Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp en Stockholmare med sin första spot

  • Hjälp en Stockholmare med sin första spot

    Publicerad av satlinkan på 5 augusti, 2013 vid 08:40

    Hej och tack på förhand. Ursäkta ev. felpostningar och hjälp mig om jag har postat i fel tråd.

    Jag är ny-ny på detta men har givit mig tusan på att jag ska bli en bra vindsurfare. Som gammal surf-wannabe med Bali som enda erfarenhet har jag och familjen bestämt oss för att det är vindsurfing som gäller. Bräda införskaffad (tabou rocket), och två segel 6+7, efter någon veckas träning i Varberg. Jag har inte lärt mig att vattenstarta än, så jag får dra lite, men det bättrar på blåsorna i händerna – allt för att härdas snabbare!

    Frågan är nu: Var surfar folk? Det enda stället jag känner till är Torö, men har bara hört om det för vågor. Jag hoppas att brisen i em kan bli ok för mig. Jag tar tacksamt emot all hjälp. Utgår från Essingen. Jag har försökt att leta lite, men tipset jag fick var att be om hjälp på forumet här.

    /fredrik

    satlinkan svarade 10 år, 8 månader sedan 8 Medlemmar · 23 Svar
  • 23 Svar
  • svenne

    Medlem
    5 augusti, 2013 vid 08:52

    Segling idag? Det blir nog guppasegling i sånt fall. Du kan nog få mer fart i grejerna imorrn.
    http://spotguide.kicks-ass.net/default.asp?Area=2a1&Page=1&WindDir=0&Platt=0&Surf=0&Grunt=0&KiteLaunch=0&SpotID=0

    Åk till Björkviks brygga på Värmdö, Du parkerar precis vid riggningen, sandbotten och öppet för olika vindriktningar.

  • grrrr

    Medlem
    5 augusti, 2013 vid 10:30

    Det blir nästa garanterad deluxe sjöbris idag, du kommer säkert att klara dig med ditt 7kvm. Det skulle nästan fungera redan nu.

    Men, jag tror inte att det går att parkera vid bryggan idag. Mitt tips, åk till Björnö sandarna. Välj Lilla sand, långgrunt och mer plats. Om du åker tillräckligt sent (kl 15-16) har parkeringens betalning kanske stängt för dagen. Och du slipper köarna.

    Ses!
    /E.

  • satlinkan

    Medlem
    5 augusti, 2013 vid 11:04

    Ett stort tack till er båda. Drar till Björnö sandarna. Packar nu. gött!

  • irieman

    Medlem
    5 augusti, 2013 vid 12:35

    @satlinkan 713855 wrote:

    Ett stort tack till er båda. Drar till Björnö sandarna. Packar nu. gött!

    Funkar garanterat vid Björnö Sandarna/Björkvik just nu. Det är en som har legat ute och bränt i full planing ganska länge nu. 7.0 kanske? Är vid Björkviks brygga nu med barnen och ångrar att jag inte tog med några prylar.

  • grrrr

    Medlem
    5 augusti, 2013 vid 13:53

    8.2

    Men 7.0 hade också varit bra, eller 6.0 för en nybörjare.

  • svenne

    Medlem
    5 augusti, 2013 vid 14:40

    Åh, vi har så olika preferenser för vad som är bra… 😉

  • irieman

    Medlem
    5 augusti, 2013 vid 16:19

    Jo, kändes som att 7.0 borde ha funkat. Hoppas det blir några fler tillfällen i veckan. Torö såg ut att bli bra till på fredag men dom har skrivit ner prognoserna rejält 🙁

  • grrrr

    Medlem
    5 augusti, 2013 vid 16:37

    Sol, shorty, familj på stranden, det var inte så tokigt.

    Bättre än guppa.

    Ikväll åker jag till Gotland, får se om det är bra där…

  • satlinkan

    Medlem
    5 augusti, 2013 vid 21:21

    Jag tog mig dit men kom ganska sent, runt fyra. På bron efter skuru på vägen ut såg det ut att blåsa, men det måste dessvärre ha dött lite på em. Dock så fick jag chansen att blöta bräda och segel.

    Jag kanske har varit lite tapper med 125l som första bräda. Men, jag tror det funkar med lite övning. Det kanske var extra svårt eftersom det inte blåste?

    Fick även chansen att säga hej till Gustav som hjälpte mig att förstå så mycket mer än innan vårat möte. Tack och trevligt!

  • herr-pelegrin

    Medlem
    6 augusti, 2013 vid 06:03

    Svenne – Vad menade Du med det här som Du skrev i går? Viva hade mellan 6 o 8 m/s på eftermiddagen?

    “Segling idag? Det blir nog guppasegling i sånt fall. Du kan nog få mer fart i grejerna imorrn.”

    Kinabulu körde vid Fituna och skrev:

    “Grymt fin dag i Fituna idag. c:a 7-9m/sek stadiga vindar som täckte hela fjärden. Inte ofta man kan hålla full planing från ena sidan till den andra… Blev fina farter (topp strax över 30kn) och årsbästa på “timmen” .”

    30 knop är knappast att guppa, eller…?

  • pgvirtual

    Medlem
    6 augusti, 2013 vid 06:27

    Välkommen till vindsurfingen!
    Men en 125 liters Rocket låter nog mycket litet för en nybörjare i synnerhet om du väger uppemot 80 kg. Det går, men kommer att kräva mycket tålamod.
    Det som gör skillnaden för en nybörjare är “Time On Water”, hur mycket du kommer åt att träna. I våra nordiska trakter, och i synnerhet i Stockholm, blåser det långt ifrån varje dag. Då måste du nästan ut och surfa och träna ofta när det blåser 3-4 m/s så att du blir bra på att hantera utrustningen!
    Sannolikt skulle det vara bra att komplementera utrustningen med en större bräda, någon billig begagnad som du kan slå sönder med masten (vilket kommer att hända…) skulle vara idealisk.

  • satlinkan

    Medlem
    6 augusti, 2013 vid 07:12

    Tack.
    Jag får hålla ögonen öppna efter en 150l-bräda. Känslan jag fick igår var att “detta kan nog funka, men kan bli en liten utmaning”. Dock så har jag inte riktigt förstått länken mellan storlek och vind. Jag träffade en trevlig surfare igår som också sa att det kan vara bra med en lite större bräda för lättare vindar.

    Tidigare tittade jag på Fanatic Gecko och Shark 135-150l. Det svåra är att det känns inte som att det är värt pengarna att köpa någonting så tidigt.

    Jag tror att jag försöker lite med denna ett tag, och om det inte funkar eller om jag inte känner att jag utvecklas i en bra takt så får jag leta efter en till. ELLER är det så att man behöver två brädor, en för 4-8 med bauta-segel och en för mig 80+kg, ca 125l, när det blåser lite mer?

    Är 125 galet litet? jag lyckades dra rigg bra. Jag fick ganska många vändor, även fast det blåste lite. Jag spenderade mycket tid i vattnet, men jag räknar inte med någonting annat.

    Jag kan köra med sele, men kommer inte i fotstropparna, och har aldrig planat. Fast, känslan är att “bara det blåser så kommer det”. Jag hyrde en vecka i Varberg i somras, och fick några timmar med träning. Där lyckades jag med min första beachstart.

    Åhhhhh, detta är så roligt!!!

  • herr-pelegrin

    Medlem
    6 augusti, 2013 vid 08:00

    Om Du letar efter en billig lite störra bräda som planar tidigt så har jag ett förslag:

    AHD FF 145 l med rigg runt 8.5 kvm

    Min granne och jag seglar mycket tillsammans. Janne har en AHD 145 l och kör ofta med 8.2 medan jag kör med JP SLW med 9.3 eller 7.6 kvm. AHD:n med 8.2 planar t o m före SLW:n med 7.6 kvm. Med rätt teknik håller AHD:n dessutom planingen väldigt bra i vindtapp. Vad jag förstår är brädan lättseglad. Komplettera segeluppsättningen med ett runt 8.5 för lättvind. Då kan Du plana i runt 5 m/s.

  • macedu

    Medlem
    6 augusti, 2013 vid 10:16

    hepp apropå,
    finns det ngt av dessa ställen som funkar att ha med familjen till INKLUSIVE husbilen så att det kan bli “barn bad” SUP, matlagning INNE i bilen mm. Utan att bli ivägskickad eller RÅNAD 🙂 så man kan stå över natten. Och framförallt så att man INTE sabbar för det lokala surfutbudet.

    Vi pratar då skötsam familj 😉 3,5 åring.

    /mac

  • herr-pelegrin

    Medlem
    6 augusti, 2013 vid 10:50

    På alla vindar på syd (So-S-SV) fungerar Bruket på Muskö, som är ungefär som Björkvik, med ca 50 min bilresa från Stan. Där får Du följande:

    Plats för husbilen vid vändplanen;
    Inga störande moment i form av grannar eller båtar, dvs helt avskiljt;
    Trevliga klippor eller liten sandstrand för familjen med vacker utsikt över fjärd söderut;
    Ofta mycket mer sol än inåt land;
    Bra riggmöjligheter ovanför sandstranden;
    Säker surfing då Du bara kan driva in mot land;
    En hyfsad lång spot att segla på utanför stranden;
    Goda möjligheter att kliva av brädan och vila innanför på grunt vatten innanför en liten ö ett par hundra meter th om den lilla sandstranden.

    Kör ned till vändplanen och bär sedan utrustningen ca 150 meter rakt bort från vändplanen räknat. Där kan man utgå. Sedan får man höjda några vändor och lokaliera ett par grynnor men en bit ut finns inga hinder. Är man riktigt bra på att höjda kan man ta sig ut och korsa Mysingen på egen risk.

    Åk Nynäsvägen söderut. Tag vänster mot Muskö i Ösmokorset. Kör genom tunneln och fortsätt vägen direkt vänster efter tunneln i 5-6 km till ett fyrvägskors mitt på ett fält. Tag höger och kör ett antal km på mycket vacker landsväg tills dess Du kommer till havet. Har Du frågor så kan Du maila mig.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp en Stockholmare med sin första spot

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.