Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp med bakåtlop

  • Hjälp med bakåtlop

    Publicerad av ducks på 28 augusti, 2007 vid 14:34

    Behöver råd/tips hur denna ska göras.

    Mina försök resulterar i att allt ligger horisontellt i luften, jag, brädan plus segel, rotationen bakåt går halvvägs. Sen slår jag i vattnet och då ligger jag under seglet, brädan uppåt vind med seglet ner åt vind… Får inte riktigt upp nosen heller… Har inga problem att hoppa rakt upp med mig under och nosen rakt upp dock, men det hela går åt skogen när jag ska försöka rotera bakåt sas.

    Jag påbörjar det hela med att skära snabbt upp mot vinden innan jag lämnar vågen/rampen, i samma ögonblick försöker jag slänga/trycka kroppen framåt (“under seglet”) så rotationen ska börja bakåt men det resulterar bara i någon form av rotation i horisontled, skotar jag dessutom ut en bit in i detta så blir det mer åt en puchloop tror jag…

    Några råd hur denna ska genomföras?

    oldschool svarade 16 år, 8 månader sedan 9 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • poppo

    Medlem
    28 augusti, 2007 vid 16:09

    det sätt som även jag började på är som du beskriver att “kasta sig runt”, funkar i princip aldrig tyvärr… även om man tar sig runt är det mycket svårt att landa en sådan snabb rotation. man ska inte rotera så våldsamt i en bakåt utan mer “rakt upp” och “rakt ner”.

    vertikal bra ramp i rätt vinkel underlättar mycket, det funkar inget vidare att lära sig i onshore. sikta på ett vertikalt högt hopp, när du närmar dig toppen av hoppet – kryp ihop till köttbullen och titta över/under axeln mot landningen samtidigt som du skotar ut. noslanda med böjda knän och vinka sedan till publiken.

    jag har satt den ett kanppt tiotal ggr nu och det är ju den skönaste manövern när allt funkar. – lycka till!

  • husbyggande familjefar

    Gäst
    28 augusti, 2007 vid 19:52

    bara att gaza full fräs och sen kränga sig runt litta sådär lagom

  • oldschool

    Medlem
    28 augusti, 2007 vid 19:58

    @Ducks 409464 wrote:

    Behöver råd/tips hur denna ska göras.

    Jag påbörjar det hela med att skära snabbt upp mot vinden innan jag lämnar vågen/rampen, i samma ögonblick försöker jag slänga/trycka kroppen framåt (“under seglet”) så rotationen ska börja bakåt men det resulterar bara i någon form av rotation i horisontled, skotar jag dessutom ut en bit in i detta så blir det mer åt en puchloop tror jag…

    Några råd hur denna ska genomföras?

    Det låter som om du ska ta å lugna ner dig lite. Det ska inte slängas något i en bakåt inte 🙂 Om du börjar slänga runt kroppen kommer du bara överrotera å garanterat krasha.

    Håller med Poppo, det är mer som om du hoppar rätt upp å ner. Om kollar på bild sekvensen så hoppar jag med lite riktning mot vinden och för seglet lite bakåt. Når du når högsta punkten se till att du tittar ner över axeln å letar efter landningen å fall neråt samtidigt som du “öppnar seglet” (som att skota ut…typ). Böj knäna å se till att du sätter nosen i vattnet…du vill inte landa platt!! Då gör det ont 😉 Se till att du håller seglet öppet, då kan du “mosa” dig igen “underroterade” bakåt försök!!! ….å vinka sedan till publiken!

    Grejen med bakåt (och alla andra trick 🙂 )är att det är bara till att börja nöta. Sideshore är ju betydligt bättre än onshore…men allt funkar ju.

    Å sen ska du inte hänga ned med arslet som jag gör i den här sekvensen, utan upp med höften mot seglet så ska det säkert gå bättre ska du se!

    Vet inte om du blev något klokare, men det är ju kul att försöka förklara ett trick som man faktiskt sätter lite då å då 🙂

  • poppo

    Medlem
    28 augusti, 2007 vid 20:16

    glassig bildserie oldschool!
    såg nog inte riktigt lika mysigt ut när jag gjorde en idag på väddö i 9 grader, tokmulet och lätt regn iförd vinterdräkt, skor och huva! (missade dessutom landningen, måste berott på huvan som störde.. hrm..)

  • ducks

    Medlem
    28 augusti, 2007 vid 20:46

    Ok, tack för inputten… Har suttit och kollat lite film på bakåtar och jag ska, som ni säger, mer rakt upp och sedan rakt ner, känns dock då som man måste ha riktigt bra ramper att ladda ifrån då.

    I oldschools bildsekvens så är mina försök väldigt likt bild 4 rakt igenom, landar dessutom i den positionen, men det beror nog på som ni säger att jag kastar/trycker hela vikten framåt under seglet i det ögonblick jag lämnar rampen/vågen.

    Men ska satts på mer rakt upp, rakt ner och på mindre slit och släng med kroppen…

    Tack för svaren!

  • gurra1978

    Medlem
    28 augusti, 2007 vid 20:53
    oldschool;409557 wrote:
    Å sen ska du inte hänga ned med arslet som jag gör i den här sekvensen, utan upp med höften mot seglet så ska det säkert gå bättre ska du se!

    Det verkar Living vara bra på.
    Kristoffer-sylt.jpg

  • oldschool

    Medlem
    28 augusti, 2007 vid 20:58

    Det är så det ska de ut!!! 🙂

  • frippe75

    Medlem
    29 augusti, 2007 vid 05:11

    @oldschool 409578 wrote:

    Det är så det ska de ut!!! 🙂

    Vet inte om jag är rätt person att kommentera denna tråd då jag bara satt en enda… och det var nog lite tur…

    Men tipset jag fick ifrån en fransman nu i våras har ialla fall gjort att jag nästan alltid kommer till noslandningsmomentet men har för mycket tryck i seglet…

    Dom grejor som jag plockat upp i tråden är… upp med arslet. tenderrar att inte dra mig upp mot seglet. Samt att jag inte brukar öppna upp men den grejen känner jag inte känns som ett klockrent tips… eller så är det ju detta som jag missar….

    Men fransmannens häxrecept är…. “jump…….. slow slow slow slow slow land”. ska uttalas med fransk accent för bäst resultat:-)

    tipset är faktiskt bra… grejen är ju att man måste vara lite kall.. inte skyffla för då överroterar man alltid… samt att det förmodligen aldrig kan sluta i en lyckad bakåt….

  • frippe75

    Medlem
    29 augusti, 2007 vid 05:12

    @frippe75 409606 wrote:

    Vet inte om jag är rätt person att kommentera denna tråd då jag bara satt en enda… och det var nog lite tur…

    Men tipset jag fick ifrån en fransman nu i våras har ialla fall gjort att jag nästan alltid kommer till noslandningsmomentet men har för mycket tryck i seglet…

    Dom grejor som jag plockat upp i tråden är… upp med arslet. tenderrar att inte dra mig upp mot seglet. Samt att jag inte brukar öppna upp men den grejen känner jag inte känns som ett klockrent tips… eller så är det ju detta som jag missar….

    Men fransmannens häxrecept är…. “jump…….. slow slow slow slow slow land”. ska uttalas med fransk accent för bäst resultat:-)

    tipset är faktiskt bra… grejen är ju att man måste vara lite kall.. inte skyffla för då överroterar man alltid… samt att det förmodligen aldrig kan sluta i en lyckad bakåt….

    inser just att min avatar bild visar ju mitt arselhäng 🙂

  • ola-h

    Medlem
    29 augusti, 2007 vid 07:15

    Är inte heller någon bakåtexpert, men jag sätter än och annan när jag väl försöker (vilket inte är så ofta…).

    För mig är det allra viktigaste psyket. Jag vet inte hur många år jag åkte runt och _provade bakåtar_. Första gången jag verkligen tänkte att nu skall jag landa en så satte den (nu snackar vi 90-tal…). Detta dilemma har liksom hängt med. Ibland slänger jag bra på ett försök utan nå’t särskilt fokus och det går inget vidare. Så fort jag verkligen tänker på att landa så brukar den sitta.

    Så, fransmannens recept ligger nog nära vad som funkar för mig – upp i luften och sedan direkt fokusera på landningen. Då kommer den lilla, lilla rotation som behövs av sig själv. Lite bredare grepp på bommen är inte heller fel. Och om det är lite mer onshoreaktigt, tänk på att man inte behöver rotare hela varvet. I princip kan man landa baklänges och den sista delen av rotationen kommer i landningen.

    Shit, nu blev jag ju riktigt sugen på att göra lite bakåtar…

  • woodleaflay

    Medlem
    29 augusti, 2007 vid 08:49

    Hur gör man för att inte bryta benen eller fara in i riggen när man noslandar? Jag tycker det verkar var det värsta med hela manövern.

  • pederboy

    Medlem
    29 augusti, 2007 vid 10:04

    Woodleaflay:
    Underroterar du och kommer med för mycket noslandning kommer du dyka vid sidan av prylarna ner i vattnet och inte in i prylarna.

    Där emot om man inte kommer runt i en push –> landa i seglet.
    Dvs. om du inte hinner med skota ut fasen…
    😉

  • perkele

    Medlem
    29 augusti, 2007 vid 12:11

    @oldschool 409578 wrote:

    Det är så det ska de ut!!! 🙂

    Din poser!
    Sköna bilder från skönt ställe.
    (Träffa Gurra och hörde om bönan din, tog ju bara hundra år…)

    Löcka te med era bakisar i helgen, ser ju fiiint ut enligt DMI

    T

  • oldschool

    Medlem
    29 augusti, 2007 vid 19:53

    @perkele 409725 wrote:

    Din poser!
    Sköna bilder från skönt ställe.
    (Träffa Gurra och hörde om bönan din, tog ju bara hundra år…)

    Löcka te med era bakisar i helgen, ser ju fiiint ut enligt DMI

    T

    Haha! Man får ta de få chanser man får….å trägen vinner som det heter 😉

    Hoppas ni får lite go segling nu när säsongen sätter igång!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp med bakåtlop

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.