Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Hjälp med kite!

  • Hjälp med kite!

    Publicerad av surfare93 på 28 februari, 2011 vid 21:17

    Tja! Det är så att jag är galet sugen på att skaffa kite, men vet doc inte vad jag ska ha! Skulle vara tacksam för lite tips om vad man ska tänka på, vilken storlek man ska ha för vindar runt 7-10 m/s för en kille på 73 kilo och 180 lång , vilka märken som är bra…. :confused2:

    viktor77 svarade 12 år, 11 månader sedan 7 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • pjoter

    Medlem
    1 mars, 2011 vid 09:02

    storlek ca 10-13kvm, beroende på kite. Lite olika drag i olika kites.
    Märken: alla märken som går att få tag på i sverige är bra grejer. Dock har de flesta märken olika modeller med olika inriktning och vissa är mer eller mindre lämpade för nybörjare. Inga är dock omöjliga att lära sig på utan bara svårare.

    Har du inte gått en kurs så är det där du ska starta.

  • debkausf

    Medlem
    13 mars, 2011 vid 09:46

    Boka en kurs på surfers.

  • pjoter

    Medlem
    15 mars, 2011 vid 14:07

    Eller på kiteskola.se, eller kite.nu eller någon annan seriös kiteskola.

  • jonas_p

    Medlem
    17 mars, 2011 vid 18:58

    Är du sugen på en bra kite/bräda, kika gärna på: http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=31211&title=komplett-3a-nobile-t5-kite-och-braeda-2c-12m2-inklprolimit-haengsele&cat=9

    Men gå en kurs först och främst, om du inte har gjort det.

  • olandstoken

    Medlem
    22 mars, 2011 vid 09:46

    Eller på Öland Kitecenter, om du hellre blir bogserad på vattenskoter än att ägna en halv dag på att backa upp en kite för hand :cool2:

  • acemattias

    Medlem
    22 mars, 2011 vid 14:17

    Eller pa Kite Point Rio, vattenskoter, kall dryck, hotta damer:laugh:

    http://www.kitepointrio.com.br/index.php

  • skydive

    Medlem
    21 juni, 2011 vid 12:15

    Lånar tråden

    Vill inte smutsa ned med en ny “vilken kite ska jag ha-tråd” så jag hoppas på det bästa och frågar här.

    Har aldrig kitat men är beredd att köpa grisen i säcken och köpa ett helt kitt för att sedan bli lärd av en kompis som har koll på hur man gör.

    Är 191 cm lång och väger 98kg, alltså i det tyngre segmentet.
    Letar runt efter 14m kitar, är det funkis för min vikt? De flesta ser väll en så stor kite som en renodlad lättvindskite, men i hur mycket vind kan man flyga en sån utan att bli överriggad?

    Budgeten ligger på runt 8.000:- för ett komplett kitt, vilket betyder att utrbudet minskar en del… Går man ned till en 13m kite är utbudet betydligt större, men är det för litet tror ni?

    Blåsig sommar
    / Lars

  • viktor77

    Gäst
    21 juni, 2011 vid 13:11

    Jag började i höstas och har sen dess köpt 3 brädor och 3 kites. Du utvecklas snabbt om du som jag kör mycket och då kommer du också upptäcka vad som du tycker är roligast och köpa grejor därefter. Skulle jag börja om från började hade jag köpt en begagnad 12:a eller 13:a (jag väger runt 90) av nyare årsmodell . Köp en kite med bridle (lininfästning i framkanten) och inte nån C-kite. Men som nån skrev här tidigare så är väl alla moderna kites idag bra, det blir bara lite svårare att lära sig på en del.

    Vad som har störst betydelse när du ska lära dig är hur bra spoten är (grunt och gott om plats) och att vinden är lagom, 7-8 m/s. Att lära sig i Stockholmstrakten kan du i princip glömma.

  • skydive

    Medlem
    21 juni, 2011 vid 13:38
    viktor77;659814 wrote:
    Jag började i höstas och har sen dess köpt 3 brädor och 3 kites. Du utvecklas snabbt om du som jag kör mycket och då kommer du också upptäcka vad som du tycker är roligast och köpa grejor därefter. Skulle jag börja om från började hade jag köpt en begagnad 12:a eller 13:a (jag väger runt 90) av nyare årsmodell . Köp en kite med bridle (lininfästning i framkanten) och inte nån C-kite. Men som nån skrev här tidigare så är väl alla moderna kites idag bra, det blir bara lite svårare att lära sig på en del.

    Vad som har störst betydelse när du ska lära dig är hur bra spoten är (grunt och gott om plats) och att vinden är lagom, 7-8 m/s. Att lära sig i Stockholmstrakten kan du i princip glömma.

    Tack för tipset!

    Så sthlm är bara att glömma alltså? Mindre kul att höra med tanke på att det är här jag mestadels kommer köra. Hur är det att köra ute vid Torö? Morsan har köpt ställe på Oxnö (2 öar innan torö) så det kan ju vara ett alternativ?
    Har sett en del som kör ute på värmdö/ingarö också…

  • viktor77

    Gäst
    21 juni, 2011 vid 16:18

    Som nybörjare har du två trösklar du måste komma över. Först är det vattenstart, dvs att komma upp ur vattnet och åka iväg. Sen när du väl kommit upp måste du lära dig att ta höjd, dvs kryssa mot vinden. Både vattenstart och att ta höjd måste du dessutom kunna åt båda hållen. Du lär detta enklast på långa grunda stränder där det finns gott om plats. Spara både tid och pengar, samt en hel del frustration genom att åka till nån spot som erbjuder detta.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Hjälp med kite!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.