Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp i bräddjungeln!!

  • lars_k

    Medlem
    5 februari, 2006 vid 17:27

    Tror också att du med din vikt isåfall skulle satsa på en WaveSwallow 68.

  • dr-masse

    Medlem
    5 februari, 2006 vid 20:46

    Vet inte det, jag. WSW 78 tyckte jag var heltrevlig med just de segelstorlekar han nämner, 5.4, 4.7 och 4.25. Jag har själv kört den med 5.3, 4.7 och 4.0. Mycket bra med 5.3, perfekt med 4.7 och även riktigt bra med 4.0 (även om WSW 68 var ännu bättre då).

    Jag tyckte nog att WSW 78 inte betedde sig särskilt mycket större än sin volym, trots att det är en “stubby”. Den är ju inte sådär jättebred och rätt smal i häcken, kanske därför?

    Nu ligger ju UW88 och WSW78 nära varandra i size, men det går nog inte att ersätta UW88 med en WSW78. UW88 inbillar jag mig att man ganska lätt kan köra uppemot 6.0-6.2 med? Med WSW78 är 5.3-5.4 en rätt bra största size, upplevde jag det som.

    Däremot tror jag att den segling som beskrivs så kanske det finns vassare brädor för fart och plattvatten än WSW78. Den är rättså vågorienterad, tycker jag. Men väldigt trevlig, klart bättre än WSW88 tyckte jag.

    Favoriten? WSW68, trots allt. Very nice. Men då blåste det bra också!

  • donpedro

    Medlem
    5 februari, 2006 vid 21:44

    Mm drömmen vore ju att byta ut universal waven mot en FSW runt 95 l + eller nåt att ha de plattare och vindfattigare dagarna, men då kommer ju bekymmret att sälja och köpa igen + att jag upplever det rätt svårt att få ut ett rimligt pris för UWn.

    Grejjan e ju att jag tidigare körde endast 1 bräda och då passade universal waven riktigt bra (har inte så mycket att jämföra med) tog segel upp emot 6,5 och kändes lätt åkt och sådär. Men sen flyttade jag till västkusten och kände att jag behövde ett mindre segel och en mindre bräda. I all hast och penga brist lyckades jag komma över AHD maui forcen för en billig penning och tänkte inte så mycket på det förrns jag kom ut på vattnet och insåg at jag faktiskt inte seglar på Hokipa. Därför har jag nu börjat tvivla mer och mer på den brädan och funderat om jag kanske skulle kunna ha roligare med en annan bräda. Nu är jag bosatt på Gotland och hoppas på många dagar med fina vågor och kunna utveckla min våg teknik mycket. Aah fan de e ju inget lätt beslut de här asså, å jag vågar ju inte vänta allt för länga eftersom någon annan kanske får för sig att köpa brädan då. Dr masse du nämnde nåt om andra alternativ som kanske skulle kunna passa bättre om man vil använda den på plattare vatten, vad är det för alternativ och sjunker vågprestandan avsevärt?

  • dr-masse

    Medlem
    6 februari, 2006 vid 07:11

    Tänkte mest på brädor som redan nämnts här i tråden – Fanatic FreeWave (har själv valt FW78 av nästan exakt de skäl du anger), de nya WaveCultarna, F2 Guerilla och kanske ett par till (JP RWW, månne?).

    Dock så kan jag kanske tycka någe lite tråkigt här. Om du bor på Gotland nu, där vågpotentialen verkar vara helt enormt bra med svenska mått mätt, så sitter du i mina ögon på en ganska bra brädkombo. UW88 borde fungera riktigt bra med 5.4 och även med 4.7 om det är lite tveksammare förhållanden. Och är det tryck i 4.7 – ja, då plockar du fram MauiForce brädan. Prylar är najs, men det skulle faktiskt kunna vara en idé att segla in dig lite, lite till på grejorna och sedan verkligen bestämma dig för vad du vill ha.

    Å jo, kombon 95 liters Freestylewave och en 75-80 liter allround-vågis vore nog inte alls fel där du råkar bo nu, ähum. Men kanske avvakta lite?

    Vet hur svårt det är när vinterprylsjukan sätter in, dock. Sålde ju min vågis i lördags själv, så vem är jag att uttala mig om att “avvakta lite”? 🙂

  • donpedro

    Medlem
    6 februari, 2006 vid 12:15

    Tack för tippsen!!!

    Tror också det kan vara vinterprylsjukan som spökar en aning, men samtidigt vill man ju ha så bra grejjer som möjligt att ha roligt med. Men du har rätt i att det är nog smartare att avvakta tills det blir lite varmare i vattnet och man kan få prova grejjerna i de förhållanden som råder här, och kanske har man den turen att någon kommer hit med en RRD wave swallow som man får testa. Och då kan jag ju själv göra bedömningen om det är värt att satsa på en ny bräda eller inte.

    Men nu så sitter jag ju i den sittsen att jag inte har testat så många brädor och inte har någon erfarenhet alls av stubbies, FSW, onshore klassiska, klassiska sideshorebrädor mfl det var bara när jag läste infon om mauiforcen jag hajjade till och insåg att det kanske är helt fel bräda för mig. Eftersom det stog att det är en bräda som lämpar sig bäst i sideshore förhållanden och framfotsridning. Därför Isåg jag att jag behövde lite expert hjälp av några som kanske hade mer erfarenheter och kunskaper om dessa.

    Tack igen för tippsen. Får väl roa mig med att kolla surfrulle istället för att inspektera köpÅsälj saiten hele tiden.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp i bräddjungeln!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.