Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing hjälp om våtdräkt

  • fredrik-b

    Medlem
    7 november, 1999 vid 20:24

    tja, en torrdräkt behöver du…en ny kostar runt 2000-4000:- men beg är billiga ibland… ett par 5-6 mm våtskor eller torrskor, kostar från 400-800:- …
    ett par handskar…med hål i handen ( bra grepp, sliter inte på hanskarna) kostar typ 200-300:-, då kan du ha ett par “slithandskar” eller vanliga diskhandskar går hur bra som helst (kostar bara typ 10:-) i för att inte få allt kallt vatten direkt på huden…. eller ett par handskar utan hål (går snabbt sönder pga bommen, tänk på hur ens händer ibland ser ut =)…) kostar typ 300-400:- och en huva för 100-300:- …nytt kan allt kosta runt 3000-6000:-
    Begangat kan det bli hur billigt som hellst, fast det finns inte så jätte stor beg marknad med torr grejor i sverige eftersom det är såå dyrt… häng löst
    Fredrik B

  • kris

    Medlem
    7 november, 1999 vid 20:25

    Beror lite på hur mycket du plaskar i, det kan räcka med steamer och en väst+huva under. Det är viktigt att täcka huvudet då man förlorar mycket kroppsvärme där! Oxå handskar av något slag..
    Bäst är förstås en torrdräkt, runt 3000-4000 ny för en bra. Handskar runt 300.
    Vad det gäller skor så brukar jag ha vanliga höga våtskor året runt utan problem, håll huvudet varmt bara! Vad har du för grejor nu?

  • kris

    Medlem
    7 november, 1999 vid 20:27

    Hej Fredrik! Är din kompis nöjd med SOLA-dräkten?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    10 november, 1999 vid 17:38

    Ett tips är att köpa en gammal sunkig shorty (korta ben och armar) med dragkedjan fram. Den ska helst vara i enkelnylon (det är en
    MYCKET kallare med dubbelnyon). Om man har en sådan över en vanlig steamer (tex 4/3) klarar man sig ner mot nollstrecket om man har en huva. Steamern blir i det närmaste torr, eftersom shortyn är helt tät på ryggen där steamerns dragkedja sitter. Givetvis blir det lite stelare att röra sig med dubbla våtdräkter, men eftersom armarna och benen är “fria” märker man inte av det när man seglar. En gammal shorty kostar inte mer än någon hundring om du hittar en begagnad och du kan köra med din vanliga våtdräkt under. Detta är nog det billigaste alternativet och det fungerar mycket bra.

  • fredrik-b

    Medlem
    10 november, 1999 vid 20:32

    asnöjd är han…sitter som handsken… Han har bara lite problem med att få “halsen” på dräkten över huvudet.,, såg ganska kul ut när vi bytte om efter några timmars surf, han stog och drog och slet i flera minuter innan han till slut fick loss den… vart köpte du dojjorna ?…blev lite sugen på sånna,…
    Häng löst Kris..

    Fredrik B

  • kris

    Medlem
    11 november, 1999 vid 08:34

    Ja, det var lite tight där! Det är ju alltid mkt svårare att få av än på.. Skorna köpte jag på T12 Kungsgatan, men tyvärr så tror jag inte att de finns kvar i sortimentet. Ifall du vill kolla så har de tel:031-7116303. (T12 Sporthouse har 031-518340)
    Din kompis sa att ni brukar surfa i Bua, är det bra där? Eller är det kanske en “secret spot”? Om du vill se lite bilder från där jag brukar segla så kan du kolla(ej klar): http://www.esna.co.uk/krissurf/krishome.nsf

    Hoppas vi syns på vattnet nångång!
    //Kris

  • robin

    Medlem
    11 november, 1999 vid 14:54

    Jag kan hålla med om att det funkar, och att det är i det närmaste torrt, kör själv med den metoden. Däremot tar det rätt hårt på krafterna att segla med två lager våtdräkt, och det är rätt stelt trångt som fan runt halsen, framför allt om man som jag har en huva som klämmer åt lite.
    Men varmt är det i alla fall. Simmade hem brädan i fem minuter (jag vet att det är pinsamt) i påskas med dubbla dräkter, och jag kände inte av kylan alls, utom på fötter och händer.

    /Robin

  • hasse

    Medlem
    12 november, 1999 vid 07:24

    Jag har sett att det finns kombinerad huva/väst att ha
    utanpå våtdräkten.

    Har någon provat sådan och i såfall var den bra?

    /// Hasse

  • anonym-anvandare

    Medlem
    12 november, 1999 vid 08:19

    klart som fan du var varm då!! Det är ju när man börjar ta av huva och vantar

  • wisco

    Medlem
    12 november, 1999 vid 08:30

    Jag kör så länge isen inte har lagt sej, och vad jag har kommit fram till är att de flesta dräkter duger rätt bra,(dom kallaste dagarna kan man behöva en väst under) så länge man inte ligger FÖR mycket i vattnet. Jag har bara provat två huvor, men båda funkar hur bra som helst. Det jobbiga är händerna… Jag har ännu inte sett nån hanske som är varm och krampfri, och jag har provat allamöjliga uppfinningar… om du gör det så maila mej genast!!
    Har dessutom en gul steamer för 600 pix om du inte har nånting, en väst eller en shorty under så funkar den året runt, den har iallafall jag använt. Jag kan nog fixa en billig shorty oxo, typ 100 pix..
    Lycka till

  • percy

    Medlem
    12 november, 1999 vid 16:58

    Jag har en kombinerad huva/väst och det funkar utmärkt! Det som är bra är att våtdräkten blir nästan helt torr eftersom man har västen utanpå.

  • fredrik-b

    Medlem
    12 november, 1999 vid 21:15

    Japp, vi har två-tre secret spots här, om du börjar vågsurfa kan jag visa dom, man kan även windsurfa där, ingen sten, men vågen på det skönaste stället är bara typ 40-50 m lång, så det blir bara två cutbacks i planing på windsurf…
    fast det finns ett ställe här , där det finns en liten strand att rigga på, fast man får bära grejorna typ 500 m innan man kan lägga ner dom, ( småklippor…)

    det brytet ligger ca 100 m ut, men det lämpar sig nog bäst för vågsurf, har dock inte testat med windsurf…

    Sen finns det några ställen där det är som vanliga badstränder… vi är som mest typ 3 i vattnet, så det är inte så många i lineup, maila mig om du vill köra lite vågsurf.. =)
    du har väll min mailadress?…
    Häng löst
    MVH
    Fredrik B

  • robin

    Medlem
    13 november, 1999 vid 17:38

    Njääee… Visserligen var det skönt i luften, men de sista isflaken hade försvunnit bara någon vecka tidigare, om jag inte minns fel.

    /Robin

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing hjälp om våtdräkt

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.