Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hjälp om rätt kite etc

  • Hjälp om rätt kite etc

    Publicerad av acce på 12 augusti, 2006 vid 08:57

    Ahhh…är rätt vilse nu när jag vill börja med kitesurfing (vatten). Vad bör man tex ha för kite, sele, bom, bräda, när man är tjej och väger mellan 50-60kg och bor i stockholmsområdet? :confused: Hur ska man tänka när man ska köpa…. Snälla hjälp!

    När jag frågade på en site för utrustning i USA ville de självklart veta hur vindarna var vanligtvis i Sverige (5-15 s/m, 10-20 s/m etc etc?)….då satt jag som ett levande frågetecken? Har inte en aning om vad “normalförhållandet” vad det gäller vindhastigheter i Sverige. Korkat kanske :crazy:….men jag måste ju börja någonstans och lära….:tongue: Hoppas det finns några snälla kite-själar där ute som kan hjälpa en dam i nöd och som verkligen är sugen på kite surfing (passar mitt temprament och jobbtider perfekt)….:crazy:

    mcdplb svarade 17 år, 8 månader sedan 14 Medlemmar · 34 Svar
  • 34 Svar
  • milkman

    Medlem
    12 augusti, 2006 vid 09:38

    Tja Acce..

    Kom till oss i Sollentuna så hjälper vi dig. Det är svårt att svara på allt sånt där utan att veta hur du vill köra egentligen. Lite om butiken hittar du här: http://www.kitekraft.se
    Då kan du ställa vilka frågor du vill, testa, känna på allt och om inte annat så har du nått att jämföra med ifall du skall söka begagnade grejjor.

    Eller så ringer du så kan jag hjälpa dig på telefon 🙂 073-141 19 10
    (Det finns en massa tjejjer som kör i Stockholm också, påmin mig så ser jag till att du får lite telefonnummer till dom också)

    /Jens

  • acce

    Medlem
    12 augusti, 2006 vid 09:48

    Himmel vad roligt Jens… Självklart kommer jag och besöker Sollentuna för att förkovra mig i all info 😉 “Tärningen är kastad….”:wink:

  • acce

    Medlem
    12 augusti, 2006 vid 09:49

    Himmel vad roligt Jens… Självklart kommer jag och besöker Sollentuna för att förkovra mig i all info “Tärningen är kastad….”

  • acce

    Medlem
    12 augusti, 2006 vid 09:50

    Hmmm, var lite snabb på “avtryckarfingret”…..*skratt*

  • budokai

    Medlem
    12 augusti, 2006 vid 10:50
    Acce wrote:
    (passar mitt temprament och jobbtider perfekt)….:crazy:

    Temperament? Allmän frustration över att det inte blåser och svär över att vattnet är kallt/choppit/etc?

  • jonasm

    Medlem
    12 augusti, 2006 vid 11:19

    Tjena,

    bor också i Stockholm och min fru Maria har kitat i två år och kan ge dig lite tips om du föredrar “girls talk”. Du kan nå henne på 070-605 11 97.

    Tyvärr finns det inte så bra nybörjarställen i Stockholm att köra på så ställ in dig på att åka till Gotland, Skåne eller västkusten om du vill kunna öva med mer stabila vindar och lite bredare stränder…

    Min rekommendation är att du skaffar 2st bow-kites, börja med en 9a (räcker för de flesta vindar om du ställer in den rätt, väger du under 60 kg kan du börja köra vid cirka 7 m/s med den). Du kan sen komplettera med en större storlek för att köra i mindre vind. Maria väger 55kg och kör i Sverige till 80% med 9an och kompletterar med min 16 kvm C-kite när det är mindre vind. Maria har också en 7 kvm men den använder hon bara utomlands när det blåser riktigt ordentligt. I Sverige tror jag du får mest nytta av en 9 kvm bow…

    Vi har 2st Best Waroo som är en riktigt bra Bow-kite som ligger bra i pris.

    Sittsele bättre för nybörjare än midjesele. Bräda – köp en begagnad, mellan 130-145 cm. Bredd cirka 38 cm. Om du inte kommit upp på brädan ännu så försök låna en 150-170 cm bräda att börja på (eller köp en billig beg som du sen säljer och köper en kortare).

  • acce

    Medlem
    12 augusti, 2006 vid 11:40

    Tja Jonas :smirk:

    Du har en “tuff” toppen-fru du som kitar 😉

    Vore kul att prata med henne och hennes kite erfarenheter någon dag. Tack också för tipsen. Nu är jag riktigt sugen på att köpa en 9m2 bow-kite :wink och börja där. Tidigare har jag sneglat lite på en “turbo diesel”….men just nu tror jag det mesta “9m2 bow” fungerar. Tänkte börja lite lätt med att köpa begagnat, tills man kört in sig lite och vet vad man vill ha….har du några bra begagnat tips att ge?:wink: ….sedan var det ju det här med 4 eller 5 linor…???

    Tack igen för all hjälp jag får 😉

  • milkman

    Medlem
    12 augusti, 2006 vid 12:48

    De flesta bowkiterna fungerar riktigt bra. 9:an är en bra storlek för dig. Med Ozone Instinct är du igång strax innan 6 m/s på en 9:a.
    Angående brädor så har jag alltid med mig några extra när jag är ute och jag råkar söka efter någon som har ett passande jobb (kan ta sig ifrån), för det kan jag och det är alltid bättre att vara fler:) Så köp ingen alls innan vi snackat.

    Men ett tipps är att läsa mycket om kiterna man funderar på på http://www.kiteforum.com (tro inte på allt bara, men efter ett par trådar så får man en ganska bra bild om kiterna). Bara hoppa in på kitesurfingforum och söka på kiten du vill läsa om.
    Sen har du ju stockholmsfolket mest på detta forum: http://www.kitenation.se.

  • jonasm

    Medlem
    12 augusti, 2006 vid 12:56

    Turbodieseln är en bra kite så välj den om du kan få den för ett bra pris.

    Förutom den nya North Rebel så är nog alla bow kites 4-linors. De behöver inte femte lina pga att bows med 4-linor har bra (=mycket bättre) de-power än en C-kite med 5te lina och är enklare att vattenstarta.

    C-kites som ligger i vattnet har hela leading edge ytan mot vattnet så de “fastnar” lättare och därför har 5te lina en funtion – du drar i 5te linan och c-kiten lägger sig “på rygg” och du kan sen, förhoppningsvis, få upp den i luften igen. Bow-kites har en böjd (sett från sidan) leading edge så de fastnar inte lika lätt i vattnet när du kraschar dem och därför blir de mycket lättare att vattenstarta. Ofta får du upp en bow-kite på någon sekund….med en C-kite så är det mer jobb och som nybörjare kan du räkna med att få simma iland med en kraschad C-kiten ett antal gånger innan du fått koll på tekniken.

    Det är en stor fördel att slippa fem linor….fler linor blir mer trassel när du kraschat, jobbigare att rigga, 5te linan måste justeras mellan olika kitestorlekar etc.

    Välj en 4-linors bow så kommer du att lära dig mycket snabbare och dessutom får du en kite som är säkrare än en C-kite.

    Jag skulle uppskatta att det tar halva tiden att lära sig kita och åka upwind med en bow-kite jmf med en C-kite. Klart värt investeringen att köpa en ny (eller beg om du kan hitta) bow-kite.

    Viktigt att du lär dig hur du ställer in din bow för mer eller mindre power. Grundregeln är: styrlinorna kortare än framlinorna (fäst dem på de bakre knoparna uppe vid infästning på kiten) = mer kraft. Styrlinorna lika långa eller längre än framlinorna (fäst på de främre knoparna) = mindre kraft. Skillnaden i kraft är mycket större än på en C-kite så kolla alltid vilken inställning som är den rätta innan du launchar kiten…

    Jonas

    Jonas

  • milkman

    Medlem
    12 augusti, 2006 vid 13:30

    Nja. Nu får du läsa på lite.
    North Rebel och SS LINK (efterföljare till TurboDiesel) Tar ju sin femte lina design från Ozone Instinct. Alla dessa på femte är ju hybridkiter och har motsvarnade depower som bowkiter så att en femte linas kite skulle vara sämre för nybörjare är nog inte sant.
    Kom gärna ut och testa Instincten så får du en möjlighet att jämföra din Waroo mot en kite med fem linor. Håll koll på Kitenation, där brukar vi anonsera testdagarna i stockholm 🙂

    Det är en smaksak ifall man tycker det är jobbit eller ej med fem linor. Antingen så har du lite struligare att lägga ut linorna när man kör, eller så har större risk för trassel i bridles och för invertering.

    Här har du några trådar här på steffo som behandlar bowkiter efter demodagar mm. Många som testat och som också har skrivit vad de tycker:

    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=40305
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=42289
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=40783

  • nic

    Medlem
    12 augusti, 2006 vid 14:59
    JonasM wrote:
    bla bla bla 5-e lina blabl a

    Svammel.

    nic

  • hugeo

    Medlem
    12 augusti, 2006 vid 15:07

    fan snacka med kajtech han har fan bra grejer, köp en fjoill

  • tobas

    Medlem
    12 augusti, 2006 vid 15:43

    Det bästa du sagt på något forum någonsin HugeO!!

    Det finns dock en annan design som kommer att få dig som nybörjare att kunna utvecklas betydligt snabbare än med BOW´s eller de traditionella foilsen. Svaret är Peter Lynns drakar som är grymt användarvänliga både för nybörjare till avancerade. Jag och min flickvän kör på dessa både under vinter(Åre) och sommartid(Gotland). Lisa som tjejen min heter började kita i november då vi var i Tarifa två veckor och i dag hoppar hon högre än de flesta. Jag kan ha fel men då jag testat en hel del av de moderna drakarna så känner jag ändå inte för att byta.

    Hör av dig om du vill veta något och kommer du till Gotland så får du gärna prova någon av våra kites. Lisa pratar nog också gärna kite med dig men jag får nog kolla upp det noggrannare innan jag lämnar ut hennes nummer på nätet(Hon är ute o kitare för tillfället).

    Lycka till o Välkommen till Kitevärlden där många idéer, viljor och intressen möts / TOBAS

  • fredde

    Medlem
    12 augusti, 2006 vid 15:57

    Gäääässsspppp….

  • acce

    Medlem
    14 augusti, 2006 vid 08:24

    Tobba 😉
    Ja, mycket olika smaker finns det angående kitesen 😉 Antar att jag måste prova på de olika smakerna och se vilken jag gillar bäst när det börjar bli dags att köpa nytt. Nu är jag inne på att köpa begagnat, lära och köra in mig innan “storköp” :smirk:
    Ja, Gotland känner jag till, brukar hålla till vid en långgrund strand vid namn Herta (Nära Hemse). Har du kitat där? Isåfall, var det något bra ställe, tyckte du?

    ps: Sitt inte för länge vid datorn…ut och kita med tjejen din 😀

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hjälp om rätt kite etc

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.