Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp! Optimal surf/tjänstebil

  • Hjälp! Optimal surf/tjänstebil

    Publicerad av anonym-anvandare på 6 mars, 2002 vid 08:50

    Hallå!
    Behöver experthjälp med mitt tjänstebilsbyte, -vilken bil är den optimala surfbilen med begränsningen att det inte får vara en buss? -Jag får tyvärr inte plats med två bilar så bilen måste även funka för transport av svärmor, kunder och kollegor etc. Pris “oväsentligt”.. Cab? Kombi? Märke? Tänkt fritt!!

    anonym-anvandare svarade 22 år, 2 månader sedan 11 Medlemmar · 70 Svar
  • 70 Svar
  • steffo

    Medlem
    6 mars, 2002 vid 09:04

    AlfaRomeo Sportwagon, inte den största kanske men det räcker, och att att åka italiensk sportbil till surfet är aldrig fel. Välj GTA om du har brottom.

  • surfbulten

    Medlem
    6 mars, 2002 vid 09:05

    Hej Jens !

    kolla på Mazda MPV, plats för 7 pers där du lätt kan plocka bort dom 5 sätena som finns där bak för att få ett mycket stort lastutrymme.

    Den borde inte räknas som en buss utan en större kombi.

    Sen finns VW Sharan, liknande Mazda MPV men troligen dyrare.

    Hoppas att detta kan hjälpa dig.

    Kör hårt, snart drar surfet igång.

    /Surfbulten

  • anonym-anvandare

    Medlem
    6 mars, 2002 vid 09:08

    Den fetaste combi du har råd med, men kolla nedfällnings möjligheterna och länden. Ju plattare och lägre desto bättre. I och med en combi gåt allt att göra mer eller mindre bra.

    Ha det!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    6 mars, 2002 vid 09:22

    En stor kombi är ju aldrig fel, men står du ut med en mera ‘van’-betonad bil, kolla då in Hyundai Trajet V6. För ca 250.000 får du en sjusitsig bil med ACC, V6, automat, skinnklädsel mm mm. Framstolarna är kaptensstolar, dvs kan vändas runt, och övriga stolar kan tas ur och flyttas runt helt efter behov, så du kan i pricip ställa in en säng till surfsemestern, och sen köra sex kunder när du kommer hem. Har haft min i ett år nu, och är supernöjd.

    Kolla på http://www.bil.hyundai.se/servlet/VSP?id=hyundai&lang=sv&page=pcar_fr.vsp&$dialog.ID=MO&$dialog.RUNCODE=&$dialog.IDCAR=TR&$dialog.IDCAX=5D&$dialog.DIR=pics/TR

  • pher

    Medlem
    6 mars, 2002 vid 09:30

    Ja om det inte får vara en buss så skulle jag satsa på en stor kombi där det går att få helt plant lastutrymme. Då går det även att sova skönt i den..

    Sen beror det väl lite på priset och smak.. Helst BMW, Mercedes, Audi, Volvo,

    Vet inte om alla dessa har helt plant lastutrymme,, Men Volvo V70 har det iaf..

    Jag uppmuntrar för övrig också ett litet forum för surfbilar/bussar.. Visst det kanske inte blir världens fart på det.. men några inlägg borde det kunna bli tyckerjag?? Tycker det kunde vara intressant att diskuttera bästa bil o liknande =) Olika lösningar om att leva enkelt o billigt osv…
    Funderar själv på om jag ska ta klivet och skaffa min en surfbuss.. vore himla skönt.. Även om det kanske är en aning opraktiskt annars och så… Behöver det där lilla extra för att ta klivet..

    Mvh Pher

  • anonym-anvandare

    Medlem
    6 mars, 2002 vid 09:37

    Detta låter som min grej! Hörde förresten att GTAn är på väg, -den borde kunna bli nåt.. Vet du om det går att vika/fälla passagerarstolens ryggstöd framåt för att på så sätt få ett “plant” golv hela vägen fram a´la V70?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    6 mars, 2002 vid 09:43

    Jag har hittills klarat mig med en 9-3Aero men har väl iofs resonerat precis som du inför nästa bilköp. Tyvärr verkar de svennigaste alternativen på marknaden vara de som lastar mest (=långt och plant golv), dvs V70 och 9-5. Tror att BMWs 5 serie står sig slätt där, -har dock ingen koll på Audis lastmöjligheter men A6:an känns trist..

  • storm

    Medlem
    6 mars, 2002 vid 09:45

    Ford Mondeo kombi så klart!
    Jag får plats med mina brädor finfint inne. alldeles plant golv och med nerfällda baksäten får du mycket stora å fina lastmöjligheter. dessutom e bilen fruktansvärt bensinsnål.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    6 mars, 2002 vid 09:45

    Nää, den känns för “bussig” för min smak..

  • anonym-anvandare

    Medlem
    6 mars, 2002 vid 09:48

    Kan du även fälla framstolens säte så att det blir plant ända fram?

  • steffo

    Medlem
    6 mars, 2002 vid 10:04

    Det går inte att fälla helt plant men en bräda och seglen får plats ändå.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    6 mars, 2002 vid 11:52

    Varför vara som alla andra?? Mitt förslag: En vit hissad Dodge Challenger 426 Hemi 1970 med slicks, nitro och kompressor och raka 6″ rör.. Det är så man blir King of the Beach. Några missade spocks … so what…. du har ju en bil som man kan styra med gasen och som kan rotera backdäcken långsamt på tomgång med handbromslåsta framhjul. Så varför nöja sig med ett CAD-ddat sunkigt slejf-åk modell 2002 bara för att alla andra är slejfar??? Jag bara typ frågar.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    6 mars, 2002 vid 16:27

    Det ända rätta!
    köp en BMW M5 touring…kraft komfort design status plats..och ytterligare en massa kraft. tyvärr har den inte kommit i E39 karsossen ännu…men den finns i E34.

    Och du som föreslog en alfa romeo…sista bilen du ska ha är en alfa varför?
    jo du vill surfa, inte nödmecka bil på ölandsbron. Alfa är SKIT och har alltid varit..hellre en skoda eller hundai

    har konfmaster en alfa? då förstår jag varför sidan ser ut som den gör……;)

  • anonym-anvandare

    Medlem
    6 mars, 2002 vid 17:20

    Har du egna erfarenheter av 156:an? Ryktet säger ju att den är helt ok? Gällande 5serien så är den ack så trevlig men jag kommer att stå med en gammal kaross om 3år när det är dags för nästa byte =mycket dålig affär (så är fallet med min nuvarande 9-3a). Var f.ö. och kollade in V70 och 9-5 på lunchen och kunde konstatera att båda är windsurfing-fientliga iom en rad konstruktionsmissar. När man delar baksätet så sitter den breda delen kvar bakom föraren = hålet blir då för smalt för brädan. Försökte tom få Saab att leverera ett engelskt baksäte åt mig men de backade ur ;-(

    Ingen som har erfarenhet av följande:
    Nya Audi A4 avant
    Audi A6
    Mercedes c-klass kombi
    Bmw 3 serie touring(är den för kort??)
    Nya Renault Megane?
    SUV:arna?
    ….

  • storm

    Medlem
    6 mars, 2002 vid 17:42

    Nej du, det går inte på min. kanske den nyaste modellen.
    Om du vill ha gott om plats i bilen är ju en chevrolet caprice kombi inte helt fel heller. Den är ju dessutom gybbfräck. Där har man rätt stora ytor!

Sida 1 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp! Optimal surf/tjänstebil

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.