Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp om utrustning

  • Hjälp om utrustning

    Publicerad av garage på 24 augusti, 2001 vid 11:28

    Hej!

    Vad kan va vettigt att betala för följande?

    F2 Ride 282 -98
    Simmer proam 7.5 -00
    Simmer slalom 6.3 -97
    Fiberspar 460 race

    samt är det en vettig utrustning för att ta steget från nybörjare?

    /Andreas

    dude svarade 22 år, 8 månader sedan 6 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    24 augusti, 2001 vid 12:24

    att uttala sig om pris på surfprylar… vem vet, kanske känner jag han som vill sälja… 😉

    Priser varierar ju rätt mycket beroende på prylarnas skick, var de finns (man vill ju ogärna korsa halva riket för en fena) och efterfrågan.

    Brädan är väl skapligt efterfrågad, man ser faktiskt inte sådär jättemånga beprövade freeride brädor runt 275-285 med 100 – 120L i begagnatsvängen.

    F2 Ride 282 -98
    – beroende på skick 2500:- till 4000:- kan den väl vara värd. För fyratusen skall den vara i j-igt bra skick med boardbag å ett par sjyssta fenor på köpet, du hittar ju nästan en ny bräda för de pengarna (ny Mistral Flow 276 på SP för 5999:-, tex)

    Simmer proam 7.5 -00
    – det här seglet är väl inte det bästa “för att ta steget från nybörjare”, som du skriver, eftersom det har cambers och är orienterat mot fart och stabilitet. Det lär funka väldigt bra med brädan, men jag är tveksam till om det är rätt för dig. Själv tycker jag att det är bättre med ett segel som är mer designat för enkelhet och manövrar i början, det går fort nog ändå… Men om du får ett bra pris på det, typ under 2500:-, varför inte? Men jag tycker nog att du skall köpa en annan typ av segel istället.

    Simmer slalom 6.3 -97
    – kanske inte så dumt i början, undvik dock om det har cambers (minns inte hur det seglet ser ut). Högst tusen spänn, kan även det vara i överkant. 7-800:-?.

    Fiberspar 460 race
    – beror otroligt mycket på hur gammal och använd masten är. Mer än tre-fyra år och flitigt använd är den inte värd tusen spänn. Fint skick och rätt för seglen, lägg till hundralappar upp mot femtonhundra. Upp mot eller över 2000:-, går bort, för då kan du lika gärna handla nytt (en ny mast med lägre carbonhalt är i mina ögon ett klart bättre köp för dig som skall “ta steget från nybörjare”).

    Gå gärna in på några handlares sajter och jämför priser innan du slår till (Surfers Paradise har ganska mycket beg info och är ju inte direkt kända för att vara tokbilliga på området), det finns ju ingen anledning att köpa dyrare grejor privat än i butik.

    Nu kommer jag säkerligen att bli överöst med två slags kommentarer:

    1. “Har du blivit helt j-a vansinnig! Vilka hysteriska överpriser du är inne på!! F


    n va DYRT”
    2. “Försöker du sänka hela beggomarknaden eller! Grejorna är värda bra mycket mer! Inget fel på ett par år gamla grejor!!”

    Och båda lägren har väl sina poänger, det bästa är att du jämför lite själv och känner efter vad det är värt att betala. Varför inte försöka få till ett hyfsat paketpris på hela rubbet? Fem-sex-sju tusen spänn för alltihop är väl ingen dum idé? Om du nu är intresserad…

    Skälet till att jag vågar mig på något så dumdristigt som att uttala mig i denna fråga såhär publikt är enkelt – har kollat runt en del på liknande grejor till min brorsa och hoppas att du får lite hjälp.

    Lycka till å Surfa På!

  • k-p

    Medlem
    24 augusti, 2001 vid 12:53

    Jag håller med föregåene inlägg. Ge tusan i seglen!!! Köp bara brädan den lär vara mkt bra om du kan segla endel….

    Lycka till.

  • dude

    Medlem
    24 augusti, 2001 vid 12:59

    ett tillägg.
    du glömde halkskyddet. det är en avgörande faktor till priset. sänker eller höjer det med ungefär 500 kr skulle jag säga. kostar 400 kr för att sätta på ett nytt hos Ulf Larsson i Varberg till exempel. och att sätta på ett själv blir inte alltid så snyggt eller det tar tid och du måste köpa en massa klet kanske man kan säga. ett bra halkskydd är A och O för en bräda. alla produktionsbrädor får nog dåligt halkskydd på ett par år och både min brorsas flow 76a och en polares Ride ’00a har fixats med nytt halkskydd hos Uffe i varberg. Finnish ja, om jag får citera Uffe själv så: “Finnish, det är min grej.”

    -nicke

  • garage

    Medlem
    24 augusti, 2001 vid 13:20

    Tackar för era inlägg, mycket informativt och bra!

  • garage

    Medlem
    24 augusti, 2001 vid 14:30

    Hej igen!

    Skulle vilja ha ett förtydligande om det här med seglet, och cambers! Är cambers=segla fort eller är det nåt som man har glädje av senare när man är bättre?
    Är seglet nåt man så att säga “växer i” när man fått lite kläm på det hela eller är det bara ett racersegel? Segla fort är väl inte så viktigt för min del utan mer leka omkring lite!

    Och… vad är cambers egentligen?

    Mvh Andreas

  • adde

    Medlem
    24 augusti, 2001 vid 14:52

    En camber, eller camber inducer som det heter, är en pryl som sitter i mastfickan på seglet och spänner ut lattan från masten. Reslutatet blir att seglet får en väldigt fin och stabil buk dvs det går snabbt. Nackdelen är att det blir svårhanterat, alltså inget att lära sig med. Idag är det bara riktiga race segel som har cambers, eftersom utvecklingen har kommit så långt att man kan segla nästan-lika-snabbt med ett ocambrat(?) segel. Men manöverbarheten är betydligt bättre hos ett vanligt freeride/style segel.

    camber=plastbit mellan segel och latta.

    adde

  • joce

    Medlem
    24 augusti, 2001 vid 14:53

    Du ska inte ha ett segel med cambers om du är mer intresserad av att leka runt, det är betydligt roligare med ett camberlöst segel då.
    Man kan segla sig rädd camberlöst också, det är på inget sätt några långsamma segel.

    cambers sitter i mastfickan och gör så att seglet hela tiden har “buk” medans ett segel utan cambers är platt när dfet inte är någon vind i det.

    M v h
    Joakim…

  • dude

    Medlem
    24 augusti, 2001 vid 15:16

    Jo cambers ja, är du erfaren och sätter dina gippar över 90 procent så kan du också gippa med cambersegel utan att det stör dig. De gör i regel att det blir svårare att gippa.

    Cambers ger en mer locked in känsla i kontrast till mjukare drag och möjlighet att “luffa seglet” dvs att kunna hålla seglet i vindögat så att det inte drar någonting varken framåt eller bakåt. Cambers ger ju alltid profil i seglet och gör att det antingen drar eller trycker(om du låter vinden komma in från andra sidan i seglet dvs bakvindar).

    Seglar du extremt överriggad så gör cambers att seglet håller profilen även då. Vad jag menar med hålla profilen är t ex när formulakillarna var ute med 9.8 i tretton fjorton femton meter per sekund. (Här kommer nog lite överkurs.) Vad de gör för att klara av det är att stå mer upprätt utan att hänga i seglet så mycket vilket gör det möjligt att luffa det, alltså öppna seglet och spilla vind. Camberna, vilka trycker lattorna i mitten på seglet mot masten, gör att seglet håller profilen längst fram i seglet och fortfarande ger drag framåt men det kan även hända att camberna slår över vilket inte är så trevligt. Att segla så här kräver hög styrka, uthållighet och teknik. De allra bästa klarar att hålla ett, två eller tre formularace à 25 minuter – kolla resultatet för race 3, 4 o 5 för Pro i RM Formula Windsurfing 24/5 – 27/5 i år, så ser du hur många som klarade komma runt banan i race 5 som var ganska lungt men just efter race 4 med toppar i femton m/s. (Prosnubbarna hade mellan 8.7 o 9.8 som minsta segel)

    jaja. cambers är i alla fall inte något att “leka omkring lite” med.

    -nicke

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp om utrustning

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.