Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Hjälp med val av kite

  • Hjälp med val av kite

    Publicerad av north68 på 10 september, 2014 vid 18:49

    Är nybörjare och tänkte köpa en begagnad kite. Har kollat på två olika, båda från 2012. Den ena är en Naish Park den andra Rrd Vision, vilken är bästa nybörjar kite?

    sailortrash svarade 9 år, 7 månader sedan 5 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • skye10

    Medlem
    11 september, 2014 vid 06:33

    @North68 727613 wrote:

    Är nybörjare och tänkte köpa en begagnad kite. Har kollat på två olika, båda från 2012. Den ena är en Naish Park den andra Rrd Vision, vilken är bästa nybörjar kite?

    Det spelar ingen roll. Båda kommer flyga.

    Och du kommer få lika många negativa synpunkter på båda. Och massor av förslag på andra kites.

    Varför är det just 2012 du väljer? Varför just bara mellan dem? För att det är de billigaste du kan hitta?

    Varför ska det just vara “nybörjarkite”? Behöver du något som är mer förlåtande..eller flyger långsammare?

    Det är ibland mer du behöver kolla än att fråga dig vilken som är bäst nybörjarkite. Hur är dukens skick, läcker kiten någonstans, är den lagad, backstallar den när den flyger, hur är vattenåterstartenn, linor. Risken finns annars att du står där med visserligen en billig, men frustrerande och usel kite.

    Kolla istället så här:
    Vad är maxpriset jag vill lägga på en kite. Sen köper du så fräscht och nytt som möjligt. Och välj rätt storlek!

  • sailortrash

    Medlem
    11 september, 2014 vid 08:17

    hej

    jag har köpt 2 beggade kites, en i slutet av 2013 och en nu, för några veckor sen. jag var noga med att få besked om kitens skick, och jag accpeterade smålågningar på båda. på den ena var bladdern lagad, på den andra två små (på surfers lagade) lappar i duken. Inget jag är besviken över, och båda flyger bra (på min nivå allafall..). jag betalade 3500:- för en 13.5 (2010) och 1900.- för en 9 (2012).

    däremot var kontrollsystemen inte i bästa skick. på 2010 kiten gick en lina av, och styrlinorna var olika långa pga att de var använda helt enkelt. bommen var ok skick, men plasten på releasen börjar bli ljus i skarvarna, och alla linor borde egentligen bytas.

    bommen från 2012 var i bättre skick, en frontlina hade gått av och var fastknuten, men håller bra.

    så var uppmärksam på linornas skick skulle jag säga. eller köp ett nytt universalt kontrollsystem (jag utgår ifrån att du titta på 4-linorskites) och en beggad kite-only. Linornna är helt klart det som slits snabbast, och ett nytt set kostar minst 1000:-. till min 2010 kite har jag inte lyckats hitta ett nytt sett, så där kanske jag (tyvärr) får köpa en helt ny bom för ca 3000:-. Hade jag vetat det hade jag lagt lite mer för att få lite mindre slitna grejer.

    Men, allt detta har gått att fixa för småpengar, och det går hur bra som helst att använda grejerna. och jag har inte lagt mer 7000:- på 2 kites, 2 bommar och 1 bräda. så jag är rätt nöjd ändå. Med tanke på hur lite de används är det inte värt för mig att köpa nytt allafall, då tar jag hellre lite meck. Men det suger ju såklart när man missar en (av få) dagar för att en lina eller ngt annat pajar. Dock mkt värre om det skulle skett på en ny kite som man lagt ca 12-13.000 på (och en ny kite går också sönder om man drar den i en sten eller träd eller ngt…).

    lycka till i begagnat djungeln.

  • north68

    Medlem
    11 september, 2014 vid 17:44

    Tack för svar. Jag vill inte lägga mer än 5000 på första kiten, därav valet av dom två jag nämnde. Har vindsurfat i 25 år och vill testa om det är roligt med kite, som ett komplement.
    Jag har gått kite kurs hos surfers i varberg, dom rekommenderade Rrd Vision. Men dom säljer ju den så är väl lite partiska, så därför frågar jag er här 🙂
    Efter att ha testat några gånger så önskar jag en som är lätt att få upp ur vattnet, så jävla jobbigt ibland 😉
    Jag vet ju att man får vad man betalar för, men ibland så får man börja lågt och chansa.
    Jag vet ju inget om vad jag ska ha, ska jag bara köpa nyaste och finaste jag kan få tag på? Måste ju va någon modell som är bättre för nybörjare?

  • pripps

    Medlem
    11 september, 2014 vid 19:07

    Cabrinha swithblade måste väl va den lättaste kiten att lära sig på !
    /Tommy

  • sailortrash

    Medlem
    11 september, 2014 vid 19:30

    Jag skulle välja en med medel-högt bomtryck. Min naish cult har väldigt svagt bomtryck och det var svårt att hitta bra skotning i kiten i början. Men blåser det bara ok så brukar det inte vara ngt problem varken att relauncha eller få den att hålla sig i luften.

    Det finns väl inte ens några renodlade nybörjar kites längre? De har väl försvunnit eftersom avancerade kites går lika bra att lära på?

  • skye10

    Medlem
    11 september, 2014 vid 22:46

    @North68 727632 wrote:

    Tack för svar. Jag vill inte lägga mer än 5000 på första kiten, därav valet av dom två jag nämnde. Har vindsurfat i 25 år och vill testa om det är roligt med kite, som ett komplement.
    Jag har gått kite kurs hos surfers i varberg, dom rekommenderade Rrd Vision. Men dom säljer ju den så är väl lite partiska, så därför frågar jag er här 🙂
    Efter att ha testat några gånger så önskar jag en som är lätt att få upp ur vattnet, så jävla jobbigt ibland 😉
    Jag vet ju att man får vad man betalar för, men ibland så får man börja lågt och chansa.
    Jag vet ju inget om vad jag ska ha, ska jag bara köpa nyaste och finaste jag kan få tag på? Måste ju va någon modell som är bättre för nybörjare?

    Alla kites är bra. Det mesta håller OK kvalitet. Och ingen kite är perfekt.

    Det är klart alla kiteskolor rekommenderar de märken man undervisar på. Av flera anledningar. Den största anledningen är väl att man vill skapa merförsäljning. Men det man bör tänka på är att som kiteskola för det mesta aldrig är tvingad att köra på ett märke man inte tycker om att undervisa på. Fast visst finns det skolor med sämre ekonomi som inte har råd att välja det bästa.

    Om du har en liten budget, köp bara något. Vad som helst egentligen. Allt kommer som sagt att flyga. Och testa hur det funkar. Köp inte för liten kite bara. Visst går det att hitta pärlor.

    Kanske ska du undvika orden C och Race, Wave, High Performance freestyle och Wakestyle i din första kite. Resten funkar.

    Men det som sällan syns är: läckage. backstall. vattenåterstart. bomtryck. svänghastighet. flygkaraktär

    Det här är det som suger mest om man köper grisen i säcken

    1. En kite som läcker
    2. En kite som backstallar
    3. En kite som inte är designad för att vattenåterstarta enkelt
    4. En kite med för högt bomtryck
    5. En kite som svänger långsamt (och även har punkt 4)
    6. En kite med uttjänt tyg
    7. En kite med slitna linor och säkerhetssystem
    8. En kite utan bottendrag
    9. En långsam kite

    Och visst. Varje år har kitemärkena sina stjärnor som utmärker sig i alla kategorier och sen har alla märken också riktiga stolpskott…svårt att veta som nybörjare vilken modell från vilken årgång som inte var så lyckad…

    Som sagt: det mesta är bra. annat är sämre. annat är bättre

    Jag gillar http://www.kiteforum.com där kan man få mycket bättre uppfattning om vad som verkligen är bra och dåligt från olika årsmodeller och märken från en mycket större grupp av kitesurfare

    Och testa! Eller fråga andra kitesurfare på stranden vad de har för utrustning och titta på hur de flyger, be att få se hur de vattenåterstartar sin kite. De flesta skolor och återförsäljare i din hemstad/ort borde kunna erbjuda möjlighet för demo. Först då vet du vad som passar just dig

  • sailortrash

    Medlem
    12 september, 2014 vid 07:54

    alltså, köper du begagnat så kommer du råka ut för några av punkterna ovan listade av Sky..10. hur den flyger är ju svårt att veta, men skicket kan man ju försäkra sig om innan och dessutom fixa till om det skulle visa sig vara ett dåligt köp.

    det finns ju modeller som är väl beprövade/säkra kort som har hängt med länge. Sen vilka årsmodeller som var lyckade är svårare att veta, men oftast är det ju väldigt små förändringar från år till år. bland dessa är Switchblade, Naish park, F-one Bandit, slingshot rally kanske de vanligaste “do-it all” kiterna. jag skulle kunna köpa en av dessa kites från 2010-2011 framåt och känna mig rätt trygg med att den kommer vara duglig att utvecklas på och inte en sugig modell..

    förutom kiteforum.com har du ju scb-kiteboarding…the kiteboarder….och bara goggla kite+review så kan man ju läsa lite om vilken genre den är utvecklad för allafall

  • north68

    Medlem
    12 september, 2014 vid 15:20

    Tack för många jätte bra svar. Tror jag ska hitta någon som passar. Men vad är backstallar, och varför gör dom det?

  • lima-ko

    Medlem
    21 september, 2014 vid 18:45

    Kitemarknaden kan vara en djungel, det bästa är väl egentligen att ta hjälp av någon kunnig kompis som har bra koll på kiteprylar, så kan hon/han sköta den första gallringen och initiala kontakten åt dig.

    Angående backstall har du här http://www.kiteforum.com/viewtopic.php?t=2362161&p=633608 en diskussion om det på Kiteforum. Lätt förklarat är det att kiten faller ur himlen med TE (trailing edge=kitens bakkant) först, ofta för att man låser bommen hela vägen in eller att linorna är felkalibrerade (vilket ganska lätt kan korrigeras).

  • sailortrash

    Medlem
    22 september, 2014 vid 06:58

    @Lima-ko 727870 wrote:

    Kitemarknaden kan vara en djungel

    det är en djungel, en illa gallrad sådan också. Det finns ju (uppenbarligen) massa stora märken sominte syns i Sverige, men som man dock rätt ofta ser på köp och sälj…(typ Advance, flexifoil, Riot…)

    men det som inte kan gå radikalt fel är allafall

    4-linors
    Hybrid/SLE
    inte tidigare än 2010 men helst inte äldre 3 år
    “do it all” modellen från större märken.

    det kanske inte blir bästa köpet, men det blir allafall inte helt fel.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Hjälp med val av kite

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.