Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hjälp… Hmm fattas det något????

  • Hjälp… Hmm fattas det något????

    Publicerad av x3m på 29 juli, 2004 vid 23:56

    Tjenare, har pricis fått hemm min första kite. När jag gick min nybörjarkurs så körde vi på cabrinha prylar men det jag har köpt är SS. Problemet är att jag inte förstår hur jag krokar i mej i kroken. (På cabrinha så var det en kort o styv liten bit som man stoppa dit för att hålla chicken loppen kvar i kroken)Fattas det någon leash eller liknande? Eller ska man helt enkelt trä den igenom kroken?(verkar lite farligt) Titta på den bifogade bilden

    rambo_johnson svarade 19 år, 9 månader sedan 10 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • pepa

    Medlem
    30 juli, 2004 vid 04:53

    På SS finns det helt enkelt ingen liten grej som håller kvar CL i kroken. Precis som på mina modifierade Cabrinhabommar. Du får lita på att vinden håller kvar den i kroken eller tillverka nåt sköj.

  • mrmille

    Medlem
    30 juli, 2004 vid 06:05

    det finns ingen “lock-in-tube” på de där sakerna
    ganska enkelt att göra en egen.

  • fredrik-no1

    Medlem
    30 juli, 2004 vid 06:06

    Det är en 03:a du köpt va? Det är i alla fall bommen från en 03:a. På SS 04:orna så finns en plastpinne som gör att chicken loopen inte trillar ur. Jag brukade knyta tamp från toppen av kroken till mitten på järngrejjen på kroken. Funkade hur bra som helst. Man får visserligen öppna och stänga releasen var gång man krokar i och ur man jag antar att du inte kommer att köra så mycket unhooked den närmsta tiden?

    /Freddan

  • x3m

    Medlem
    30 juli, 2004 vid 08:58

    tack för era svar!
    Japp det är en 03 jag har. Funderar på om jag skulle knyta en sån där tamp, men finns det då ingen riska att quick-releese funktionen försämras. Jag tänkte att den kanske fastnar i tampen lr nått liknande när den frigörs.

  • mrmille

    Medlem
    30 juli, 2004 vid 09:03

    annars skaffar du en skothake (typ schakle)
    finns på claes ohlson o kostar 60-70 kr

    artikelnumret är 31-848-1
    dom ska palla för mer än 1200 kg

  • gugge

    Medlem
    30 juli, 2004 vid 09:17

    Just den där modellen löser inte ut speciellt bra i vilket fall som helst då “öglan” har en tendens att fastna i själva utlösnings delen, om du fattar vad jag menar.
    Jag föreslår att du antingen kör med en styvare tamp som föreslagits eller att du helt enkelt nitar dit en rörstump och då kan du kolla in någon annans chickenloop hur lång den bör vara etc. En tumregel är att tamp alt. rör bör vara ca 2 cm längre än chicken loopen då loopen är helt utsträckt.

    Lycka till

    /H

  • kalabra

    Medlem
    30 juli, 2004 vid 10:10

    Testa! Häng dig i den och dra, släpper den inte klockrent så gör om. Det värsta som kan hända med en moddad lösning kommer att hända, utgå från det.
    Jag hade Cabrinha´s chickenloop från -03 och den var så pass kass att jag köpte en North -03 och fick en klockren QR samt en “pinne” som håller kvar loopen. Bara att knyta om. Schaklet från Clas Ohlsson och som sitter på SS kan vara svårt att få upp under hög belastning, har förvisso själv använt det utan problem men Norths lösning var både enklare att “relesa” samt höll loopen på plats.

  • bert

    Medlem
    30 juli, 2004 vid 10:58

    Det behövs inget som håller den kvar, lika bra att vänja sig med att kunna köra urkrokat direkt. När jag började fanns det en plasthållare fast jag fattade aldrig hur den skulle användas, men det gick bra ändå.

  • hengo

    Medlem
    30 juli, 2004 vid 13:54

    Svar till:


    tack för era svar!
    Japp det är en 03 jag har. Funderar på om jag skulle knyta en sån där tamp, men finns det då ingen riska att quick-releese funktionen försämras. Jag tänkte att den kanske fastnar i tampen lr nått liknande när den frigörs.

    [/ QUOTE ]

    kör som den är hur skönt som hällst så länge du inte ska åka blind laugh.gif

  • pjoter

    Medlem
    30 juli, 2004 vid 14:44

    tycker det är piss med bara en ögla och inget “bone”.. jag har en tendens att dra åt mig bommen då det börjar gå åt helvete och då hoppar skiten ur..

  • rambo_johnson

    Medlem
    30 juli, 2004 vid 16:31

    Svar till:


    Tjenare, har pricis fått hemm min första kite. När jag gick min nybörjarkurs så körde vi på cabrinha prylar men det jag har köpt är SS. Problemet är att jag inte förstår hur jag krokar i mej i kroken. (På cabrinha så var det en kort o styv liten bit som man stoppa dit för att hålla chicken loppen kvar i kroken)Fattas det någon leash eller liknande? Eller ska man helt enkelt trä den igenom kroken?(verkar lite farligt) Titta på den bifogade bilden

    [/ QUOTE ]

    SS bomen är fullständignt livsfarlig du skulle köpt Cabrinha juh!!!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hjälp… Hmm fattas det något????

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.