Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Hjälp med brädköp till nybörjare

  • Hjälp med brädköp till nybörjare

    Publicerad av skydive på 27 juni, 2011 vid 08:55

    Hellå,

    Jag har bestämt mig för att börja kitesurfa! Lättare sagt än gjort när man börjar rota i vad för grejer man ska tänka på som nybörjare…

    Impulsiv som man är har jag köpt en Caution Mayhem 2010 på 14m som kommer nästa vecka men behöver ju både bräda och sele.

    Sele är lite svårt att köpa utan att testa men bräda däremot står på inköpslistan härnäst.

    Tanken är att gå nån kurs på västkusten eller hitta någon tålmodig nog att lära mig vad som gäller men vill inte vänta med att köpa grejer, får då står man där i sommar och ska leta pryttlar då.

    Vad för storlek rekommenderar ni till mig som väger 98kg och är HELT novis inom området?
    vad ska man tänka på. Har det hänt något revolutionerande inom området, storlek, form osv? Kan man komma undan med en bra bräda för 1500-2000:-?

    MVH
    Lars

    PS. Har ni någon bräda som skulle passa mig, skriv gärna vad det är här i tråden!

    ursuspolaris svarade 12 år, 10 månader sedan 8 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • rrd_z

    Medlem
    27 juni, 2011 vid 13:46

    såg en kille som säljer en Naish Haze XL här på surfzone. En stor bräda som du kan lära dig på !!

  • rrd_z

    Medlem
    27 juni, 2011 vid 13:47
  • lima-ko

    Medlem
    1 juli, 2011 vid 05:28

    Även fast du är nybörjare vette sjutton om du ska gå på en renodlad nybörjarbräda, som ovan nämnda är, dessutom rätt dyr, 3k för en bräda från 2009 som bara är i ok skick.
    Finns ju till exempel denna http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=33270&title=su-2-prorider-neuron-2011-2c-nya-21&cat=10 i 43×137 cm sprillans ny komplett för 3k. Eller större, 45×140 cm, om du fördrar det http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=33271&title=su-2-bigfoot-2011-2cnya&cat=10

    Ja, du kommer att komma upp lättare första gångerna (vi och många med oss använder stora nybörjarbrädor i skolverksamheten) men så fort du är uppe och åker tror jag att du kommer begränsas och således börja snegla på en lite mindre bräda. Mitt tips är istället att satsa på en lite större modell av en allroundbräda (på samma sätt som du gjort med draken), bredden gör ofta mer än längden och du bör ha en 43-45 cm bred bräda och säg 136-140 cm lång. Och istället för att köpa en nybörjarbräda och sen behöva en ny efter ett tag lägger du de pengarna på en kurs där du får låna en stor nybörjarbräda under dina första försök att starta, väl investerade pengar.

    Bredden är som sagt viktigt för den gör att du planar tidigt, här spelar visserligen rocker, konkav och brädans övriga outline en del roll. Men går du för brett kommer det bli jobbigt när du ska börja kanta brädan, för att få grepp i vattnet.

  • hagakitesurf-se

    Medlem
    7 juli, 2011 vid 11:35

    Hej!

    Håller med Lima-ko här..

    Köp ingen nybörjarbräda, ärligt så tycker jag synd om folk som bli på-lurade dessa nybörjarbrädor.
    Vi kör med vanliga allround/freeride/freestyle brädor under våra kurser och än så länge har alla som gått kurs hos oss lärt sig bra på dessa. De brädor vi har är mellan 130-135cm.

    Eftersom du väger 98 skulle jag satsa på en bräda mellan 134-138cm.

    Men köp ingen tråkig bräda över 140cm..(du kommer ångra dig efter 2-veckor)

    Tips på en skön allroundbräda, http://www.crazyflykites.com/cf2011/board-allround.php
    Prisvärd bräda med lagom flex och sköna pads/straps.

    Vill du veta mer om våra produkter gå in på http://www.hagakitesurf.se

  • haze

    Medlem
    7 juli, 2011 vid 11:54
    hagakitesurf.se;661414 wrote:
    Hej!

    Vill du veta mer om våra produkter gå in på http://www.hagakitesurf.se

    Inte för att vara sådan men står det inte fel på eran produktsida? Vann inte Ariel PKRA med en bowkite för några år sedan? Har till och för mig att det var en EH kite?

  • jenselias

    Medlem
    7 juli, 2011 vid 12:26

    Jag har en Spleene Rip34 från 2008 till salu, 134×40. Har bara inte lyckats sätta mig och lägga upp en annons på Köp & Sälj ännu.

    Det är inte någon nybörjarbräda. Eftersom den är styv och i mitten, mellan fötterna, så är den lättdriven. Det gör att den kan passa tyngre åkare lite bättre. Jag har behållit den lite extra länge för att den är så himla skön. 2500 har jag tänkt mig för den.

    För att tala emot min egen bräda något så tycker jag nog att en lättvindsorienterad bräda är det bästa att börja med. Inte nybörjarbräda då. För egen del kom jag igång på en Spleene Session 141×42, vilket var skitbra de första åren. Jag la till med en mindre bräda till innan jag skaffade en mindre kite. Jag har sett många fler gå samma väg med god framgång.

  • lima-ko

    Medlem
    8 juli, 2011 vid 06:50
    Haze;661416 wrote:
    Inte för att vara sådan men står det inte fel på eran produktsida? Vann inte Ariel PKRA med en bowkite för några år sedan? Har till och för mig att det var en EH kite?

    Det har vi ju redan avhandlat en gång Hasse ;), http://www.surfzone.se/forum/archive/index.php/t-74660.html

  • milkman

    Medlem
    14 juli, 2011 vid 22:37

    Bara för att det ska vara sagt. Det är stor skillnad på C4 och RPM. Inte bara i känsla, det syns på designen också.
    (sen är det iofs upp till var och en vad man gillar, men det är inte samma kiter)

  • lima-ko

    Medlem
    15 juli, 2011 vid 06:15

    Så C4 är alltså inte enbart en kopia av RPM med en annan bom menar du Jens =P?

  • ursuspolaris

    Medlem
    23 juli, 2011 vid 19:58

    Jag ÄLSKAR min North Gonzales bräda och eftersom det var den jg lärde mig att åka på kan jag varmt rekommendera den till nybörjare. 141 cm är någ en bra storlek till dig…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Hjälp med brädköp till nybörjare

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.