Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp i goprodjungeln

  • Hjälp i goprodjungeln

    Publicerad av sailortrash på 29 april, 2021 vid 18:04

    Hej
    Late bloomer på actionkamerafronten som jag är, tänkte jag be om lite inputs från vindsurfare

    Vad ska man ha?

    Jag tänker att bildstabilisering är viktigt

    Samt att harnessmount verkar ge bra vinkel…

    ?

    M

    sailortrash svarade 2 år, 11 månader sedan 5 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • karlklasen

    Medlem
    30 april, 2021 vid 09:36

    Jag lånade ett fint kit i somras som jag antagligen kommer köpa själv så snart jag får tummen ur; gopro Max och K4 harness mount. Funkade superbra, kändes inte ivägen på något sätt. Förlängaren var fastskruvad direkt på en midjesele men jag är inne på att köpa till en platta som är clip on på selen. https://www.k4fins.com/product-category/gopro-harness-mounts/
    Rätt säker på att det var standardlängd (85cm) på pinnen. Testade aldrig gopro-appen för att redigera filmer, så vet inte hur lätt eller snabbt det var.

  • sailortrash

    Medlem
    2 maj, 2021 vid 08:14

    Är det ngn som testat Garmin Virb? tycker det verkar bra att få lite GPS-data med på film, hastighet, vinkel mm (g-metrix).
    Men är det ngn vidare bildstabilisering eller kvalité på filmen?

  • rickard_nr1

    Medlem
    4 maj, 2021 vid 05:54

    Hej,
    Jag har haft Gopro 3 black en 7 black och nu max(360). Kvaliten har blivit bättre för varje gång jag bytt och filmen i sig är inget större att klaga på men har börjat tröttna på Gopro och kommer nog prova ett annat fabrikat nästa gång (eller i alla fall ge de en chans).
    Gopro appen är helkass. Nära påtvingande att man ska skaffa dreas cloudtjänst. Varje gång man öpnar appen är de rörigt och man blir erbjuden en “rundtur i appen” som man vore en guldfisk som glömmer varje gång. Hanteringen i övrigt i appen är ologisk och seg.
    Hade ett garantiärende om min 7a där goprorepresentant betedde sig oerhört arrogant(behöver inte gå djupare de räcker med att de är arroganta vid kontakt)
    Gpsen är knappast pålitlig har du tur visar den i snitt 5km/för lite men den kan även visa 0, inte spara informationen alls eller visa 300. Både 7an och max har samma problem.
    Kort och gott är kul att kunna filma sig själv men allt som förväntas av Gopro är allt annat än vad jag i alla fall upplever.
    Insta 360 har jag inte provat men läst lite om och verkar vara en bra utmanare.

  • cottin

    Medlem
    7 maj, 2021 vid 11:14

    Jag filmade lite med en gammal Gopro 3 tidigare säsonger men köpte en Insta360 R förra året och tyckte det var som natt och dag.
    360 tekniken är en game-changer som gör att man får helt andra vinklar och inte är lika beroende av att man satt sin kamera i exakt rätt vinkel på hjälmen och att man tittar åt rätt håll där actionen händer 🙂

    Det som nästan var häftigast är att man inte längre behöver ladda över video från kamera till dator. Man laddar ner Insta360 appen och kopplar ihop mobilen med kameran trådlöst och deras app är så pass bra att man kan redigera videon rätt bekvämt direkt i mobilen. Man börjar med att gå igenom 360 videon och väljer vart kameran ska fokusera och hur mycket zoom man har genom att röra sig med sin mobil. Ser lite kul ut när man snurrar runt i rummet för att få med en vändning eller nått men funkar riktigt bra! Sen klipper man ihop allt i mobilen och det finns en hel del musik man kan lägga på automatiskt. Med Gopro 3 tog det nog 2-3 timmar att redigera en film på dator tidigare säsonger, med instas mobil-app tar det typ 30 min. Kanske inte har lika många möjligheter men tidsförtjänsten är stor! Finns någon Insta redigerare till dator också där man kan gå igenom 360-videon och “välja kameravinkel” med musen om man inte vill göra med mobilen.

    Gopro max (360) är väl samma grej men vet inte om de har samma princip att man inte behöver ladda över videon och om mobilappen är tillräckligt bra för att man ska kunna göra allt i mobilen, någon som testat?

    Du kan jämföra lite här: http://www.feelthe.surf
    Senaste videon är med Insta360 (med ett Flymount), alla andra med Gopro 3.

    https://www.youtube.com/watch?v=LH9Uv3QS_v8

  • surfmats

    Medlem
    18 maj, 2021 vid 11:51

    Kul med filmer.
    Jag har kört en del med en gammal GoPro Hero Session 5, monterad på huvudet. Ingen stabilisering i kameran. Halsen/huvudet funkar lite som en steadycam. Visst, helt stabilt är det inte, men det är ju ändå en actionsport och det ska kännas att det händer grejer:-) Fördelen är att den filmar åt det håll man tittar, det blir inte så statiskt som det blir annars. Fast 360-kamerorna ger väl större flexibilitet.

    https://vimeo.com/225377248

  • sailortrash

    Medlem
    19 maj, 2021 vid 19:22

    Rätt bra vinkel från hjälmen faktiskt!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp i goprodjungeln

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.