Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Hjälp (mastförlängare med spärhandtag)
-
Hjälp (mastförlängare med spärhandtag)
rasmus_w svarade 18 år, 2 månader sedan 11 Medlemmar · 33 Svar
-
@Rasmus_W 369552 wrote:
Kan tillägga att Barry Spanier påstod att om det vore enkelt att göra rejäla ändringar på uthalet även i fullcambrade racesegel så skulle segeldesignern kunna ha det i åtanke och göra segel med mycket större vindregister än dagens segel.
Ehhhhhhhh…Dagens racesegel -antar att det är de du menar med ”fullcambrade segel”- har ett väldigt stort register.
De vindstyrkor man kan ha ett segel i har ju ökat betydigt jämfört med bara ett par års skillnad i årsmodeller.
Har tyvärr hört flera som har sagt att North´s förlängare äter tamp. Idén är bra men behöver nog utvecklas lite för racesegel. -
Power XT funkar perfekt mitt Daytona 8.3. HOT riggar sitt 12.0 med Power XTR utan problem vad jag vet. Men han kör en annan tamp än original.
-
Kan väl tillägga att jag kör justerbart uthal på alla mina segel – framför allt vågseglen!
Rasmus har rätt i att om det är enkelt och lätt att ändra trimmet så gör man det – riktigt ofta.
Jag ska väl erkänna, innan någon drar ner mina brallor offentligt, att jag faktiskt har ett tio år gammalt cambersegel på 5.3 m2.
Hur som helst, något som varje seriös speedare SKA HA är justerbart uthal. Det är optimalt att kunna släppa ut och buka till seglet när man ska dra en riktig slör och sedan på tillbakavägens kryss kunna tajta till och ta bättre höjd.
Get wet: 5.4 knop (2s) – räkna med att den diffen mellan oss kommer bli mindre i år! Eller vad tror du?
-
Håller med dig fullständigt, justerbart uthal är nog riktigt bra åtminstone här i Sverige där vi sällan har knädjupt vatten, så det är bara pinkryssar som gäller tillbaka. Men det är sällan eller aldrig som man ser de toprankade seglarna ha det på sina speedprylar, kanske beror på var man kör. Själv tänker jag nog montera på uthalstrim för att testa iaf på en av bommarna.
Klart att du kommer att knapra in på 2sec, det blir tuffare och tuffare att öka farten desto fortare det går. Och det positiva är också att vi alla lär oss mer o mer för varje säsong som går.
”tabellen” kommer att bli tajtare och tajtare och det finns gott om representanter som har stora möjligheter att komma in på tio i topp. -
Jo, jag valde ju inte att jämföra 5 x 10 s – där låg jag betydligt sämre till! He he!
Jag inbillar mig att en GPSspeed run kan se ut som följer: du ligger på halvvind och bränner, du ser en by komma och släpper ner på slören för full speed i byvinden. I ett sådant scenario är det också perfekt med justerbart uthal. På halvvind lite mindre buk – på slören släpper man ut och…
-
Den nya Power XTR från 2007 är ändrad på samtliga svaga punkter så problemen vi racekillar haft skall vara ett minne blått. Handtaget är längre och kraftigare, hjulet är v-format inuti istället för u-format som tidigare. Detta tillåter att man kan ha en annan tamp och att hjulet kan slitas utan att direkt bli utslitet. Tampen är bytt till en dynema som inte har så känslig hylsa runt. Och röret är kraftigare för att inte kunna böjas vid riggning av stora formulariggar. Det borde räcka i mina ögon.
/Gustav
@faster 369454 wrote:
Walléns kan själva intyga att alla teamåkare och racekillar har reklamerat dom. I Holland hade dom samma erfarenheter som vi.
-
Vi hoppas på det Surferboy, och håller den måttet så lär det bli en kioskvältare. Hoppas att den även kommer i RDM…..Har North något patent på lösningen måntro?
-
@SWE 496 369582 wrote:
Ehhhhhhhh…Dagens racesegel -antar att det är de du menar med ”fullcambrade segel”- har ett väldigt stort register.
De vindstyrkor man kan ha ett segel i har ju ökat betydigt jämfört med bara ett par års skillnad i årsmodeller.Javisst, men det hidrar väl inte att man ökar ännu mer? Visst vore det väl trevligt att kunna använda samma segel i allt från 4 m/s till 20? Jolleseglare gör så, även om de revar och har sig i vissa fall.
GetWet: Jepp, North har patent.
-
Ger inte så mycket för patent – ART tog t.ex patent på snabbomskopplingen sent 80-tal…
-
I fallet Art kan det ju bero på att de knappast var först med snabbkopplingsbom.
-
Problemet att den ”äter tamp”, slipper man det om man först, på land, spänner nedhalet med en vanlig (extern) vev och sedan bara gör finjusteringarna på vattnet?, eller är det just finjusteringarna på vattnet som ”äter tamp”.
Har själv ett Severne C2 9,5 (med två Cambers) samt Sailworks Retro (freeracesegel utan cambers) i storlekarna 8.0, 7,5, 6,5 och 5,5, så jag gissar att jag skulle kunna ha glädje av den? (Jag använder alltid justerbart uthal och är väldigt nöjd med det).
Vad tror Ni?
Filip
-
Jag tror att skaffar du bara rätt tamp när orginaltampen tagit slut så är det lugnt att köra den vanliga XT:n på alla segel utom 9.5:an. Jag kör Norths motsvarighet till Retron i storlek 8.1 och nedåt. Trimmar hela tiden om nedhal/uthal så att det stämmer med rådande vindar.
Som Gustav skrev tidigare ska problemen vara lösta nu så skaffa en XTR till 9.5:an.
-
Finns det någon anledning alls att köpa XT-varianten, om nya Power XTR II är så mycket bättre än XT:n (se Surferboys inlägg ovan)?
Power XTR II borde ju passa även till mina ”mindre” segel?
Är skillnaden i pris stor?
Jag läste i Oåxens recension att det kan bli problem att fintrimma på vattnet om diametern på mastfotens ovandel är för stor.
Det borde väl funka med en sån här (power U base) mastfot som jag har?
http://www.neilpryde.com/matrix/bases/power-bases.html
Filip
-
Här är priser enligt Walléns hemsida:
14070-8010 Power.XTR S 28 cm 1 699 kr
14070-8010 Power.XTR L 42 cm 1 699 kr
14040-8000 Power.XT S 28 cm 1 299 kr
14040-8000 Power.XT L 42 cm 1 299 kr
14060-8020 Power.XT Needle S 28 cm 1 799 kr
14060-8020 Power.XT Needle L 42 cm 1 799 krLika bättre o köra en XTR direkt, kanske? Inte riktigt lika smidig då du måste trä tampen (på XT så lägger du bara en ögla över 2 block o jackar ner det hela sedan), men lär nöta mindre på tamp, bli lättare o dra ner osv.
Förlängare fungerar INTE till Power-base, utan bara till pin-systemet!
Logga in för att svara.