Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp StoneAndWater

  • Hjälp StoneAndWater

    Publicerad av robrox på 8 december, 2008 vid 11:07

    Tjena alla!!! Nu behöver jag er hjälp. Jag är som många av er vet inget surfare själv utan håller mig (än så länge) på stranden och fotar er. Därför har jag inte den riktiga känslan för hoppen, ridning mm som ni har. Jag vill att ni ger mig tips och kommentarer på 3 bilder nedan eller tipsar om andra bilder ni tycker e bra. På detta sätt kan jag förhoppningsvis ta bättre bilder nästa gång.

    PZ Rob

    lars_k svarade 15 år, 5 månader sedan 15 Medlemmar · 26 Svar
  • 26 Svar
  • mrpop

    Medlem
    8 december, 2008 vid 11:24

    Det är väldigt fina bilder, utan tvekan är du en duktig fotograf. Jag skulle vilja ha lite fler närbilder, där man ser ansiktsutrycken på den som surfar. Detaljer och nya vinklar. Kanske dags för dig att hoppa in i vattnet 🙂

  • poppo

    Medlem
    8 december, 2008 vid 11:40

    du tar grymma bilder!

    det enda jag kan tänka mig som tips är ang den första bilden: jag gillar generellt när man ser hela vågen i hopp-bilder, då får man en bättre känsla för hur högt hoppet är. sen kan man alltid lura ögat lite genom att beskära så att surfaren hamnar aningen högre upp i bilden… samt experimentera med vinkeln, hopp ser högre ut om man fotar från så låg position som möjligt.

  • robrox

    Medlem
    8 december, 2008 vid 11:42

    Tanken har slagit mig. Dock finns det lite som hindrar förutom 4+ i vattnet 😉 Ett vattenhus till en Systemkamera kostar runt 2000$. Dock har jag ett analogt vattenhus som jag kan dra i nån dag. Men lite varmare i vattnet först. Tack för feedback. Jag ska lägga det på minnet.

    Jag svarar på alla inlägg senare idag. PZ

  • doc

    Medlem
    8 december, 2008 vid 12:07

    Det finns ju billigare dykpåsar också där man skruvar på ett filter på objektivet men resten är en halvmjuk plastpåse. Jag lånade en sådan av en kompis nån gång på 90-talet o klämde i min Nikon. Funkade kanon. Enda skillnaden är att man inte kan dyka så djupt men det spelar ju faktiskt ingen roll.

    Här hittade jag en liknande.
    http://www.waterproofcases.net/dicapac-slr-dslr-camera-case-wps10.html
    Finns säkert en uppsjö. Fenor och en färgglad hjälm är också att rekommendera.

  • styret

    Medlem
    8 december, 2008 vid 12:13

    som tidigare nämnts. ansikten är ju, som i de flesta bilder, A och O för att en bild ska bli riktigt intressant tycker jag.

    Den översta på Henke är ju jävligt fet förutom att man inte ser vartifrån han har hoppar. annars är den perfekt. sjysst vinkel med så att man ser honom mot klar himmel utan massa hus och skog.

    Den andra är skitsnygg i färger, och exponeringen är lagom men för mej blir såna bilder tyvärr ganska ointressanta. Eller ointressant är fel ord. bara det att man har sett det så många gånger. Framförallt är det tråkigt att inte se ansiktet utan bara en stor svart enhet till kropp och huvud. det blir ofta så här surfbilder ser ut. man står på stranden och fotar utåt på folk som hoppar. jag gör det 8 gånger av 10.

    Den tredje förstår jag inte riktigt. med lite god vilja och ganska mycket insikt i vindsurfing så kan jag tänka mej att han är på väg ner i en bottensväng och du fotar snett bakifrån vågen. Stämmer det?
    Det är grymt med nya vinklar men här gör den att jag inte riktigt förstår vad han gör. om det är bottensvänger han gör så kanske du skulle vänta tills han ligger mer på skär längs med vågeneller tillomed till sekunden innan han gör cutbacken då han kommer helt fokuserad på vågen clewfirst, då borde du få med mycket ansikte med.

    det där med när man ska trycka av är alltid svårt, även för oss ganska insnöade vindsurfare. När jag snackar bilder med folk som är överjävliga vindsurfare men har noll koll på foto så får man ofta höra exakt vilken bild man ska ha då dem har arbetat på någon liten detalj i sina trick som dom vill ska synas men samtidigt är det ofta som inte just den posen blir snyggast rent motivmässigt så det där är nog från gång till gång och mycket känsla man får gå på.

    Du tar sjysta bilder och det jag säjer är för att försöka ge (mina) tips på vad JAG TYCKER gör en surfbild intressantare, andra kanske har helt andra uppfattningar.
    Vi i sverige har duktiga seglare, bra fotografer som har råd att hålla sej med sjysta kamerautrustningar så nu måste vi börja steppa upp nivån på våra bilder tycker jag.
    Du och några till bidrar redan till en markant nivåhöjning på svenskt surf-foto.
    Ha det gött!

  • jester

    Medlem
    8 december, 2008 vid 12:29

    Kolla in http://elmrin.se/index.php?s1=photos (klicka på Sport) för lite tips. Grymt snygga foton…

  • surfslusken

    Medlem
    8 december, 2008 vid 12:34

    @MrPop 520039 wrote:

    Det är väldigt fina bilder, utan tvekan är du en duktig fotograf. Jag skulle vilja ha lite fler närbilder, där man ser ansiktsutrycken på den som surfar. Detaljer och nya vinklar. Kanske dags för dig att hoppa in i vattnet 🙂

    Rob tar även porträttbilder på vattnet!
    http://www.stoneandwater.nu/_pics/varberg081005/varberg-23.jpg

  • robrox

    Medlem
    8 december, 2008 vid 13:04

    Tack alla för tipsen.

    DOC: Tack för tipset kan helt klart vara ett bra alt.
    Styret: Ja den bilden e kass tycker jag med ville ha feedback på det oxå. Men ibland tar jag med dem för att få med olika personer som i sig tycker bilden e bra eller enda bilden på just den personen. Och det är dina synpunkter jag vill ha.

    Jester: Tack för tipset

    Slusken: Tja vad säger man en slusk e alltid en slusk 😉

    Kommer hämta in en beg D200 snart vilket blir en fin julklapp och hoppas att kan höja kvaliteten på bilderna.

    PZ

  • rasmus_w

    Medlem
    8 december, 2008 vid 13:30

    Några funderingar om det där att hoppa i vattnet: Hur bra bilder skulle du kunna ta med en Olympos My? Gurra kör ju den varianten och det verkar rätt prisvärt och fungerande.

    En annan variant är att tillverka ett vattenhus själv, Wave action-killarna hade en byggbeskrivning i nån gammal surfsport på 80-talet. Byggmaterial var såklart clarkfoam, polyester, glasfiber och plexiglas. Eller kolla vad CLS-uffe tar för att göra det.

    Jag vet inte om du nånsin tar rörliga bilder men en observation jag gjort är att filmare som inte är surfare själva har en tendens att följa vågen i stället för surfaren och då blir surfarna bara rekvisita. I surffilmer följer kameran nästan alltis surfaren.

  • robrox

    Medlem
    8 december, 2008 vid 13:49

    Jag följer alltid seglaren. Angående att bygga eget hus så har jag varken tid eller kunnande att bygga ett hus där jag stoppar in utrustning för 16000. Men som det skrevs ovan i tråden så fanns det ju ganska bra alt.

    Gurras kamera skall jag låna och simma med i vår det lovar jag han har nästan hotat mig till det. jag sa till honom när han köpte kameran att bra då kan du ju ta kort i vattnet, Gurra svarar “inte jag du!..”

    Thanx

    @Rasmus_W 520061 wrote:

    Några funderingar om det där att hoppa i vattnet: Hur bra bilder skulle du kunna ta med en Olympos My? Gurra kör ju den varianten och det verkar rätt prisvärt och fungerande.

    En annan variant är att tillverka ett vattenhus själv, Wave action-killarna hade en byggbeskrivning i nån gammal surfsport på 80-talet. Byggmaterial var såklart clarkfoam, polyester, glasfiber och plexiglas. Eller kolla vad CLS-uffe tar för att göra det.

    Jag vet inte om du nånsin tar rörliga bilder men en observation jag gjort är att filmare som inte är surfare själva har en tendens att följa vågen i stället för surfaren och då blir surfarna bara rekvisita. I surffilmer följer kameran nästan alltis surfaren.

  • rasmus_w

    Medlem
    8 december, 2008 vid 14:26

    @RobRox 520066 wrote:

    Jag följer alltid seglaren. Angående att bygga eget hus så har jag varken tid eller kunnande att bygga ett hus där jag stoppar in utrustning för 16000. Men som det skrevs ovan i tråden så fanns det ju ganska bra alt.

    Eftersom jag är rätt okunnig så undrar jag var det är för utrustning som kostar 16000. Är det själva kamerahuset eller kamera plus objektiv? Jag antar att det inte rör sig om teleobjektivet, det måste väl kosta mer än så exklusive kamerahus.

    Eller, vilket objektiv hade du tänkt ta med dig ut? Det jag har hört är att man helst vill ha vidvinkel eller fisheye när man simmar.

  • robrox

    Medlem
    8 december, 2008 vid 15:25

    @Rasmus_W 520069 wrote:

    Eftersom jag är rätt okunnig så undrar jag var det är för utrustning som kostar 16000. Är det själva kamerahuset eller kamera plus objektiv? Jag antar att det inte rör sig om teleobjektivet, det måste väl kosta mer än så exklusive kamerahus.

    Eller, vilket objektiv hade du tänkt ta med dig ut? Det jag har hört är att man helst vill ha vidvinkel eller fisheye när man simmar.

    Det jag har kört med fram tills nu dvs alla bilder på stoneandwater är tagna med en gammal D50 och ett 70-300 VR. Jag ska i veckan köpa en beg D200. Det kör jag med när jag står på stranden. I Vattnet skulle jag nog välja mitt 18-135 och köra på 18mm alt mitt fasta 50mm. Jag använder endast NIKON. Så fram tills nu har priset inte varit 16pap men med de nya grejerna hamnar det nog där.

    Sen ligger det lite i pipelinen men det kostar ju så vi får se när det blir ett nytt objektiv.

  • bohm

    Medlem
    8 december, 2008 vid 15:40

    Ta inspiration av andra fotografer och härma. Jag är inte speciellt bra fotograf, men jag brukar härma andra, speciellt när det gäller komposition av en bild.

    En av Sveriges bästa fotografer tycker jag är Mat (alohaphoto.se). Han brukar ha snygga vinkar och kompositioner på sina bilder. Exempelvis så har han ofta en förgrund och en bakgrund, utöver själva “porträttet”. (Mat, hoppas du inte misstycker att jag postar dina bilder här).

    .

  • haze

    Medlem
    8 december, 2008 vid 17:09

    Mat har även nàgon typ av “Vattenpàse” till hans Canon. Sà att han kan ligga i vattnet.

    Du kommer inte bli missnöjd med D200. Sjuk trevlig kamera..

  • robrox

    Medlem
    8 december, 2008 vid 19:39

    @Haze 520087 wrote:

    Mat har även nàgon typ av “Vattenpàse” till hans Canon. Sà att han kan ligga i vattnet.

    Du kommer inte bli missnöjd med D200. Sjuk trevlig kamera..

    Jepp får snacka med folk som testat jag vill väldigt gärna testa fota från vattnet.

    Jag ser verkligen fram emot min nya kamera. 🙂

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp StoneAndWater

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.