Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Hjälp mig spinnout alldelles för ofta ..TACK….

  • Hjälp mig spinnout alldelles för ofta ..TACK….

    Publicerad av sunsailsweden på 3 september, 2013 vid 14:24

    Hello.
    Jag vet inte vad jag gör för fel, men jag får spinnout så fort det går över 25knop samt när jag faller av på slör.
    Jag seglar på en ab+ slalom 95liters neilpryde slalom 7,0 2012 samt en mauifins speedweed 26..
    Är fenan förliten???
    Snälla hjälp mig att lösa detta???
    Med vänlig hälsning Peter:cool2:

    sunsailsweden svarade 10 år, 6 månader sedan 6 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • kinetic

    Medlem
    3 september, 2013 vid 14:47

    Mja…Jag kör med en 29 cm djup “Anders Bringdahl” gräsfena till “alla” mina segel (6.2 – 9.3) på en 105-liters planka utan spinout-problem. MEN det kan skilja mellan fenor, har även en 28-29 djup “Speed-Weed” med ultra-tunn profil o lite yta, o den är känsligare för spinout, under 30 knop, väl över 30 knop är den kanon! Kan kanske hjälpa att laborera med mastfotspostionen och/eller bomhöjden? Fenan i säg tror jag är lagom för speed med 7.0…

  • budda

    Medlem
    5 september, 2013 vid 09:12

    26 är för liten. Minsta jag hade till den var 28weed. För vist är det min gamla vita..

  • jester

    Medlem
    5 september, 2013 vid 09:42

    Om det är en Maui Ultra Fins Speed Weed 26 du provat, så upplevde jag att den fenan var ganska känslig för spin-out. En säker fena som sällan ger spin-out är ju Lessacher Chameleon 28, den sitter bra i vattnet. Men absolut bäst är ändå Hurricane Weed… Men den är ju litet svår att få tag i…

  • sunsailsweden

    Medlem
    5 september, 2013 vid 16:29

    Yes Budda. det är din gamla…
    Ja det är väl bara att köpa Hurricane Weed…
    Tack för alla tips…..

  • glader

    Medlem
    5 september, 2013 vid 16:36

    Jag har en Lesacher 28 om du är intresserad

  • davven

    Medlem
    6 september, 2013 vid 21:44

    En fena som sällan talas om men som jag tycker har bättre kontroll än Chamelon är Cocho weed speed 2. Observera version 2, jag har inte testat version 1 men den var tydligen inte så bra. Är det någon som testat både choco ws 2 och Hurricane som kan utvärdera skillnaden? I och med att Hurricane nästan är omöjlig och få fatt på. BQ har du koll på läget där?

  • kinetic

    Medlem
    7 september, 2013 vid 05:14

    Sunsail: Jag har ett litet gäng (3 st i olika styvhet) “proto” SpeedWeed fenor på ingång (borde komma inom 3 veckor, hoppas jag…), Det är tweekade varianter på min “snabbaste” fena, den där ultratunna 30cm “kniven”. Som sagt så behöver man komma upp i ca 30 knop innan den fäster som dragracingdäck*haha*. Jäkligt snabb fena, o nu med mer rake (45 grader istället för ca 38) så borde det inte fastna något gräs alls…Kan kanske vara något? Faller de ut bra kommer jag fixa de i flera storlekar:)

  • sunsailsweden

    Medlem
    7 september, 2013 vid 07:03

    Låter mycket lovande..
    Min fena släpper väldigt ofta..måste prova något nytt.
    Slå en pling när du har vägarna neråt igen( 0765 870 270).
    Med vänlig hälsning
    Peter

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Hjälp mig spinnout alldelles för ofta ..TACK….

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.