Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp mig att förstå sjöbrisen!

  • Hjälp mig att förstå sjöbrisen!

    Publicerad av gustav1980 på 3 juli, 2010 vid 21:17

    Dagens sydliga prognos var helt klart lovande i kombination med kallt vatten och varm sol. Mycket riktigt, på eftermiddagen visade Lungö vindmätare 10 ms syd och 12 i byarna. Troligtvis en kombination av sjöbris och sydlig grundvind.

    Det finns ett par attraktiva spots på sydlig vind och jag kollade in två av dem, röd och grön markering i bilden, och märker till min förvåning att vinden är avsevärt starkare i den gröna. Dvs den spot som ligger nära fastlandet och tämligen långt i från öppet hav har bäst vind.

    Jag besökte både spotsen två gånger vardera inom loppet av 20 minuter och kunde utan tvivel konstatera att den röda hade ca 4 ms (inte en chans till planing) och den gröna troligtivs det dubbla då det gick tydliga gäss på vattnet.

    Hur är det möjligt? Borde inte brisen vara som starkast närmast öppet hav?

    gustav1980 svarade 13 år, 10 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • stefanlindmark

    Medlem
    3 juli, 2010 vid 23:01

    Sjöbrisen når längre inåt land under dagen. Sjöbrisen kyler marken närmast kusten så senare på dagen finns det relativt sett varmare landmassor längre bort från kusten.

    Lokalt påverkar landformationer också vindstyrkorna.

    Ref:
    http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/sjobris-1.3814

  • lex-luthor

    Medlem
    4 juli, 2010 vid 07:34

    Om det blåser sydligt så får man väl en ejektoreffekt genom sundet, dvs att vindhastigheten genom (och efter undet) är snabbare än den omgivande hastigheten. Anledingen till detta är att mer luft måste tränga sig igenom en mindre öppning.

  • kinabalu

    Medlem
    4 juli, 2010 vid 09:29

    Ta till exempel Torö. Där blir det i princip ingen sjöbris alls då det ligger för långt ut. I Fituna däremot, rakt innanför (norr om) Torö, blir det ofta starka brisar. Frågan är var den blir som starkast och framförallt hur man förutspår var och när den blir bra.

    Ni har väl sett att Sjöfartsverket nu lagt ut sina observationer på nätet http://vivakarta.sjofartsverket.se/ . Tyvärr ingen mätare vid Fituna, men en vid Lansort, en vid Brandalssund (fortsatt norrut från Fituna, mellan Järnafjärden och Hallsfjärden) samt en vid Södertälje, saltsjösidan. Mycket bra info, med diagram för senaste dygnet. Där kan man se om brisen varit starkare på vissa ställen. I går var det nog inte direkt någon bris utan bara en sydlig grundvind, med lätt påverkan av bris på dom inre mätsstationerna. I Södertälje såg vinden faktiskt jämnast ut och låg kvar längst.

    Ta sedan Saltsjöbaden, hotellviken som exempel (JP Soul nämnde om detta i tidigare inlägg). Har hört flera gånger att det kan bli mycket fina lokala brisar här (mycket starkare än i Björkvik). Tyvärr ingen mätare här från Sjöfartsverket (finns det via annan länk? SSS?)

    Problemet är väl att kunna förutspå när sjöbrisen kommer och var den blir som starkast. En skärmflygande kompis brukar använda termikrapporter för att se vart det blir bra att flyga. Termiken ju en grundfaktor för att det skall kunna bli sjöbris, men jag vet inte om det är så enkelt att man bara titta på Termiken och kunna prognostisera sjöbrisen? Troligtvis inte, men värt ett försök… 🙂

    Hittade en termikprognossida här: https://bizmet.smhi.se/bizmet/prods/soar_forecast.php?c=swe# Har lite svårt att tolka bara VAR termiken skall finnas för att brisen ska bli stark just i t:ex Fituna. Idag ser det i alla fall ganska dåligt ut, men i morgon är det mycket bättre termik över Sörmland och Södertälje. Stämmer det skulle sjöbriseffekten bli mycket bättre i morgon än idag.

  • gustav1980

    Medlem
    5 juli, 2010 vid 06:32

    Tack för kloka svar 🙂

    Oavsett vad som ligger bakom det hela så är det ju trevligt att den starkaste vinden uppstår så gott som mitt inne i stan. Inga långa surfresor om man bor Härnösand således – flytta hit!

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp mig att förstå sjöbrisen!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.