Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Hjälp (mastförlängare med spärhandtag)

• Hjälp (mastförlängare med spärhandtag)

Publicerad av alexxx på 10 mars, 2007 vid 10:08

Hallå! Såg en mastförlängare föra året med ett inbyggt spärhandtag för ner-halet, såg grymt smidig ut. Måste va otroligt skönt att enkelt kunna ändra ner-halet ute på vattnet.
    Killen som hade den berättade var han köpt den, å jag hittade den på nätet å la den som en favorit för att kunna beställa en lagom till denna säsong. MEN nu kan jag inte hitta den, någon som vet vilken jag menar å vem som säljer såna?

rasmus_w svarade 18 år, 2 månader sedan 11 Medlemmar · 33 Svar
  • 33 Svar
  • jester

Medlem
    10 mars, 2007 vid 10:11

Det är North Sails Power XT du tänker på. Det är Wallén som är återförsäljare av den. Länk: http://www.wallensports.se/template/main.asp?iParentMenuID=227&iMenuID=227

• oaxen

Medlem
    10 mars, 2007 vid 10:42

Jo, vi är ju några frälsta.

Läs recensionerna på: http://www.surfzone.se/ppr/showproduct.php?product=73&cat=7

Det är mycket märkligt att inte fler sett ljuset. POWER.XT-förlängaren är i mitt tycke lika nydanande som när bommarna med snabbkoppling kom!!!

• alexxx

Medlem
    10 mars, 2007 vid 19:23

Tack för hjälpen!
    Förstår att ni e frälsta, måste ju va grymt smidigt!

• rasmus_w

Medlem
    10 mars, 2007 vid 22:50

@Oåxen 369339 wrote:

Läs recensionerna på: http://www.surfzone.se/ppr/showproduct.php?product=73&cat=7

Det är mycket märkligt att inte fler sett ljuset. POWER.XT-förlängaren är i mitt tycke lika nydanande som när bommarna med snabbkoppling kom!!!

Tror det finns några orsaker till att det inte slagit så hårt. Barry Spanier var lite inne på det nån gång.

Problemet är väl att det är en grunka som man måste köpa till, har man redan en förlängare är det lätt att säga att det man har duger.

Barry har ju en liknande idé på gång, som han kallar SID, sail integrated downhaul, men om jag har förstått det rätt så har han inte råd att prova ut den ordentligt. Men han skrev nåt på sitt forum att om han får den klar så vill han att den ska följa med som standard på alla Mauisails-segel, för gör den inte det kommer ingen använda den.

• getwet

Medlem
    11 mars, 2007 vid 06:00

Har för mig att dom sliter duktigt med tamp, samt att det rappade rätt mycket. Men det kanske är åtgärdat nu. Personligen upplever jag det inte som något problem med nedhalet, det är en vane och teknikgrej om det ska gå smidigt eller inte. Sedan finns det vev också……

• faster

Medlem
    11 mars, 2007 vid 11:30

@Oåxen 369339 wrote:

Jag såg ljuset men släckte det genast! Jag hade 3st XTR förra året, visst är idén är jäkligt smart men att rigga racesegel med dessa funkar inte. Efter ha använt dom en månad så började dom slira. När man hade 5-7cm kvar att veva ner så började den slira och tamp sliter den duktigt. Fick nya hjul till slut och sålde dom sen. Alla jag känner som riggat racesegel med XTR har haft samma problem, till freeride och vågsegel funkar det säkert jättebra för dom har ju inte så hårt nedhal som race. Det nya i år är endast att handtaget är längre. Tyvärr så håller dom inte måttet så min rekomendation är att inte köpa dom. Walléns kan själva intyga att alla teamåkare och racekillar har reklamerat dom. I Holland hade dom samma erfarenheter som vi.

• oaxen

Medlem
    11 mars, 2007 vid 16:28

OK!

Jag kör inga cammade segel. Tycker inte att de ”äter” för mycket tamp. MEN, det gäller att använda rätt sort, ”Mafioli DK75″(?) hos vindsurfing.se funkar MYCKET bra. Jag använder ”on water”-funktionaliteten mest när jag seglar vågor – där är det oöverträffat!

Men, visst jag har hört att det varit en del problem med större camber segel(<9 m2).

8.0 m2 och nedåt funkar kanon!!!

• getwet

Medlem
    11 mars, 2007 vid 18:15

@Oåxen 369491 wrote:

OK!

Jag kör inga cammade segel. Tycker inte att de ”äter” för mycket tamp. MEN, det gäller att använda rätt sort, ”Mafioli DK75″(?) hos vindsurfing.se funkar MYCKET bra. Jag använder ”on water”-funktionaliteten mest när jag seglar vågor – där är det oöverträffat!

Men, visst jag har hört att det varit en del problem med större camber segel(<9 m2).

Märkligt, fasters största fullblod var 9.0 och minsta 5.8. Likförbannat fungerade det inte kanon.

• getwet

Medlem
    11 mars, 2007 vid 18:22

@Oåxen 369491 wrote:

OK!

Hehe….kollade in dina segel på GPS speedsurfing, fanns som sagt var inte ett enda fullblod. Misstänker att de seglen som är representerade där drar man nedhal utan hjälpmedel. 😉

• rasmus_w

Medlem
    11 mars, 2007 vid 19:18

GetWet: Hur lätt justerar du nedhalet ute på vattnet? Lägger du bara ner seglet, drar loss tampen ur sin cleat och drar/släpper den där lilla halvcentimetern som behövs för att trimmet ska bli precis rätt?

Visst ligger PowerXT långt ner på min önskelista, delvis för att den bara finns till pin-systemet, av uppenbara skäl, men jag inser ändå att idén är fruktansvärt bra. Ju enklare det är att trimma om sitt segel desto större chans är det att man faktiskt gör det. Visst händer det att jag lägger ner seglet i vattnet, simmar bort till bakänden på bommen och kortar av eller förlänger bommen lite men hade jag ställbart uthal så skulle jag justera det bra mycket oftare. Jag vågar inte ändra nedhalet utan att först kliva iland och oftast kopplar jag dessutom isär segel och bräda. Hur många gånger tror du jag går igenom den proceduren per session?

Hur många tror du fixade till en för hög/låg bom innan snabbkopplingsbommarna fanns?

• jester

Medlem
    11 mars, 2007 vid 21:04

Idén är super, men funkar helt enkelt inte perfekt med cambersegel. Årets modell ser bättre ut, men den har jag inte testat själv (kom nya cleat-hjul, men hann aldrig testa dom). Men för våg och freeride är den perfekt. Dessutom så trimmar man oftare med uthal än nedhal på slalom/speed-segel. Just NS Warp har bara ett läge på nedhalet, utan man justerar power med uthal.

• getwet

Medlem
    11 mars, 2007 vid 21:34

@Rasmus_W 369520 wrote:

GetWet: Hur lätt justerar du nedhalet ute på vattnet? Lägger du bara ner seglet, drar loss tampen ur sin cleat och drar/släpper den där lilla halvcentimetern som behövs för att trimmet ska bli precis rätt?

Visst ligger PowerXT långt ner på min önskelista, delvis för att den bara finns till pin-systemet, av uppenbara skäl, men jag inser ändå att idén är fruktansvärt bra. Ju enklare det är att trimma om sitt segel desto större chans är det att man faktiskt gör det. Visst händer det att jag lägger ner seglet i vattnet, simmar bort till bakänden på bommen och kortar av eller förlänger bommen lite men hade jag ställbart uthal så skulle jag justera det bra mycket oftare. Jag vågar inte ändra nedhalet utan att först kliva iland och oftast kopplar jag dessutom isär segel och bräda. Hur många gånger tror du jag går igenom den proceduren per session?

Hur många tror du fixade till en för hög/låg bom innan snabbkopplingsbommarna fanns?

Jag kanske inte behöver justera nedhalet lika ofta/mycket som du tycks behöva.

• rasmus_w

Medlem
    11 mars, 2007 vid 21:37

Eller så vet du bara inte om det eftersom det är lite småjobbigt att göra.

• getwet

Medlem
    11 mars, 2007 vid 21:41

@Rasmus_W 369548 wrote:

Eller så vet du bara inte om det eftersom det är lite småjobbigt att göra.

Eftersom du är riggexpert välkomnar jag dig att hädanefter rigga mina segel.

• rasmus_w

Medlem
    11 mars, 2007 vid 21:43

Kan tillägga att Barry Spanier påstod att om det vore enkelt att göra rejäla ändringar på uthalet även i fullcambrade racesegel så skulle segeldesignern kunna ha det i åtanke och göra segel med mycket större vindregister än dagens segel.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Hjälp (mastförlängare med spärhandtag)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.