar dig att gå upp ett snäpp i segelstorlekt är enkelt – tryck med 6.5/6.7 på en snabb FSW bräda är dagar som jag inte tror att du vill missa!

    Lycka till å välkommen tillbaka!!

    (hoppas detta är någorlunda sammanhängande, blev lite vin med frun igår, ah!)

  • bill

    Medlem
    30 september, 2005 vid 20:10

    Tack för ett bra svar, har inte varit här (konfen) på ett tag.
    Önskar dock fler svar om vilka skillnaderna är de olika märkena emellan.
    Måste väl finnas någon här som provat mer än en av brädorna!?
    Kommentarer om Naish Vector?
    Vore även kul om någon kunde kommentera AB+ XO, köp svenskt!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp en ombörjare!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.