Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp, jag är nybörjare

  • andreasottosson

    Medlem
    8 maj, 2003 vid 21:02

    ok… jag tackar för alla svar…har börjat att klarna lite… nu ska jag ge mig ut på jakt efter en bräda… verkar som jag kan låna en “pråm” av en polare så nu blir jakten inställd på en seriös bräda… någon som har en utrustning till salu så är det bara att höra av sig…. till en vettig penning förståss… smile.gif

    Chill´n
    //Andreas

  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 maj, 2003 vid 22:35

    Ha pråmen en vecka för att få lite vatten o vindkänsla, i en vecka eller nåt.
    Sedan gör du dig av med skräpet, beger dig till nån strand där nån man visa dig grunderna på vettiga prylar, dvs moderna bra saker. Sedan biter du i det sura äpplet och lägger en slant på schysta grejer, en begagnad bräda, 1-2 segel, en bom, en mast, en fot…och sätt igång och lär dig segla. Har du vägarna förbi SP i Varberg, hör med dem…men låt dig inte bli pålurad grejer för 20.000:- Fråga smarta frågor och få vettiga svar. Plugga på, det lönar sig, om priser, produkter etc etc.
    Kolla in folk i lokala viken…eller nån annan vik, prata med folk etc…
    Windsurfing är tyvärr en pissdyr jävla sport. Jag var ganska snabbt tvungen att bestämma mig för vad jag tyckte var kul och vart pengarna skulle gå. Vågsegling blev min grej och tycker ibland att det är trist att jag inte har råd med lite större grejer.
    Lycka till och välkommen till en jävligt kul sport/livsstil.
    /Davo

  • alexa

    Medlem
    9 maj, 2003 vid 06:20

    Vad menar du med “hör med dem…men låt dig inte bli pålurad grejer för 20.000:-” ? confused.gif

  • zehlertz

    Medlem
    9 maj, 2003 vid 07:29

    …känner igen det där.
    Visst dom är inga renare säljare…en del av dem är trevliga o serisöa o lyssnar på ens egna kunskaper o önskemål o visar därefter prylar som passar mig.

    Men dom har ju vissa andra snubbar där *bla nån dryg stockholmare*

    …var inne i skulle ha en fastfot+längare:
    bestämde mig för en billig Local Spirit.

    Då kommer han fram: Fan kör på Carbon istället!
    Varför det? Eehh…väger ju inget!
    Nä men det kostar…det här räcker för mig!
    Jo men va fan, de e ju kaxigt…mkt bättre o fräckare!!!

    Hela hans attityd var så trist o kaxig…jag skiter väl fullständigt i om mina prylar väger lite extra…jag har inte mer pengar heller.

    Men så har det varit i alla år där nere *och givetvis många andra affärer som också har det så*

    inget illa menat…men du som är grön…lyssna, läs, tänk…snacka mkt med andra surfare o slå till!

    Lycka till!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 maj, 2003 vid 22:51

    I min ungdom var jag en gång kung på tjärnen med min gamla pråm, du vet head-dip å segla på högkant å hela den biten, men sen gick det typ 15 år och det skulle bli frågan om come-back. Med hybris av minnena från pråmentiden införskaffades en mistral flow på 100 l. Det gick ok att dra rigg å vattenstarta… men goddag goddag när jag skota in å skulle dra iväg i värsta farten gick det både bakåt å frammåt men mest i sidled. Jag svor å stod i å fatta ingenting tills jag kom på att hela centerbordet inte satt där det satt på min gamla headdipparpråm. Det blev till att lära sig en helt ny teknik. Med detta vill jag bara säga att det är lika bra att inte lära sig på en miami-vice-head-dippar-jolle, utan gå direkt till en …något nytt lite halvdyrt… eller varför inte hyra en bräda i början, det skulle jag ha gjort. hoj hoj

  • styret

    Medlem
    11 maj, 2003 vid 07:52

    eller så skiter man abra i att använda centerbordet på pråmen. Jag seglade kanske 2 ggr med centerbord på min pråm, resten av den sommarn hade jag samma bräda men sket i centerbordet (mycket roligar att segla nära stranden) och när jag sen gick över till 105 liter slalomraket så tyckte jag inte det var någon enorm skillnad, hade ju bara seglat med fena från innan.

    Och nöybörjarbrädorna har ju fotrfarande mittfena. rrd-easyrider iallafall, har förstått att dom finns på många andra nybörjarbrädor med.

    Men visst. har man råd så är det väl heltklart bättre att köpa nått större.
    jag gav 400 spänn för hela pråmkittet inklusive våtdräkt nått annat hade jag inte haft råd att köpa för att testa.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp, jag är nybörjare

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.