Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Hjälp med ny utrustning!

  • glader

    Medlem
    10 mars, 2010 vid 13:24

    Tack Klang, trodde jag var ensam. Har inte haft upphalstamp sedan 80-talet. Liten instickare för ett par år sedan när jag köpte 130L-bräda för lätt vind, men det visade sig ganska snabbt att jag ändå inte ville surfa när inte var vind nog för vattenstart.

  • imported_macts

    Medlem
    10 mars, 2010 vid 14:40
    Klang;601151 wrote:
    Alla pratar om att dra rigg… jag har inte haft upphalningstamp sedan -06… drar ni verkligen rigg när ni är ute på era 100-120L brädor? Eller är jag bara bortskämd med mycket vind här på västkusten?

    Vill du komma över 30knop så kanske du även ska fundera på att hitta ett ställe som har bra förhållanden för att köra fort. Köra över 30knop i chop kräver en del… se om du kan få någon snäll själ att ta med dig när de ska till ett platt ställe som t.ex. ank-dammen eller TT. Sen är det ju mycket med vinden också, blåser det sunkigt så är det också ruskigt svårt att köra fort…

    Jag skulle rösta på att du köper dig en beg. och lättseglad 80-90L slalombräda med bra fena, tar dig till ett plattställe när det blåser 12-13ms, och rockar loss. Det kommer att fungera med ditt nuvarande segel, köp nytt segel nästa år…

    Ni är bortskämda:-) I Gävle är upphalningstamp mandatory:-(

  • kinetic

    Medlem
    10 mars, 2010 vid 15:33

    En annan fördel med upphalstamp är att om man “missar” bommen på den nya bogen när man gippar (tex om man släpper bommen helt o låter den flippa “a la freestyle”) så kan man snabbt som ögat få tag i upphalstampen o rädda sitiationen…Inte för att ja gippar ofta men det har hänt att jag haft nytta av upphalstampen på ovan nämnda sätt:grin:

  • getwet

    Medlem
    10 mars, 2010 vid 17:09

    Avantslalom är nog bland det mest svårseglade jag kört i mina år, har haft 271, 268 och 276. 271 och 276 är dom svåraste om jag minns rätt. Riktiga lårbitare och i chopp är det svårt att hålla kvar bitarna på vattnet, men fort som fan går det!

    Som några redan påpekat är de nyare brädorna betydlig mer harmoniska och kontrollerade än de hysteriska 90 talarna (en av flera anledningar varför många la av med slalom) och man vinner massor på att hoppa över de äldre. Min erfarenhet är att dagens brädor är betydligt hållbarare också, 90 talet och tidiga 2000 talare var så extrema med ultralätta brädor vars laminat kändes som äggskal.

    Nyare brädor genererar med automatik högre farter just för kontrollen, framförallt om det är lite chopp. Iaf i den standardklassen som de flesta av oss här håller…….

  • getwet

    Medlem
    10 mars, 2010 vid 17:12
    Klang;601151 wrote:
    Alla pratar om att dra rigg… jag har inte haft upphalningstamp sedan -06… drar ni verkligen rigg när ni är ute på era 100-120L brädor? Eller är jag bara bortskämd med mycket vind här på västkusten?

    Vill du komma över 30knop så kanske du även ska fundera på att hitta ett ställe som har bra förhållanden för att köra fort. Köra över 30knop i chop kräver en del… se om du kan få någon snäll själ att ta med dig när de ska till ett platt ställe som t.ex. ank-dammen eller TT. Sen är det ju mycket med vinden också, blåser det sunkigt så är det också ruskigt svårt att köra fort…

    Jag skulle rösta på att du köper dig en beg. och lättseglad 80-90L slalombräda med bra fena, tar dig till ett plattställe när det blåser 12-13ms, och rockar loss. Det kommer att fungera med ditt nuvarande segel, köp nytt segel nästa år…

    Nä, inget skrajsnöre här inte!

  • tobhed

    Medlem
    10 mars, 2010 vid 17:24
    getwet;601204 wrote:
    Nä, inget skrajsnöre här inte!

    Inte här heller, man tar tag i masten om det krisar

  • carl-r

    Medlem
    10 mars, 2010 vid 17:29
    getwet;601203 wrote:
    Avantslalom är nog bland det mest svårseglade jag kört i mina år, har haft 271, 268 och 276. 271 och 276 är dom svåraste om jag minns rätt. Riktiga lårbitare och i chopp är det svårt att hålla kvar bitarna på vattnet, men fort som fan går det!

    Vad bra. Då vet jag ju att jag kan segla när jag känner mig bekväm på ’76-an då. 🙂

  • p-malmkvist

    Medlem
    10 mars, 2010 vid 18:19

    Om du ska köra Björkvik och likn byiga 08-ställen, samt har lite kvar att lära med gippar och vattenstarter så är en 100l bräda betydligt bättre. 95% av de fåtal gånger per år jag kört 75-80l bräda i 08-omr har varit torö samt fituna som har lite jämnare vindar..
    Är en helt annan grej om du planerar att resa ner till ankdammen eller TT, då kan en 75-80 l bräda fungera perfekt

  • fantasten

    Medlem
    10 mars, 2010 vid 18:27

    Carl har du provat en slalom bräda från 05 och frammåt?
    Jag körde själv länge på min rrd (286 snabb som fan när det släppte), men då jag provade en slalombräda av modeärnare snitt insåg jag att 40 seglingsdagar/år inte räcker för att utvecklas på de där gammla grejerna. De nyare bräderna utvecklar helt enkelt min segling snabbare/timme, samt ger bättre höjdtagning pga bredare akter då man kan segla planande i lägre hastighet.

  • carl-r

    Medlem
    10 mars, 2010 vid 20:59

    Fantasten, jag har bestämt att jag inte ska göra nåt som frestar mig att köpa prylar förrän jag är över 30 knop i hemmachoppet på det jag har. Innan jag kan segla ordentligt så är det ingen ide att köpa några knop till, jag tävlar ju inte. Jag tycker att det är kul att ha nåt att övervinna.

  • mahi

    Medlem
    12 mars, 2010 vid 14:03

    Ja, vad skall man handla, handla, handla…
    Den eviga frågan. Litet och snabbt sällan eller större och lite mindre snabbt oftare.

    Vet inte vart du surfar men för mig 90 kg får jag segla mycket med min 108 l slalom från 2007 i sthlm, råkar vara en Isonic 111. Bredd 68, tar rätt stora segel (8.5).

    Det finns andra fabrikat i den storleken som är bra.

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Hjälp med ny utrustning!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.