Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Hjälp med formulasegel + mast

  • Hjälp med formulasegel + mast

    Publicerad av mr-jibe på 7 juni, 2013 vid 18:59

    Hejsan alla glada!

    Köpte mitt första formulakit förra sommaren. För närvarande har jag en gaastra vaporbräda samt ett 10kvm segel. Denna säsong vill jag kunna plana tidigare än 6-7m/s, gärna ner mot 3-4m/s. Går då i köptankarna om ett 11segel (north varp 11.0 års.mod. 2011) på surfline.dk splitternytt för 4800dkk. Frågan till er alla är då om jag kan använda min gamla mast som är en neilpryde 100% 520mast då jag tror mig förstått att north och NP använder sig av samma böjkurva. Tanken är förstås att försöka komma billigt undan. Att byta fena står också på agendan, men primärt segelbyte, så hjälp mig gärna med att besvara min fråga.

    Tack på förhand
    Kristofer

    mr-jibe svarade 10 år, 11 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • swe-496

    Medlem
    8 juni, 2013 vid 15:32

    Ska det vara 520-mast till det seglet? det låter kort. Kan vara så att NP-masten blir för mjuk och då tappar seglet ordentligt med prestanda. Jag är inte helt säker på att din mast passar till seglet heller. Bäst är att köpa rätt mast.

  • jr555se

    Medlem
    8 juni, 2013 vid 17:38

    Du och jag har väl rätt lika matchvikt numera? Dvs runt 85kg. Skulle jag varit i dina skor skulle jag gå på en 12:a(eller större om du hittar..) direkt. Motivering du vill ha så tidig planing som möjligt och förmodligen kunna höjda lite. Mast och segel brukar ju säljas tillsammans… Mig veterligen (bara läst) så är inte north och np i direkt närhet av varandra tyvärr och med tanke på att vi pratar fullrace grejer får jag för mig att det är än mer noga med rätt..
    Du borde förresten komma igång ngt tidigare än 6-7 med en tia. Kanske inte höjda som du vill.. men 3 vetefan om ngn kan köra i(utan konstant pump)
    -Johan

  • mr-jibe

    Medlem
    9 juni, 2013 vid 18:36

    SWE496: Joo jag tror egentligen det skall vara en 550 mast till det, luff:en är 558cm… Det är ju dumt att chansa, vill inte vara dumsnål för det känns ju bättre att lägga på någon tusenlapp och få det helschyst om det nu är så att masten inte passar!

    Jr555se: Njaa har faktiskt gått på diet hela våren (deffat lite 🙂 ) och är numera flugviktare på 78kg.

    Problemet är bara det att k&s är så nedrans dött på formulagrejer! får väl åka ut till österskärsklubben och snacka öga mot öga och se om någon tjomme har nån schyst rigg att kränga. Är öppen för de mesta märken/förslag såtillvida grejerna är fräscha.

  • kinetic

    Medlem
    9 juni, 2013 vid 20:38

    12.0 2011 (nytt) http://eurzone.point-7.com/product.php?productid=65&cat=13&page=1
    11.0 2012 (nytt) http://eurzone.point-7.com/product.php?productid=1&cat=12&page=1

    Har du redig mega-tur så köper du 11.0 2012 o får ett 2013…Jag köpte 9.3 2012 men fick 9.3 2013, köpte gjordes i april…

  • mr-jibe

    Medlem
    13 juni, 2013 vid 17:46

    Nog för att jag bor gratis hemma fortfarande och tjänar egna pengar men med mast blir det 10k och det var inte vad jag hade kalkylerat med 🙂 hade hoppats på att komma undan med 6-8000kr på något beggat eller nytt med en j*vla tur… in steffo k&s we trust, fortfarande…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Hjälp med formulasegel + mast

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.