Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp mig, tricktips(freestyle)

  • Hjälp mig, tricktips(freestyle)

    Publicerad av richardfb på 14 augusti, 2014 vid 07:15

    Jag försöker sätta vulcan… men det vill sig inte, får till ganska bra pop men ingen snurr.. har kollat alla tutorials m.m och jag tror jag vet hur man ska göra, men när jag väl poppat och ska få runt brädan så händer ingenting..:mad:

    Har inbillat mig själv att det är brädan som är för stor och gammal, men gör det verkligen nån skillnad?
    Det är en naish freestyle 116l -07! (Jag väger 75kg)

    Borde jag köpa en mindre & nyare bräda?

    Eller ska jag hålla käften och fortsätta nöta i all evighet?

    Hjälp tack

    svenne svarade 9 år, 8 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • bfcsurf

    Medlem
    14 augusti, 2014 vid 12:26

    Det är inga problem att freestyla på Naish 116. Dock har du original fenan på 25 cm, byt ut den till en 22 cm. orignal fenan hugger och är skit för freestyle.

    Sen för rotationen är tipps långt fram med bom handen, hela vägen till fästet och dra riggen förbi dig i upphoppet, samt kolla bakåt så kommer snurren

    Gammalt klipp där vi körde på Naish Playmate 116: http://vimeo.com/16372043

    Nyare klipp från i lördags med Go Pro bom monterad på Naish 100 freestyle brädan: http://vimeo.com/103173409

    Sen kämpa på, det är mkt nötande, men Volcan är väl värd att nöta. mkt roligt efter det och skönt trick i sig

  • erree

    Medlem
    14 augusti, 2014 vid 13:11

    Jag satte vulkanen för första gången i våras, vilken känsla!! Väl värd att nöta, känslan när man landar bäklänges i full planing, wohoo!

    Försökte den jäkligt länge på min “bra” sida (vänsterfot fram) det gick inte, testade då med min dåliga sida och den satt efter bara några dagars nötande 🙂 Precis som att det är lättare att landa på den bra sidan, även om man landar switch så sker rotationen och landningen på den trygga sidan så att säga!

    För mig var uppenbarelsen att trycka ner nosen ordentligt i vattnet genom att dra upp med bakbenet och trycka ner med framhanden som är placerad väldigt nära fronstycket, Må kännas läskigt då man väntar sig en smärtsam katapult, (vilket iofs kan hända men är alltsom oftast inte farligt 🙂 ) Utan nosen i vattnet blire ingen rotation. Även att släppa bakhanden jävligt tidigt och överdriva huvudrörelsen hjälpte.

    Lycka till!

  • svenne

    Medlem
    14 augusti, 2014 vid 13:24

    Du ska åka ner till Götellaborg och segla med Håkman. Sen sätter du mer än en Vulcan.

  • richardfb

    Medlem
    14 augusti, 2014 vid 16:03

    @BFCsurf 726184 wrote:

    Det är inga problem att freestyla på Naish 116. Dock har du original fenan på 25 cm, byt ut den till en 22 cm. orignal fenan hugger och är skit för freestyle.

    Sen för rotationen är tipps långt fram med bom handen, hela vägen till fästet och dra riggen förbi dig i upphoppet, samt kolla bakåt så kommer snurren

    Gammalt klipp där vi körde på Naish Playmate 116: http://vimeo.com/16372043

    Nyare klipp från i lördags med Go Pro bom monterad på Naish 100 freestyle brädan: http://vimeo.com/103173409

    Sen kämpa på, det är mkt nötande, men Volcan är väl värd att nöta. mkt roligt efter det och skönt trick i sig

    Shit!! Då är det mig det är fel på.. Har redan en mfc 22cm fena!
    Kul att se brädan in action iallafall! Nyare naishbrädan ser fet ut!
    Ska prova ditt tips!! Thanks

    @erree 726186 wrote:

    Jag satte vulkanen för första gången i våras, vilken känsla!! Väl värd att nöta, känslan när man landar bäklänges i full planing, wohoo!

    Försökte den jäkligt länge på min “bra” sida (vänsterfot fram) det gick inte, testade då med min dåliga sida och den satt efter bara några dagars nötande 🙂 Precis som att det är lättare att landa på den bra sidan, även om man landar switch så sker rotationen och landningen på den trygga sidan så att säga!

    För mig var uppenbarelsen att trycka ner nosen ordentligt i vattnet genom att dra upp med bakbenet och trycka ner med framhanden som är placerad väldigt nära fronstycket, Må kännas läskigt då man väntar sig en smärtsam katapult, (vilket iofs kan hända men är alltsom oftast inte farligt 🙂 ) Utan nosen i vattnet blire ingen rotation. Även att släppa bakhanden jävligt tidigt och överdriva huvudrörelsen hjälpte.

    Lycka till!

    Det är just att trycka ner nosen som känns fucked up, men det kanske är hemligheten, ska prova nästa gång! Lovar att det kommer hugga, filmar med gopron och lägger upp här i tråden sen då!! Kan ni skratta gott…

    @Svenne 726187 wrote:

    Du ska åka ner till Götellaborg och segla med Håkman. Sen sätter du mer än en Vulcan.

    Jag va farligt nära att skicka in anmälan till Närlunda men sen sket det sig, skulle behövas en vettig coach… 🙂

  • svenne

    Medlem
    14 augusti, 2014 vid 20:30

    @RichardFB 726202 wrote:

    Jag va farligt nära att skicka in anmälan till Närlunda men sen sket det sig, skulle behövas en vettig coach… 🙂

    Då mailar du Håkman, de kör för fullt i F-bay!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp mig, tricktips(freestyle)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.