Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Hjälp mig hitta rätt

  • Hjälp mig hitta rätt

    Publicerad av kevlarsjal på 5 juni, 2012 vid 22:55

    Har aldrig tidigare kört stora segel, men till denna säsong köpte jag ett 9.0 fullcambersegel till min 120 liters slalom/freeracebräda. Har varit ute en handfull gånger men lyckas inte få till det. Det är omöjligt att hitta en bekväm stance. Jag har experimenterat med bomhöjd, mastfotsplacering och fenor (36 & 38 cm weed). Mer och mindre buk, samt bytt till längre tampar (från 28″ till 30″) och testat dessa i olika positioner. Jag blir snart galen!:mad::mad::mad:
    Den enda gången som det känns ok är vid slör, men jag vill också hitta en bekväm stance i övrigt. Som det är nu så lägger jag ett oerhört tryck på bakre foten, men nästan inget på främre.
    Vet inte vad jag gör för fel, men någon här kanske har några handfasta tips?
    Längre tampar? Kortare tampar? Sälj skiten?:wink:

    P.s. Det funkar helt ok när jag kör 7.0 så man undrar ju om tekniken med större segel skiljer sig?:confused2:

    kevlarsjal svarade 11 år, 10 månader sedan 6 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • the_novice

    Medlem
    5 juni, 2012 vid 23:22

    Vad är det för ngt segel?
    Det kan vara för lite nedhal…

  • kevlarsjal

    Medlem
    5 juni, 2012 vid 23:30

    För lite nedhal tror jag inte, då jag drar för kung och fosterland. Men jag får kanske prova om det går att dra något mer.:tongue:

  • mackee

    Medlem
    6 juni, 2012 vid 05:43

    Testa att köra med rakfena

  • jester

    Medlem
    6 juni, 2012 vid 06:17

    Ta dig till ett ställe där någon rutinerad slalom / speed gubbe finns, så får du garanterat tips på allt från trimm till stance osv.

    Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2

  • mattias-j

    Medlem
    6 juni, 2012 vid 07:01

    Kör du med weedfena så måste man generellt ha mastfoten betydligt längre fram än normalt. Detta gäller i synnerhet på så stora segel. Sen kan du testa att flytta fram tamparna lite. Om du har stort bakfotstryck så är risken stor att hängseletamparna sitter för långt bak. Testa först att bara dra fram den främre först, sen kan du smyga med den bakre. Sen låter det som att du kanske har för lite nedhal. Mät din mast, ibland kan det skilja några centimeter från spec. Ställ sedan in förlängaren 2 cm mer än rek. Dra ner till spec och dra sen 1 cm till.

    Masfoten långt fram, testa att flytta fram tamparna och mät upp och dra lite extra nedhal. Funkar inte det, hitta någon erfaren slalomkille och be om hjälp på plats…

  • mahi

    Medlem
    6 juni, 2012 vid 07:23

    Lägg ut en bild på seglet. 99 fall av 100 är det för lite nedhall (bland annat)….

  • the_novice

    Medlem
    6 juni, 2012 vid 10:12
    Kevlarsjäl;690391 wrote:
    För lite nedhal tror jag inte, då jag drar för kung och fosterland.

    Kraften som krävs i nedhalet varierar mycket mellan olika segelmodeller, så det kan man inte gå efter. Det som har betydelse är hur seglet känns när man seglar. Det är väldigt enkelt att ändra max en cm åt gången och sedan känna hur seglet påverkas.

  • kevlarsjal

    Medlem
    6 juni, 2012 vid 21:37

    Tack för tipsen. Köra rakfena är dock uteslutet här nere i sjögräsets amazonas:wink:
    Men skall provas om/när jag kommer till andra spots.
    Lägger kanske upp bilder senare om jag fortfarande inte får någon hyfs på det.
    Tack återigen alla snälla medsurfare.:smile::smile:

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Hjälp mig hitta rätt

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.