Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp med riggning.

  • Hjälp med riggning.

    Publicerad av emanuele på 23 maj, 2018 vid 22:03

    Hej har två segel ett freestyle maui sails 6,0 och ett Gun sail 6,9 med rdm 100% kolfibermast.
    I vilken ordning ska man dra igenom trossarna vid nerhalet? Jag menar ordningen på repet om det spelar roll.
    Har gjort det på olika sätt varje gång eftersom jag ej vet hur det ska vara.
    Om det är lite vind ska jag spänna nerhalet mindre så seglet får mer bukt?
    Hur kan jag veta min bom höjd om den ska vara i axelhöjd? Svårt och se detta när seglet är på marken.
    Är det dåligt att rulla ihop ett blött segel?

    robin svarade 5 år, 9 månader sedan 8 Medlemmar · 22 Svar
  • 22 Svar
  • pete

    Medlem
    24 maj, 2018 vid 10:25

    Angående nedhal, googla på windsurf downhaul threading. Rekommenderat nedhal brukar stå på seglet, men man ska dra mer än vad man tror (sök på “nedhal” här på forumet). Axelhöjd: lägg brädan utan fena på sanden/gräset med monterad rigg, ställ dig på brädan och dra upp riggen så ser du. Blött segel – inte jättedåligt att rulla ihop blött, jag brukar ställa segelpaketet vertikalt med öppen o lite nedhasasad segelsäck när jag kommer hem så torkar det hyfsat på något torrt o skuggigt ställe, funkar för mig

  • hakuna

    Medlem
    25 maj, 2018 vid 14:26

    Lägg gärna upp bilder på seglet när det är riggat, då kan vi hjälpa till lättare.

  • dr-masse

    Medlem
    30 maj, 2018 vid 08:42

    Hej har två segel ett freestyle maui sails 6,0 och ett Gun sail 6,9 med rdm 100% kolfibermast.
    I vilken ordning ska man dra igenom trossarna vid nerhalet? Jag menar ordningen på repet om det spelar roll.
    Har gjort det på olika sätt varje gång eftersom jag ej vet hur det ska vara.

    Tampen kan dras på lite olika sätt beroende på segel och mastförlängare.

    https://www.youtube.com/watch?v=9R72GuWeDo4

    nedhal
    nedhal 2

    nedhal 3

    Om det är lite vind ska jag spänna nerhalet mindre så seglet får mer bukt?

    Väldigt lite i så fall. Släpp hellre något på uthalet. Nedhalet är ofta bra att köra i ett läge och kanske spänna ytterligare något snäpp om det är mycket vind. Mindre nedhal skapar snarare segare segel och sämre balans.

    Hur kan jag veta min bom höjd om den ska vara i axelhöjd? Svårt och se detta när seglet är på marken.

    Det kommer du lära dig. Ett sätt är att alltid tänka på hur långt upp i själva uttaget i mastfickan som bommen hamnar när den är där du vill ha den. Jag finjusterar ibland bommen efter en stunds segling, ofta i vattnet då det går rätt enkelt.

    Är det dåligt att rulla ihop ett blött segel?

    Nej. Men kan det få torka lite är det bra, kanske framförallt om det skall förvaras lite längre i något mörkt utrymme, annars kan det bli mögel.

  • allen

    Medlem
    1 juni, 2018 vid 08:47

    Tänkte starta en liknande tråd.

    Jag har ett segel där det står

    Mast 460
    Extension 4
    Boom 190

    Min mast är 430 och förlängaren är totalt 45. Jag brukar ha förlängaren på 34 cm för att få 464 men är det rätt?
    Den “hållaren” där linan träs in och ut som tar emot mastfoten (som sitter på seglet figur 1) är ju i sig 3 – 4 cm. Borde jag ha förlängaren på 36 cm?

    Sist jag åkte slog lattorna kraftigt från ena sidan till den andra men jag förstår inte varför. Bommen var inställd på 190 enligt seglet. Så vad mer skulle jag ha gjort? Ändrat från 34 till 36?

  • hakuna

    Medlem
    1 juni, 2018 vid 11:30

    Tänkte starta en liknande tråd.

    Jag har ett segel där det står

    Mast 460
    Extension 4
    Boom 190

    Min mast är 430 och förlängaren är totalt 45. Jag brukar ha förlängaren på 34 cm för att få 464 men är det rätt?

    Det kan vara så att seglet är gammalt och lite töjt, så då stämmer inte de där värdena på mast och bom så bra.
    Sedan får du konstiga fenomen när du har en mast som är såpass mycket “fel” längd.

    Lägg upp foton på ditt riggade segel så kan vi hjälpa dig vidare!

  • allen

    Medlem
    1 juni, 2018 vid 14:49

    Hmm, seglet är splitternytt och helt intakt. Trodde inte skillnaden kunde vara så himla stor. Jag ska rigga det vid ett senare tillfälle så ska jag definitivt posta bilder. 👍

  • hakuna

    Medlem
    1 juni, 2018 vid 15:47

    Passa på nu när det inte blåser och testrigga i trädgården! Några pilsner till så har du en helkväll!

  • hakuna

    Medlem
    1 juni, 2018 vid 15:48

    Säg även gärna vad det är för segel och mast, så kan man kolla i den här listan om de matchar:

    https://www.unifiber.net/en/masts-selector

  • bicless

    Medlem
    1 juni, 2018 vid 21:41

    Om seglet har luff 464 så betyder det att blocket på seglet måste ner 464cm. Har man 460 mast så skall blocket ner 4cm under mastens kant. Det kan behövas 4-8cm förlängning för att åstadkomma detta beroende på förlängare. Om seglet rekommenderas för 460 maste men man kör 430 mast så har man en mjukare mast än tillverkaren tänkt. Korta master är mjukare än långa. Då behöver man ofta dra mån extra cm i nedhal. Om du drar för lite nedhal Finns risk för att lattorna fastna på ena sidan när du skall slå på vattnet och du behöver putta över det med handen. På land när seglet inte är fullt med vind skall lattorna oftast ha kontakt med masten, det är inget fel. Felet är om de inte kan hoppa över på andra sidan när du slår eller jippar på vattnet.

  • allen

    Medlem
    2 juni, 2018 vid 16:51

    Passa på nu när det inte blåser och testrigga i trädgården! Några pilsner till så har du en helkväll!

    Ska försöka rigga ikväll. Jag kommer med bilder lite senare. Seglet är Severne Gator 7.0.

    http://www.bilddump.se/bilder/20180602164637-217.210.26.89.jpg

    Om seglet har luff 464 så betyder det att blocket på seglet måste ner 464cm. Har man 460 mast så skall blocket ner 4cm under mastens kant. Det kan behövas 4-8cm förlängning för att åstadkomma detta beroende på förlängare. Om seglet rekommenderas för 460 maste men man kör 430 mast så har man en mjukare mast än tillverkaren tänkt. Korta master är mjukare än långa. Då behöver man ofta dra mån extra cm i nedhal. Om du drar för lite nedhal Finns risk för att lattorna fastna på ena sidan när du skall slå på vattnet och du behöver putta över det med handen. På land när seglet inte är fullt med vind skall lattorna oftast ha kontakt med masten, det är inget fel. Felet är om de inte kan hoppa över på andra sidan när du slår eller jippar på vattnet.

    Aaah så förlängaren bör vara inställd på 36 och inte 34 gissar jag. Med 4 – 8 så är nog 6 rimligare. Och det var exakt det som hände. Lattorna slog kraftigt från ena sidan till andra. Jag kan även reglera lattorna men vet inte hur mycket. Ska posta och visa.

    Nåja, ska rigga senare ikväll.

    • Detta svar ändrades 5 år, 10 månader sedan av  allen.

    Svara på: Hjälp med riggning.

  • allen

    Medlem
    3 juni, 2018 vid 09:28

    Riggade med 34 cm:
    https://imgur.com/a/xIGUnf5 (4 bilder)

    Riggade med 36 cm:
    https://imgur.com/a/Xd6UYZi (4 bilder)

    Nedhalet är fullt draget, går kanske att dra några mm till men jag vågade inte pga risken att nåt pajar.
    34 ser bättre ut men här kommer problemet med att lattorna (de tre nedre lattorna) ligger rakt under masten.
    Ska man enbart titta på nedhal så ser 34 cm förlängning bättre ut och med 36 kunde man inte dra mer.

    Så 34? Trots att lattorna har risk att slå? Och dessutom är nedhalet så pass mycket att jag har riggat för hård vind. Jag har knappt buk i seglet och då har jag fäst bommen löst i seglet. Däremot har lattorna kontakt med masten nu när den är på land och borde kunna slå, men jag vill inte att lattorna sticker ut sen.

    • Detta svar ändrades 5 år, 10 månader sedan av  allen.
    • Detta svar ändrades 5 år, 10 månader sedan av  allen.
    • Detta svar ändrades 5 år, 10 månader sedan av  allen.

    View post on imgur.com

  • raggarn

    Medlem
    3 juni, 2018 vid 09:50
  • allen

    Medlem
    3 juni, 2018 vid 10:26

    Har sett den andra men jag vet inte med hundra procent säkerhet om det är så enkelt som att följa anvisningarna på seglet. Mast 460 och extension 4. Jag har 430 + 34 (36? har jag valt bort) för att få bra egenskaper. Är dock inte säker ändå.

    I videon under har han knappt någon buk och hans lattor ser inte ut att ligga under masten, utan mer rakt bort från masten.

    • Detta svar ändrades 5 år, 10 månader sedan av  allen.
  • raggarn

    Medlem
    3 juni, 2018 vid 11:27

    titta på “tuning”-delen i första videon……
    på dina bilder ser det ut som att du inte har fått ditt leach loose/ floppy
    och de nedre lattorna ska väl va mitt på masten för lätt/byig vind och knappt nudda bakom för hårdvind
    och aldrig framför masten
    och jag använder bara alla måttangivelser som riktmärke , han kränger ju Severne å då e ju allt perfekt…. 😉
    å ingen på fabriken syr fel el blandar ihop måtten 😉

    och jag antar att du har en Severne-mast..??
    hoppas att du får till det annars be om hjälp på den lokala surf-stranden

    ps den här e oxå okej
    http://www.sailworks.com/retro-rigging
    många bra tips och bilder ….som kan översättas på de flesta moderna segel inte bara SW Retro ds

    • Detta svar ändrades 5 år, 10 månader sedan av  raggarn.
  • allen

    Medlem
    3 juni, 2018 vid 12:32

    Ok.. märkligt. Jag kan liksom inte dra särskilt mycket mer i nedhal. Masten är en severne gorilla-mast med 75 procent kolfiber.
    Hursomhelst så riggar jag fel enligt din beskrivning men bra att jag som nybörjare fattat det. Och det stämmer, mitt leech är ganska hårt och fladdrar nästan ingenting.

    Aja jag får ta det när jag är ute vid klubben.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp med riggning.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.