Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Hjälp till en Rookie

  • Hjälp till en Rookie

    Publicerad av alexander på 7 januari, 2005 vid 16:51

    Hej alla glada surfbuss fanatiker. Har under en längre tid gått och funderat på att införskaffa en buss, tidigare har jag varit inne på att köpa en Ford Transit med högtak eller liknande. I syfte att inreda som hus/surfbuss med dom flesta bekvämligheter som kyl/frys, kök, diskbänk, matbord/säng.

    Men här om dan dök det upp en VW Caravelle 1985. Troligen kommer priset röra sig om en eller ett par tusenlappar.
    Hur är det att ha en typ3 som camping bil? Finns det någon smart lösning för att få med dig alla grejer och fortfarande bevara någon form av komfort?

    Alla tips och idéer är välkomna.

    anonym-anvandare svarade 19 år, 4 månader sedan 5 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • judo-freddan

    Medlem
    7 januari, 2005 vid 21:56

    Hej!

    Hade en T3 förut och med tanke på motorns placering så är enda sättet att få nåt utrymme inuti att fixa ett schysst takräcke och ta det mesta av kittet på taket/sidorna. Vet att det kan finnas andra som inte tycker som jag men T3ans vattenkylda bensinmotor är ingen höjdare. Har upplevt det first hand och det var inte kul..

  • patrikol

    Medlem
    7 januari, 2005 vid 22:20

    När det gäller T3 så är motorn en evighetsmaskin i de flesta fall kolla bara på alla firmabilar och taxibilar som rullade både 40 och 50000 mil utan problem. Spindelleder brukar vara en svag punkt kolla absolut så att avgasröret är ok det är ett riktigt ormbo och kostar en smärre förmögenhet att byta ut.

  • getwet

    Medlem
    8 januari, 2005 vid 10:33

    Den buss du nämner är oerhört svår att inreda utan att få cellskräck, precis som Judo Freddan nämner så är motorns placeringen boven till att det blir svårt att få till det vettigt. Leta istället efter en buss med frontmonterad motor, duktigt mycket säkrare att åka i också.

    Angående T3:ans motor så kanske motorn i sig är bra…..men med den katastrofala lösningen med kylare fram och motor bak i ett försök att få en uråldrig konstruktion till att bli modernare ställer bara till bekymmer.

    Känns nästan som om du var inne på en bättre linje från början med transiten eller liknande. Själv tycker jag Judo Freddan hamnat helt rätt med en Boxer men det är ju lite andra pengar än 1500kr. Men o andra sidan sett, om du nu är beredd att inreda med kyl, spis, säng mm. så kanske det vore läge att lägga en peng till på bussen från början, eftersom du antagligen kommer att använda den under många år.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 januari, 2005 vid 21:16

    va ? ! Är du uppkopplad ? Välkommen tillbaka till nutiden, Sms genast din mailadress till mig. Om surfbussar vet jag tyvärr inget annat än att “vind” är upptaget.

    Tillbaka från sicilien och tänker inte drälla runt på konfen med info om pussilätto.

    Don U

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Hjälp till en Rookie

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.