Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp i djungen av att hitta ny setup

  • Hjälp i djungen av att hitta ny setup

    Publicerad av dontworry på 10 november, 2014 vid 21:30

    Hej!

    Tänkt skaffa mig en ny bräda och kanske lite till. Jag har svårt att hitta omkring i denna djungel av prylar och annat. Kan väl säga att jag är nybörjare som kan använda straps, jibba på rätt sätt, vattenstart osv. hade nu tänkt skaffa ett roligare allternativ till min 150 liters-bräda. Har försökt läsa mig till kunskap men det verkar krångligt.

    Kommer surfar vid kalmar/öland. väger cirka 60, 173 kort och kommer nog inte gå upp jättemycket i vikt.

    Tacksam för svar.

    towel svarade 9 år, 6 månader sedan 5 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • kinetic

    Medlem
    10 november, 2014 vid 23:08

    Väger du 60 pannor o kommer segla en del i Haga Park så skall du absolut inte ha större bräda än max 100 liter och/eller 65cm bred. Sen om det är en slalomplanka, freeride eller vad du nu vill ha är upp till dig. Men jag tippar på att nåt “Freeride-aktigt” är rätt val, konkret brädexempel kan jag dock inte komma med 🙂

  • pgvirtual

    Medlem
    11 november, 2014 vid 07:36

    Ingen brist på lämpliga brädor. Fundera på t.ex.
    RRD Firemove 102
    Tabou Rocket 95 / 105 / 115
    JP Allride 96 / 106
    Fanatic Gecko 98

    Vilken som helst av dessa brädor kommer att göra dig lycklig! Med 60 kg på vågen räcket 95-100 liter volym alldeles utmärkt.

  • dontworry

    Medlem
    11 november, 2014 vid 15:23

    Tack för svar. Funderar på att köpa något begangnat, så får leta efter dessa svar jag fått. Jag funderar även på om jag införskaffa nytt segel. Har för mig att jag har 7 m2 nu. kanske är lite stort? Känns svårhanterligt i kraftiga byvindar iallafall.

  • dendrite

    Medlem
    11 november, 2014 vid 15:27