Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp! Problem NeilPryde Zen 6.1

  • Hjälp! Problem NeilPryde Zen 6.1

    Publicerad av gnaraloo-station på 11 september, 2011 vid 09:25

    Hej!

    Köpte ett NeilPryde Zen 6.1. Har bara testriggat på gräsmattan ej seglat det. Problemet är att nedersta lattan samt andra lattan ovanför bommen ligger väldigt hårt vid sidan mot masten.

    Hur ska seglet kunna rotera över vid en gipp? Eller ska man stanna och behöva trycka över det med händerna?

    Då har jag ändå provat att dra nedhalet 4cm längre än vad som står på seglet.

    Har visserligen inte NeilPrydes 430 X3 mast 21imcs men en Naish 430 21imcs.

    På äldre segel jag har (av olika modeller bla NeilPryde och North) har jag aldrig haft problem med latt rotation där är det alltid gott om plats för lattorna att rotera runt.

    Eller har tillverkarna på senare tid sett till att man just måste ha en mast av exakt samma märke?

    Jag har surfat i en massa år och detta problem har jag aldrig varit med om tidigare. Har kombinerat segel och master av olika märken utan problem under alla år.

    / Martin

    gnaraloo-station svarade 12 år, 8 månader sedan 4 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • gustavl

    Medlem
    11 september, 2011 vid 09:35

    Va äre för årsmodell på masten? Är väl ny böjkurva på naishmasterna nu för tiden och NP och nääsh klickar väl inte hundra tillsammas?

    /G

  • gnaraloo-station

    Medlem
    11 september, 2011 vid 09:41

    Årsmodell vet jag ej. Men det har ju alltid fungerat annars med olika segel och master.
    Har surfat i över 10år och aldrig varit med om detta tidigare.

    Naish masten fungerar utmärkt till mitt gamla Combat 5.3 samt North segel.

    Lattorna ska väl ändå rotera runt smidigt???

    Dessutom är ju Zen ett enkelt freeride segel och borde fungera med vilken pinne som helst?

  • schnitzler

    Medlem
    11 september, 2011 vid 10:00

    Naishs master är hardtop och Neil Prydes master är flextop. Så det är nog antagligen så att du behöver en annan mast till ditt segel.
    De segel du har haft tidigare råkade kanske ha just rätt böjkurva för din mast så att du aldrig har behövt fundera kring det?

    http://www.surfspot.se/news/val-av-mast

  • gnaraloo-station

    Medlem
    11 september, 2011 vid 17:40

    Ha!

    Efter lite laborerande med olika mast – underdelar och överdelar fann jag en kombination som blev kanon.

    Böjkurva ????? Pahhhh och jultomten har gröna luva eller?
    Alla master böjs väl för fan…

    Nu kan jag i alla fall segla

  • gnaraloo-station

    Medlem
    11 september, 2011 vid 18:24

    Nån som har erfarenhet av NeilPryde Zen i övrigt?

    Är det ett skitsegel? Har jag blivit blåst?

    Böjkurva pahhhh 🙂

  • zurfman

    Medlem
    11 september, 2011 vid 21:52

    Jag kör en Challenger-mast med det seglet o de skall funka hyggligt bra ihop.
    Körde 6,1 idag o har också lattan nedanför bommen som är litet seg på att flytta sig
    (tror dock att mitt överlapp är mindre)

    När jag får tillräckligt med vind kan jag rycka över lattan genom att hålla längre bak på bommen med bakre handen o rycka till kraftigt. Kanske behöver blåsa 5-6 m/s för att det ska funka (alltså något mindre vind än planing för det seglet)

  • gnaraloo-station

    Medlem
    12 september, 2011 vid 09:48

    Är seglet bra annars då?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp! Problem NeilPryde Zen 6.1

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.