Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp, masten går inte att ta isär…

  • Hjälp, masten går inte att ta isär…

    Publicerad av anonym-anvandare på 27 augusti, 2000 vid 17:40

    hur jag än gör. Var ute i Varberg idag hade en verklig kanondag tills det var dags att rigga ner. Masten gick inte att ta isär hur mycket jag än tog i eller skakade den. Istället blev det till att köra med den på taket och trixa in den i lägenheten, inte helt smidigt kan jag säga. Väl hemma satte jag på vattenkokaren, kanske inte det bästa för masten men jag hällde varjefall kokande vatten på masten. Men icke den satt fortfarande ihop på ett helt orubbligt sätt. Så dessa sätt har jag hittills försökt på
    *kokande vatten
    *drag av olika slag
    *skakat masten samtidigt som flickvännen och jag dragit från var sitt håll
    Kan du hjälpa mig med tips? Jag börjar bli smått desperat. Det är ju en surfdag imorgon också.

    anonym-anvandare svarade 23 år, 8 månader sedan 5 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • voodoo

    Medlem
    27 augusti, 2000 vid 18:26

    testa med 2 st bommar en på nederdelen och en på överdelen och vrid åt olika håll, annars så finns det säkert folk vid Apelviken som gärna hjälper till!!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    27 augusti, 2000 vid 18:29

    Jag har haft fyra NP Master race carbon som fastnat. (En sitter fortfarande ihop för det var sand i skarven.)

    Om inget annat lyckats försök med det här. MEN VAR FÖRSIKTIG MED SKRUVMEJSELN om du behöver använda den.

    1) Lägg masten ute på kvällen så den får så låg temp som möjligt.

    2) Ta in masten och häll kallt vatten över skarven.

    3) Bort med all vatten. Ta en hårtork (inte i badrummet av flera skäl) och värm den yttre/övre flänsen runt om. Tanken är ju att den ska expandera men inte tappen inuti.

    4) Efter ett tag, ta tag i masten med en hand precis i skarven. Skaka hela masten upp och ned KRAFTIGT några decimeter så den kommer i självsvängning. Försök vrid och dra isär SAMTIDIGT (nån till behövs ibland). Spana in om skarven ökar tex 1/2 – 1 mm då är du på rätt väg och då är det bara att fortsätta. OBS Det här har aldrig lyckats för mig.
    Alltså:
    ABSOLUT SISTA UTVÄGEN

    5) Slå/tryck in en lämplig skruvmejsel LITE GRAND i skarven (ej stjärnvarianten) VAR GRYMT FÖRSIKTIG SÅ DU INTE KNÄCKER MASTEN, själva skarven fixar du till sen med sandpapper. TANKEN ÄR ATT DU SKA VRIDA ISÄR SKARVEN.

    6) Värm igen runt om, skaka masten häftigt upp och ned SÅ DEN SJÄLVSVÄNGER samtidigt som du vrider runt skruvmejseln GRYMT.
    Kanske måste du slå in skruvmejseln på olika ställen. MEN KOLLA OM MASTEN ÅKT ISÄR 1/2 – 1 mm hela tiden då är du på rätt väg.

    Så har jag fått isär tre NP master som jag sen använt i tre år i grym vind utan att dom knäckts.
    Jag brukar alltid dra några varv med sandpapper på skarven för två helt nya master har fastnat. Har kineserna eller vilka det är inga skjutmått??

    Lycka till men var försiktig med skruvmejseln. Det brukar bli rätt hysteriskt så akta dig själv med.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    27 augusti, 2000 vid 18:58

    Kan gå att vrida loss den med två oljfiltertänger. Dom med band alltså.
    Har inte provat det själv men har hört att det kan funka.

  • lagvast

    Medlem
    27 augusti, 2000 vid 19:03

    Var minst fyra gärna sex man två (tre) övre del två (tre) undre del som vrider åt varsitt håll.Jag kan nästan lova att den lossnar, ta ingen skruvmejsel.

  • tedan

    Medlem
    27 augusti, 2000 vid 19:09

    Det här tipset beror på hur försiktig du är om masten. Jag hade en
    glasfibermast som jag inte var så jätterädd om men den fastnade iaf. Jag tog
    två st poligriptänger och vred åt var sitt håll.. Det ordnade sig direkt och blev faktiskt inget märke heller..
    Jag tror det är ett av de bästa sätten att få loss masten om du är själv.

    Mvh Tedan

  • wisco

    Medlem
    27 augusti, 2000 vid 19:16

    alltså det som voodoo skrev, läste såna här tips när min mast fastnat som fan p.g.a sand inget funkade. Pajade tjocka nylonrep när jag försökte dra med bilen… Sen gick jag ner till holmberg som helt enkelt satte två bommar på var del och vred fram å tillbaka i små små rörelser, den va loss på mindre än en halv minut! Sen dess har jag kunnat sära vilken mast som helst, glider bommarna så sätt bara på en till o.s.v. Funkar alltid! Krävs bara att du får låna lite bommar om du inte har många själv, men det ordnar väl sej om det är en bra surfdag

  • anonym-anvandare

    Medlem
    27 augusti, 2000 vid 21:42

    Ett knep som brukar fungera bra är att två pers sätter sej ner med fötterna emot varandra och tar i var sin del av masten och drar och vrider lite samtidigt som en tredje står mitt e mellan och rycker lite i masten så den kommer i självsvängning.. Men det viktigaste sen är att göra rent masten ordentligt för att slippa att den fastnar i fortsättningen. För att bli av med problemen i min senaste mast så tog jag bort alla pluggar i den nedre mastbiten så att vattnet rann ut ur skarven. Det fungerade bra för efter det så fastnade den inte mer.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp, masten går inte att ta isär…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.