Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp med riggning, fel mast?

  • Hjälp med riggning, fel mast?

    Publicerad av sunh på 27 augusti, 2010 vid 21:37

    Hej har ett neilpryde solo 7,0-08 och en 460 kruze vindsurfing.se 460 70% kol mast. Har riggat det två gånger nu och när jag drar nedhalet så blir det väldgit löst upptill trots att jag har 6-7 cm kvar att dra på nedhalet och utna att ta i alltför mycket när jag drar . Luff 484cm, alltså 24 cm på förlängaren. Har dragit mer men då hänger liksom halva seglet. Bommen ska vara på 205 men är för kort så har den på 210. Tror ni det går bra att köra så här eller borde man skaffa rätt mast för att få det funka? Har bara varit ute med det en gång i 6-8 m/s och planade till ibland i byarna. 110 l bräda, 85 kg & 32 cm weedfena.

    jseeberg svarade 12 år, 10 månader sedan 7 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • raask

    Medlem
    27 augusti, 2010 vid 23:11

    Korta förlängaren lite å se vad som händer, ofta är inte infon om luff och så precis tillrättanvisande utan man får helt enkelt pröva vad som känns bäst, pröva med 20-22 cm på förlängaren istället och se vad som händer. 🙂

  • Knatte

    Gäst
    28 augusti, 2010 vid 07:49

    Nu är ju bilden lite svår att tyda, men känns ju som att du har lite buk och väldigt spänt uthal?? Eller tolkar jag bilden fel:laugh:
    Undrar om du inte skall släppa på uthalet lite??

  • sunh

    Medlem
    28 augusti, 2010 vid 08:48

    Tycker också seglet får lite för lite buk men uthalet är spänt så lite som möjligt, bara så det inte hänger. Om man hade den på 205 cm så var seglet för brett:mad2:. Får köra på luff 480-482 cm och 210 i bom och prova

  • trimmarn

    Medlem
    28 augusti, 2010 vid 09:15

    Jag tycker oxo att uthalet ser väldigt spänt ut. Har du möjlighet att skicka en bild helt utan uthal så man ser hur lattorna ligger mot masten?

  • sunh

    Medlem
    28 augusti, 2010 vid 09:30

    Har inte möjlighet att fixa det förrän onsdag nästa vecka men återkommer med bild! Tack för hjälp än så länge. Studerar så har inte utrymme för att köpa ny rätt mast, typ X3 utan isåfall hitta en begagnad som passar och sälja denna. Köpte masten rätt billigt för 2 år sedan ihop med ett Severne SSR-06 men endast för mastens skull, iallafall nu till en början:wink:.

  • kinetic

    Medlem
    28 augusti, 2010 vid 09:46

    Hm…Är du säker på att masten e 460? Hade inte vindsurfing.se lite lustiga längder på sina master?

  • sunh

    Medlem
    28 augusti, 2010 vid 10:07

    Detta ska kontrollmätas!, kan ju mycket väl vara så! Men känns fel att jag knappt behöver ta i när jag drar nedhalet? Fast iofs är det ju bara ett freeridesegel och inget slalom.

  • ola-h

    Medlem
    28 augusti, 2010 vid 11:10

    OM man helt bortser från de angivna måtten (vilket ofta är bäst…) och bara tittar på bilden ser det definitivt ut som nedhalet är i överkant (=extremt hårdvindstrim) än i underkant. Prova någon cm eller två mindre.

    Sedan ser det utom som du ha flera cm för mycket uthal. EN extremt grov metod för att kolla är att helt enkelt trycka seglet mot bommen (när seglet ligger på marken som på bilden). OM segelt är trimmat för lättvind skall det inte vara jättemånga cm kvar från att det då tar i bommen. Givetvis beror detta både på vilket segel det är och vilken bom man har, men i “normalfallet” är det en användbar utgångspunkt.

    Om det inte går att få buk i seglet samtidigt som man får i alla fall lite släpp i akterliket så är antagligen masten för mjuk på mitten (=för toppstyv). Masten böjer då för mycket på mitten och buken där plattas ut. Att döma av bilden och din beskrivning så kan det mycket väl vara så i det här fallet. Det blir svårt att få fason på en sådan kombination. Oavsett trim så tappar du “range” på riggen. Men det du kan prova är ändå att minska nedhal tills du bara har minimalt med släpp och se om du då får rimlig profil i seglets mittdel. Om det sedan brallar i lite mer kommer seglet snabbt kännas tungt och då får man helt enkelt försiktigt dra lite nedhal till (och ev balansera med uthal). Men kasnke är en ny mast det bästa?

  • pgvirtual

    Medlem
    29 augusti, 2010 vid 08:41

    Bry dig inte om de precisa måtten på mast och bom. Rigga visuellt, så som också andra har rekommenderat.

    Dra nedhalet så att lattan ovanför bommen är nästan i framkant av masten, kanske 1/4 av mastens diameter från framkanten. Då torde det bli mindre löst i akterliket. Och så drar du uthalet ungefär 1 cm från neutral.

    Månne det inte ser rätt bra ut då…

  • sunh

    Medlem
    18 juli, 2011 vid 11:34

    Hej allihop, var ett tag sedan. Tog ett ryck och surfade i lördags med 7.0an. Har inte var ute sen sist men drog mindre nedhal nu så att lattan överst bommen låg 1/4 av masten, den under låg på halva och den nedersta 1/4. Det blev också lite löst uppe i akterliket(de 2-3 översta) och inte alla som innan. Blev mycket bättre och visst buken känns kanske lite för lite men kollade på ett annat solo som en kille hade uppriggat och det var ungefär lika lite buk. Uthalet har jag kvar på samma, behöver vara där så att det ska gå att fästa, blir dubbelvikt annars…

    Det kändes bra och gick undan så kör på det!

    Mvh Oskar

  • jseeberg

    Medlem
    19 juli, 2011 vid 19:28

    Värt att vara uppmärksam på är att Neil Pryde segel är sydda efter master med flex top. Nu vet jag inte vad vindsurfing.se masten är (hard top, constant curve, flex top) men exempelvis fungerar en Gaastra mast (hard top) väldigt dåligt med ett Neil Pryde segel (flex top).

    Mvh /Jörg

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp med riggning, fel mast?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.