Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp mig välja prylar…

• Hjälp mig välja prylar…

Publicerad av torben på 13 juli, 2006 vid 19:15

Hej,
    efter ett uppehåll på en sådär 10-12 år dammade jag av prylarna igen och begav mig ner till vattnet. Konstaterade snart att det nog är dags att uppdatera sig…

Idag har jag:
    Mistral Hookipa (260/85 l)
    Alpha SpeedNeedle (275/ 60 l)

Wallén DragRace 5,9
    Wallén Slalom 5,3
    NeilPryde Wave/Slalom 4,0

ett par gamla Bic-bommar + F2 master

skall jag vara realistisk kommer det nog mestadels bli frågan om insjösegling i vindar 8-12 m/s, så ni förstår behovet av nya grejor.

Vad kan jag behålla? (Jag har inte obegränsad budget!)
    De här nya (?) breda brädorna jag sett, hur kul är de? Kan man dra rigg på dem? Vattenstarterna känns inte så säkra nu när våtdräkten krympt 😉
    Var hittar jag beg. prylar?
    Annars känns fart och säkra gippar prio 1.

Alla tips och råd emottages tacksamt!

Vi ses på vattnet.

rasmus_w svarade 19 år, 5 månader sedan 2 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • Knatte

Gäst
    13 juli, 2006 vid 21:29
    Torben wrote:
    Hej,
    efter ett uppehåll på en sådär 10-12 år dammade jag av prylarna igen och begav mig ner till vattnet. Konstaterade snart att det nog är dags att uppdatera sig…

Idag har jag:
    Mistral Hookipa (260/85 l)
    Alpha SpeedNeedle (275/ 60 l)

Wallén DragRace 5,9
    Wallén Slalom 5,3
    NeilPryde Wave/Slalom 4,0

ett par gamla Bic-bommar + F2 master

skall jag vara realistisk kommer det nog mestadels bli frågan om insjösegling i vindar 8-12 m/s, så ni förstår behovet av nya grejor.

Vad kan jag behålla? (Jag har inte obegränsad budget!)
    De här nya (?) breda brädorna jag sett, hur kul är de? Kan man dra rigg på dem? Vattenstarterna känns inte så säkra nu när våtdräkten krympt 😉
    Var hittar jag beg. prylar?
    Annars känns fart och säkra gippar prio 1.

Alla tips och råd emottages tacksamt!

Vi ses på vattnet.
    Det kanske är dags att kitta upp sig lite…
    Har du läst dessa trådar ? De handlar om ungefär samma sak:tongue:

http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=42044
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=41528
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=42028
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=28891

• torben

Medlem
    14 juli, 2006 vid 07:39

Tack för tipsen! Jag läser och läser…

• Knatte

Gäst
    14 juli, 2006 vid 07:48
    Torben wrote:
    Tack för tipsen! Jag läser och läser…

Det är en bra början och många bra tips i dessa trådar :smirk: Återkom med mera frågor om det är något mer som du undrar om.
    Det finns/fanns några bra brädor på köp/sälj här, men det verkar gå åt snabbt..
    http://www.surfzone.se/ppc/showcat.php?cat=12

• torben

Medlem
    14 juli, 2006 vid 17:55

Jo, jag har svårt att bestämma mig för om jag skall satsa på en beg slalombräda typ Copello 285’an som finns här eller vänta på en modern bredare bräda. Volymmässigt tror jag runt 120-130 l skulle funka bra? (väger väl ca 80 kg)

• Knatte

Gäst
    14 juli, 2006 vid 18:23
    Torben wrote:
    Jo, jag har svårt att bestämma mig för om jag skall satsa på en beg slalombräda typ Copello 285’an som finns här eller vänta på en modern bredare bräda. Volymmässigt tror jag runt 120-130 l skulle funka bra? (väger väl ca 80 kg)
    Välj nyare och bredare bräda:grin: en gammal Copello 285 är snabb men inte lätt att segla. En nyare brädare är mycket mer lättseglad och förlåtande på alla sätt och vis:tongue:
  • rasmus_w

Medlem
    15 juli, 2006 vid 17:17

Har han en Alpha 60 N och en Mistral Hookipa och kan segla på de brädorna så kommer han inte ha nån som helst problem att segla en Copello 285. Jag hade själv en i några få veckor, den var rätt trevlig, tyckte jag.

Däremot finns de såklart massa andra fördelar med nyare brädor. Fart ville han ha, jag undrar om inte en stor superx kunde vara nåt. Jag provade en JP SuperX 115 på midsommarafton och körde visserligen ett NP Solo 7.4 i 6.0-vind, men brädan var snäll som ett lamm och gick som ett skott och störde mig inte alls när jag höll på och bråkade med seglets vandrande buk.

Sen tycker jag vattenstarter är prio 1 och gippar nummer två. Allt blir så mycket enklare om man knappt hinner bli blöt när man vurpar.

Sen kommer de gamla riggarna kanske inte heller funka så bra. Som tur är så är det racesegel, är de rätt riggade är de fortfarande stabila med dagens mått mätt, men det kommer som sagt kännas konstigt.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA