Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp i bräddjungeln!!

  • Hjälp i bräddjungeln!!

    Publicerad av hfghenke på 10 januari, 2006 vid 14:45

    Tjena! Går i handlingstankar och skulle vilja höra lite åsikter.
    Funderar på att uppgradera mig på brädfronten, har en Starboard Free6 84 l. De jag skulle vilja ha är en vågbräda för svenska västkust förhållanden, har siktat in mig på en Stubbie men sen börjar tvivlet.

    Har en linje från 4.2 till 5.7 kvm väger 78 pannor och vill kunna segla alla seglen på min nya wave (är rädd att Starboarden kastar in denna säsongen).
    Har kollat på Starboard Evon, JP:s RWW, Tabous Pocket Wave och några till.
    Tyvärr finns det ju inte chans att testa alla brädor i olika volymer så lite chansning blir det.
    Skulle vilja höra lite åsikter om vilken bräda/volym ni kan rekommendera, jag ganska medelmottig och föredrar vågridning framför radikala hopp.

    Tack på förhand!

    donpedro svarade 18 år, 1 månad sedan 10 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • oscar

    Medlem
    10 januari, 2006 vid 15:02

    Om du bara ska ha en bräda så skulle JAG satsa på en riktigt allround bräda som kanske kompromissar lite i vågridningen de där riktigt fina dagarna med dubbel mast och side off. Kanske en fanatic freewave, RRD wave cult, F2 Guerilla, Mistral Syncro wave osv osv…läs lite tester och fundera på vad du vill ha för egenskaper.

  • the_novice

    Medlem
    10 januari, 2006 vid 15:18

    Ok, om jag fattat rätt;

    – 4.2 till 5.7
    – 78 kg gubbe
    – vågridning framför radikala hopp

    låter precis som EVO 83, tycker jag… :cool2:
    Har inte kört den volymen själv men testa helst en stubbie av något märke iaf innan du bestämmer dig. Gången är ganska annorlunda men väldigt förlåtande och bra framförallt till vågridning.

    Freestyle-/free-wave är nog bättre om man är ute efter radikala hopp framför vågridning och inte tvärtom.

  • donpedro

    Medlem
    10 januari, 2006 vid 16:35

    Hmm jag e ute lite grann på samma änme. Jag undrar egentligen bara om det är värt pengarna för mig att köpa en ny bräda eller om jag ska behålla min gamla vågis. Nu ere så att jag seglar nästn bara i sverige och det är oftast pålandsvind och rätt små vågor, jag är nästan alltid ute och seglar trots dåliga förhållanden.

    Jag har för närvarande en klassisk vågbräda men funderar på att byta den mot någonting annat. Mycket eftersom när man läser om vad shapern skriver om brädan så står det att den lämpar sig speciellt för side shore vindar, och det är ju väldigt sällan jag seglar i sådana förhållanden. Vidare står det att den passar bäst att ridas med framfoten och jag rider mest med bakfoten.

    Jag vill dock feta på på vägen ut och ha en livlig och snabb bräda, som inte enbart ska rida vågor (eftersom jag inte enbart kör i vågor, och e kass på vågridning) utan även vara rolig i kassa vågor och ibland utan vågor! Jag kan ju också erkänna att jag inte e något proffs direkt utan jävligt dålig, men då undrar jag om jag skulle segla bättre med en annan bräda (stubby) eller om det bara e slöseri med pengar att köpa en ny bräda. Budgeten e ju inte så stor men eftersom jag älskar sporten så vill man ju ha rätt utrustning. Kan medela att min nuvarande bräda är en AHD maui force från 01 på 76 liter.

    Mycket tacksam för svar, kommentarer och tipps!

  • lennysurf

    Medlem
    10 januari, 2006 vid 17:06

    Hej har en Fanatic free wave 86, 05 Som är riktigt go.
    Har kört 4,1 till 5,4 och då funkar den riktigt bra.

    7000 med bord bag och fena…
    lennysurf@spray.se

  • ola-h

    Medlem
    10 januari, 2006 vid 17:52

    Hmm, 78 kilo och kunna segla de storlekarna gör att du nog behöver gå upp över 80 liter, skulle jag tro. Sedan är frågan om du nu vill köpa en bra lite bräda och sedan komplettera med en större senare eller om du vill sikta på enbrädaskonceptet även framöver.

    Om du föredrar vågridning är jag tämligen säker på att det är någon av alla stubbievarianter som finns som du skall satsa på. Det finns många bra brädor i denna kategori och jag skulle först försöka fundera på hur du vill att brädan skall kännas och sedan välja märke. Det är t ex rätt långt mellan en JP RWW och en EVO, faktiskt. Likaså mellan Fanatic FW och Mistral Syncro Fish.

    Utifrån en blandning av hörsägen, tidningstester och egen testsegling är min personliga rekomendation för någon som vill ha en stubbie för att huvudsakligen segla vågor, med inriktning mot att rida följande 3:

    RRD Cult: lite av en kompromiss mellan stubbie och “vanlig”, mellan livlig och lugn och en bräda som generellt verkar väldigt “middle of the road” i känslan i kategorin våginriktade stubbies. S.. har testat och kan kanske skriva mer (kolla surfdagboken.se. Staffan gillar klassiska brädor, men kan ge en bra beskrivning av Culten också)

    Fanatic Freewave: Många gillar denna bräda, t ex kan Koa kanske komplettera (han har skrivit om den förr, sök). Fanaticen lär ha en klart livligare känsla men också ett skönt skär säger de som testat. Antaglingen den snabbaste av de tre.

    Starbord EVO. Mitt eget val och den stubbie som jag skulle säga är mest orienterad mot att vara max allround map vågsegling, dvs inte bara gjord för lite mesigare segling utan också för riktigt bra förhållanden och duktiga seglare. Mest kontrollorienterad av de tre.

    Jag skulle rekomendera att läsa SURFs test (1-2:06). De testar Stubbies senaste numret och jag har känslan av att de ganska bra lyckas bes
    kriva brädorna ( i alla fall stämmer det rätt bra med mina egna intryck).

    JP och Tabou, som du också nämner, ser inte jag personligen som lika intressanta kandidater. JP, verkar ha glidit iväg mer åt freeridhållet (har hört flerstämmiga utsagor om detta, dock ej seglat själv). Tabou verkar ha blivit väldigt nervös och troligen överdrivet livlig för att funka med ett så stort segelspann (har bara testat den lilla Pocket 60, men mina intryck sammanfaller närmast på pricken med det som SURF skriver: väldigt rolig och “skarp” ridningsbräda med bra karaktär i småvågor, men lite begränsad, nervös och svårseglad för övrigt).

    När det gäller volym är det minst lika svårt. Alla brädor kommer få lite olika karaktär beroende på vilken storlek du väljer dem i. En vettig strategi är antagligen att försöka klara sig på något i spannet 74-78 liter och komplettera med den 84:an du har (för att kanske senare byta den mot ett större komplement). Min erfarenhet är att stubbiebrädorna blir mest allroundmässiga och får bredast segelspann om man kör dem i en storlen som lite grovt ligger runt det man väger. Går du på en större stubbie (80-85 liter) kommer du få jobba hårdare när du kör småseglen, men kan du tänka dig detta så får du i gengälld en bräda som fortfarande är grym och lätthanterlig i vågor med till kanske 4.5-5.0 och dessutom kan dubblera betydligt bättre som mer trick- eller freerideoreinterad bräda med 5.7.

  • hfghenke

    Medlem
    10 januari, 2006 vid 19:04

    Jevlaaa…. va snabba svar. TACK!
    Jag har en känsla av att jag kommer köra brädan till största del med 4,2 – 5,0 kvm har ju fortfarande min Starboard och skulle den gå kommer jag förmodligen ersätta den med något kanske inte direkt men vad det lider.

  • dr-masse

    Medlem
    10 januari, 2006 vid 19:47

    Även jag tycker att det senaste Surf-testet är klart bra. De prickar in brädornas egenskaper på ett klart mer beskrivande sätt än vanligt, och verkar pricka rätt.

    Kanske skulle jag reka Mistral Syncro fiskarna lite mer än vad Ola H. gör, framförallt efter att ta med det där med “mer vågsegling än hopp” i beräkningen. De har lite lägre prislapp också, om man vill slänga in sådana där realistkommentarer här…RRD Cult måste jag dock säga har fått anmärkningsvärt fin kritik i de tester jag läst. EVOn står sig helt klart utmärkt i konkurrensen, verkar som om fintrimmet lyckats väl.

    Själv kommer jag att köra på Fanatic FW78. Jag har längtat efter en sådan typ av bräda i några år och hoppas att den infriar mina förvätningar!

  • john1

    Medlem
    21 januari, 2006 vid 11:37

    Hei. Jag har själv haft Starboards i många år (från 2000) och började med en Carve 99 som jag inte vill byta till en nyare. Dom nya är för mycket slalomorienterade. Har också en Fanatic 73 ltr, Kinetic slalom 105 ltr samt Lorch freeride medium och en Hypersonic. Har vidare seglat Surf 89 som var föregångaren till Acid.
    På den tiden kunne man skriva till Svein och beklaga sig etc. Surf 89 var mycket klassisk, men alltför trög, något jag framförde till Starboard. Möyligt har detta påverkade något. Så kom Acid som jag köpte. Min Surf 89 och Acid 88 låg brevid varandra i vardagsrummet. Det var så gott som omöyjligt att se någon skillnad. Aciden var lite rakare bak bakre stropparna. Men vilken skillnad:
    Snabb, kom lätt igång (med Naish 5,8 och Ezzy SE 4,5-5,0), mjuk gång, men även “skarp! vid behov. Nyare Acids har blivit sannolikt ennu bättre.
    Acid kan vara relativt smal därför att den har en parallel mittskrogslinj som ingen annan bräda har. Dettta gör också att den efter min mening är mer lätthanterbar i våra “skumpiga” småvåger o ch att EVO och andra ligger som en padda i skvalpet. Aciden liksom smyger sig igenom skrepvågorna.
    Det är möligt att du glider lättare genom vindhål med EVO, men i sådanna ögonblick är det inte spec. fascinerande endå, det är jo när det brallar i ordentligt att det blir som mest skoj och då är Acid säkert en bättre bräda. När du är på gränsen mellanl kontroll/katastrof.
    Det går inte att läsa tester från andra ställen och översätta resultatet till svenska vestkustförhållande (Skåne). Så även om Man skall titta på scoop, rocker etc. så tror jag egentligen att Acid är betydligt mer en en sidshorebräda. Jag har inte teoretiske kunskaper inom windsurfing, men har provat det mesta.
    JJ

  • ola-h

    Medlem
    23 januari, 2006 vid 20:19

    Håller med John om egenskaperna hos de klassiska Acid-modellerna. För EVO-tiden så försökte jag ofta föra fram detta och den gamla Acid 70 (som senare blev 74) var min favvo-vågis för svensksegling. Acidbrädorna har dock delvis gått en annan väg sedan dess, mot snabbare brädor med v-botten och också lite kortare och rundare outlines. I mitt tycke har de dock bara blivit bättre av detta och även om jag ofta framhåller EVO-brädornas förträfflighet så menar jag att Acid-modellerna också är väldigt allround och funkar bra i Sverige förutsatt att du vet hur du skall köra dem. I min värld är det (om du är en duktig vågseglare) seglingsstilen som är avgörande för vilken av modellerna som passar bäst snarare än _var_ du skall köra. Båda modellerna funkar från masthögt på Hookipa ned till knähögt onshore i Varberg.

  • oscar

    Medlem
    24 januari, 2006 vid 15:26

    Det finns ju en fin Fanatic freewave 86 under säljes…

  • hfghenke

    Medlem
    1 februari, 2006 vid 08:18

    Blev en Tabou Pocket Wave 78 l, tror den passar mig bäst.
    Tack för hjälpen.

  • stewen

    Medlem
    5 februari, 2006 vid 12:07

    Jag har en fråga…
    Funkar en 74 liters vågis till 84 kilos klump om man ska köra den ifrån 4.7 och neråt? Eller är jag för tjock?:smirk:

  • john1

    Medlem
    5 februari, 2006 vid 15:24

    Det funkar.
    JJ.

  • donpedro

    Medlem
    5 februari, 2006 vid 15:29

    Ere någon som vet nåt om RRD wave swallow 78 an? Går som sagt tidigare i lite tvivel tankar. Funderar på att byta ut min nuvarande AHD maui force 01 76 liter mot en stubby. Men ere värt det? kommer jag utvecklas mer, få bättre kontroll roligare på vattnet?

    Jag väger runt 70 kg och är lite utav en rookie i vågseglings sammanhang eller kanske snarare på sporten i stort men sätter duckgippar och vanliga gippar, en och annan table top osv. Har inte hållt på allt för länge men jag e helt insnöad i sporten. Har börjat rida vågor och har fastnat för det totalt de e de jag vill göra kombinerat med hög fart och massiva hopp på vägen ut. De e ju som så att jag bor i sverige så det blir mycke on shore och backside ridning och jag vill även kunna ha skoj med brädan på platt vatten och shoppigt vatten. Hade tänkt att köra 5,4, 4,7 och 4,25 på brädan. Har ju oxå en exocet universal wave på 88 liter som större kompliment.

    Vad tror ni, har någon erfarenheter tipps, råd eller någon komentar så vore jag mycket tacksam. Ere värt att införskaffa en stubby i det gär fallet har jag kikat lite på RRD wave swallow brädan eftersom jag måste köpa beggat.

  • oscar

    Medlem
    5 februari, 2006 vid 16:56

    I ditt fall tycker jag inte det då du redan har en UW88. Waveswallowen skulle ersätta 88 och inte din 76a storleksmässigt pga bredd.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp i bräddjungeln!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.