Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp med hur jag läser mastförlängaren.

  • Hjälp med hur jag läser mastförlängaren.

    Publicerad av micke-m på 10 augusti, 2008 vid 10:54

    Är det någon som kan hjälpa mig med hur man ska läsa av graderingen på mastförlängaren? Blir inte riktigt klok på hur det fungerar. Jag köpte ett nytt Niel Pryde Zen 5.5 segel i veckan. Där står att mast skal vara 437 cm. Masten är 430 så då ska väl förlängaren vara 7 cm. Men jag kan inte hitta något läge som blir 7 cm på min förlängare. Har försökt mäta med måttband men vet inte riktigt hur man ska mäta. Kan någon ge ett tips. HUr exakt är det där egentligen.

    ola-h svarade 15 år, 9 månader sedan 5 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • sannum

    Medlem
    10 augusti, 2008 vid 14:29

    Du förlänger 2cm mellan hålen, sätt den på 8cm då det blir 438 cm ,du behöver ju inte dra nedhalet ända ner om det spänner förmycket, nedhalet varierar man också en del beroende på hur mycket det blåser,blåser det lite för seglet kanske du ska förlänga med 6cm bara tex,prova dig fram.

  • tim-eriksson

    Medlem
    10 augusti, 2008 vid 14:56

    Jag har 3 förlängare med cm markering, alla visar olika… Så ta fram en linal och mät istället! helt klart det bästa.

  • willyskipper

    Medlem
    10 augusti, 2008 vid 16:55

    @Micke M 488737 wrote:

    Är det någon som kan hjälpa mig med hur man ska läsa av graderingen på mastförlängaren? Blir inte riktigt klok på hur det fungerar. Jag köpte ett nytt Niel Pryde Zen 5.5 segel i veckan. Där står att mast skal vara 437 cm. Masten är 430 så då ska väl förlängaren vara 7 cm. Men jag kan inte hitta något läge som blir 7 cm på min förlängare. Har försökt mäta med måttband men vet inte riktigt hur man ska mäta. Kan någon ge ett tips. HUr exakt är det där egentligen.

    Det finns kanske en instruktionshäft med till NP seglet? kolla där eller på hemsidan. Har för mig att det står ganska tydligt i den.

    hittade denna länken, titta på sid 5 fugur d. Du skall mäta från slutet på masten till streckade linjen. Dra sedan till blocket är vid streckade linjen på bilden.

    http://www.neilpryde.com/images/en/downloads/ws_rigging_guide_2007_en.pdf

    Man får helt enkelt sätta det läget som är närmast längre än 7 cm och sedan dra lite mindre. Vanligtvis så kan man dra nedhalet exact efter måtten på seglet. Alltså 437 cm, men det förutsätter att du har samma märke på mast som segel.

    Johan

  • ola-h

    Medlem
    11 augusti, 2008 vid 07:00

    Som Willyskipper skriver, det mått på förlängning som oftast används är måttet från mastens botten till det ställe på mastförlängaren där blocken sitter.

    Det blir en logiskt följd av att man mäter “luff” från seglets topp till det insydda blockets nederdel.

    Det är rätt noga med nedhalstrimmet och en centimeter kan göra stor skillnad. Däremot kan man tyvärr sällan vara säker på att tillverkarens siffror stämmer så bra. Olika master, bommar, olika bomhöjd etc kan påverka värdena. Men det är oftast en bra start att trimma till de angivna värdena. Sedan får man helt enkelt känna efter så seglet änns bra. Om man är lite mer oerfaren så kan man gära be någon mer erfaren seglare på stranden ta en titt på seglet.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp med hur jag läser mastförlängaren.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.