Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hjälp med läckande Octupus-ventiler?

  • Hjälp med läckande Octupus-ventiler?

    Publicerad av fred_adern på 1 oktober, 2012 vid 08:56

    Finns det någon där ute som har något tips på hur man kan “serva” ventilen mellan struts/LE på Naish’s Octupus system? 🙂

    Problemet är detta; trots att ha tätat kopplingarna ordentligt med gängtejp (7-8 varv) så håller inte strutsen tätt. Efter ha insett detta, prövade jag att pumpa upp strutsen var för sig och luften läcker direkt in i LE… Och så ska det väl inte vara?

    Är nästa steg att på något sätt “serva” Octupus-ventilen? Går det först och främst, och så i fall har ni några tips?

    Alla tips är välkomna! 🙂
    Tack,
    Fred

    fred_adern svarade 11 år, 5 månader sedan 4 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • sourra

    Medlem
    1 oktober, 2012 vid 11:10

    Tjena Fred,
    Är problemet att det flyttar sig luft mellan strut och leading edge om du släpper ut luften ur LE men inte ur dina struts, dvs. att kiten håller tätt i luften när alla ventiler är stängda? Det är väldigt ovanligt att det läcker ut ur kiten via ventilkopplingarna men det förekommer att backventilen inte håller helt tätt (jag har haft det på ett par kites).
    Om det bara är backventilen är det egentligen inget problem så länge du inte får en jättepunka i LE när du är ute och kör men OM du vill serva den så är det fullt möjligt. Ventilen är uppbyggd så att det är ett rör som går in i struten och över det röret ligger en gummilamell som fungerar enligt den vackra powerpointbild jag bifogat. Ifall det är så att det läcker tillbaka luft in i LE kan du rengöra under lamellen och eventuellt fetta in den (som man gör med otäta pumpars lameller).

  • fred_adern

    Medlem
    1 oktober, 2012 vid 12:08

    Precis som du säger så läcker luften ur struttarna tillbaka in i LE när man ska tömma kiten på luft – detta sker nästan omgående när man öppnar deflate på LE… Men tilläggas bör att hela draken tappar luft, innebär det då att det är ett hål på LE?

    Som du märker är en annan helt novis när det gäller denna biten… 😛

    Om jag skulle rengöra backventilen, är det bara att applicera lite silikonspray eller nåt sådant?

    Riktigt tacksam för hjälpen!
    Peace

  • fred_adern

    Medlem
    1 oktober, 2012 vid 13:22

    Är jag helt fel ute eller blir det inte svårt att isolera läckan om backventilerna inte håller tätt? :confused2:

  • sourra

    Medlem
    1 oktober, 2012 vid 13:23

    Jag tror du kommer finna svaret på alla dine frågor i den här cheezy videon =)
    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=d2dBNbWt6-I”]Kite Bladder Repair: How to Video – YouTube[/ame]

  • pelle-surf

    Medlem
    1 oktober, 2012 vid 15:26
    fred_adern;700127 wrote:
    Precis som du säger så läcker luften ur struttarna tillbaka in i LE när man ska tömma kiten på luft – detta sker nästan omgående när man öppnar deflate på LE… Men tilläggas bör att hela draken tappar luft, innebär det då att det är ett hål på LE?

    Som du märker är en annan helt novis när det gäller denna biten… 😛

    Om jag skulle rengöra backventilen, är det bara att applicera lite silikonspray eller nåt sådant?

    Riktigt tacksam för hjälpen!
    Peace

    Läcker samtliga struttars backventiler eller bara en. Om hela kiten tappar luft ( utan att någon ventil öppnats ) så kan det väl vara hål i en strutt, så att LE tömms den vägen.

  • fred_adern

    Medlem
    1 oktober, 2012 vid 20:22

    Jag rengjorde samtliga backventiler, pumpade upp draken och släppte sedan ut luften igen. Alla utom en strut höll luften, medan denna tömdes helt… Och då är frågan, precis som du säger, är det LE eller strutten som läcker? Jag rengjorde i varje fall den ventilen på nytt och prövade igen – och nu verkar det funka!

    Nästa steg antar jag är att pumpa upp den stenhårt och se vad som har hänt tills imorgon, om LE har mjuknat, eller om det är LE och strutten? 🙂

  • roggan

    Medlem
    3 oktober, 2012 vid 15:11

    Kolla med lite såpavatten på ventilerna på struttarna också så det inte läcker om dom. Ska funka bra att täta med avklippta/sågade träplugg vad jag hört.

  • fred_adern

    Medlem
    3 oktober, 2012 vid 22:15

    Jag bestämde mig för att göra det ordentligt och plockade ut allt och åkte upp till badplatsen. Ett litet hål på LE upptäcktes – som nu är åtgärdat! Backventilerna är fortfarande inte helt 100%, men kiten håller luften så det kanske inte gör så mycket? Jag tog lite gängtejp på struttventilerna bara för säkerhetens skull, men det kanske hade varit bättre att köra i en träplugg istället… Hoppas på vind i veckan så man kan får provflyga lite!

    Det var ganska sjukt för när jag skulle sätta i LE igen, så lyckades min ledlina glida av, jag försökte få tag i linan genom att köra in armen så långt jag kunde – blev ganska snopen när jag kände något vasst ligga där inuti. Det visade sig vara en rostig gammal häftklammer som säkert var orsaken till hålet. Vilken tur att det upptäcktes!

    Stort tack för inputen! Det uppskattas verkligen. 🙂
    Peace

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hjälp med läckande Octupus-ventiler?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.