Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp med val av stor bräda

  • Hjälp med val av stor bräda

    Publicerad av erik på 13 september, 1999 vid 11:38

    Skulle behöva hjälp med tips om vilken typ av bräda som kan passa mej för segling med mitt 8,3 Simmer SC5. Är inte intresserad av extrem tävlingsbräda med t.ex. bästa möjliga prestanda upwind, utan är mer en nöjessurfare som gillar (mycket) bra fart “downwind” och ganska bra manövrerbarhet. Kör idag på en Copello Race från 93(94?) 118l, men upplever denna bräda som något för liten för seglet (min vikt är ca 87 kg). Skall jag satsa på en bred och kort bräda (270/280) av den nya typen eller på en modell (295/300) mer liknande den jag har? Gillar i och för sig tidig planing, men brädan skall framförallt fungera bra när det börjar blåsa ca 6-7 m/s upp till ca 10 m/s. Brädan skall också vara rolig när det inte är plattvatten. Sen bör den ju vara ganska snabb också…. (omöjlig komb.?). Skulle själv gissa att en bräda på ca 135-140l skulle kunna passa, men det finns ju hur många modeller som helst att välja mellan. Mycket tacksam för seriösa tips!

    ola-h svarade 24 år, 8 månader sedan 4 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • linsurfer

    Medlem
    13 september, 1999 vid 15:44

    Jag har haft en Fanatic Bee 289 LTD i sommar som jag seglat med ett 8.0 (väger 86 kg). Jag var också ute efter något lite mer manövrerbart än en ren racebräda. Jag köpte till en 46 cm select freeblade fena pga att 42:an som följe med kändes för liten. Brädan var lätt ,styv, snabb och framför allt lättgippad trots bredden i häcken. Bee:n är dessutom “bara” 65cm bred vilket gör att den blir lite mer lättkontrollerad och inte så studsig i chop som övriga “flappers” som ofta är 70 breda. Seglade den även överriggad med 7.0 och då var den verkligen supersnabb och lättkontollerad trots riktigt bra tryck i riggen. Om jag vore du skulle jag nog satsa på ngn av de nya kortare brädorna men köp inte en för bred de blir nog väldigt studsiga. Alternativ till Bee:n; Mistral kommer med Vision 130, den är nog kanon till ett 8.3. Seatrend Allstar 62 ska vara riktigt lättgippad och snabb. Om du ska köpa begagnat så tror jag att både Thommen 295 II, AHD 295 och Bic Vivace 299 carbon kan vara bra alternativ till de nya flapperbrädorna, snabba med mkt bra kontroll. Betala inte för mkt för en beg. racebräda bara, de blir omoderna över en natt.
    Hoppas detta hjälper och att jag inte bluddrat för mkt i nattmössan.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    14 september, 1999 vid 17:10

    Jag köpte en ny Tiga free X som är en av dom nya brädtyperna dvs bred kort (283) och mycket volym 150 liter. Fenan är ganska lång eller vad sägs om 480 cm. Denna kombination borde ge dig precis de egenskaper som du söker. Alternativet är en Bic med identiska mått förutom fenan som är 460 cm.
    Dessa båda brädor är mycket lättplanande och dessutom billigare än många andra märken.
    Hälsningar Göran

  • anonym-anvandare

    Medlem
    14 september, 1999 vid 18:15

    Egentligen en förlängning av ämnet, sorry…. Jag har också en Bee 289 som jag är jättenöjd med (och kan rekommendera) – förutom att jag inte får till några planande gippar då jag tappar all fart “i svängen”. (jag har en 48-fena och 8.5)
    Du säger att den är lättgippad, har du några knep att dela med dig av ?

  • linsurfer

    Medlem
    14 september, 1999 vid 19:21

    Beachstartar du med din tiga om fenan nu är 480cm lång? Hur gör du då?

  • linsurfer

    Medlem
    14 september, 1999 vid 19:27

    Ja hur gör man? Full fart framåt. Se till att falla av lite innan gippen, på detta sätt tappar du inte så mkt fart som om du skulle gippa direkt, sätt sedan bakre foten framför läsidans bakre stropp och se till att ha ganska mkt tryck på foten. Sen är det bara att se till att göra en gipp med jämn radie, hänga lite i bommen så att mastfoten håller ner brädan, flippa seglet och gasa vidare. Låter enkelt eller hur! Träna träna träna!!!!!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    15 september, 1999 vid 06:30

    Gör som i senaste numret av windsurf! När du beachstartar, rikta brädans för in mot land, kliv upp på fören, segla en liten bit tills fenan går fri från botten, tryck runt brädan med fötterna på “freestylevis” och kör vidare som vanligt.

    /Fredde

  • linsurfer

    Medlem
    15 september, 1999 vid 07:07

    Vet du hur långt 480cm är? 4.8 METER, jag försökte bara skämta lite på din bekostnad. Ha de gött!

  • ola-h

    Medlem
    15 september, 1999 vid 07:20

    Som linsurfer anmärkt nedan var det nog den närmare 5 meter djupa fenan som åsyftades från hans sida.

    Hur som helst, det baklängesstarttrick som du beskriver kan, om man inte är alltför rädd om brädan, med fördel inledas redan på land. Med bra drag i seglet placerar man brädan en bit upp pä stranden med fören inåt. Sedan kliver man upp på fören, avlastar brädan lite genom att hänga ordentligt i riggen och seglar sedan iväg på stranden ned mot vattnet. Väl i vattnet kör man vidare på fören ett tag till det att fenan går fri. Det hela ser rätt spexigt ut faktiskt.

    Praktiserande av ovan beskrivan trick på stenstränder rekomenderas endast för verkliga entusiaster.

    Ola H.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp med val av stor bräda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.