Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing hjälp! vad gör man åt denna skadan?

  • hjälp! vad gör man åt denna skadan?

    Publicerad av k-man-2 på 17 april, 2007 vid 20:56

    söndagens trauma:

    ok, efter att ha investerat en smärre förmögenhet i både bil och utrustning beger man sig till klagshamn för att inviga grejorna. väl på plats är man ivrig på att komma i vattnet och vad händer – självklart gör man en kanontabbe. lossar på linorna och låter brädan ligga på biltaket osurrad. poff så flyger den in i bilen som står parkerad bredvid, som tur är polarens bil… min splitter nya jp landar med en duns på backen. bilen klarade sig fint, brädan låg ju i boardbagen. tänkte inte så mycket på att kolla brädan och plaskade lite i vattnet med den. väl hemma upptäcker jag denna skadan och jag vädjar till er nu: vad ska jag göra?

    – ja det har läckt in vatten, jag har försökt suga ut så mycket jag kan med munnen (smakade inte så gott kan jag berätta). min tilltyglade skönhet står upprätt med “tryckskruven” urskruvad.

    – brädan är försäkrad.

    – skadan kanske går att laga med ett dr. ding stick? hur går det till,
    ska man smeta på massor och sedan slipa bort det överflödiga?

    – eller ska man låta en expert skrida till verket?

    tacksam för tips!

    /k

    IMG_1901.jpg

    IMG_1902.jpg

    IMG_1903.jpg

    markus-o svarade 16 år, 11 månader sedan 22 Medlemmar · 35 Svar
  • 35 Svar
  • fredrik-ygge

    Medlem
    17 april, 2007 vid 21:09

    Bara att lämna in till expert säger jag. Är man bara normalhändig och inte har extremt intresse så är det inte värt besväret. Det är stor risk att det inte blir riktigt bra, du skall hantera massa giftiga kemikalier och du måste förmodligen köpa för stora paket av alla nödvändiga ingredienser.

    Har lagat hos Ulf CLS Larsson i Varberg och det blir perfekt. 500 – 1000 kr för denna gissar jag. (Jämför med 300-400 kr i material, nästan bra resultat och epoxiallergi.)

  • blabussen

    Medlem
    18 april, 2007 vid 05:25

    ring försäkringsbolaget och be om en ny bräda eller pengar till lagning hos någon expert

  • klang

    Medlem
    18 april, 2007 vid 06:04

    Instämmer med Ygge, Ulf CLS Larsson i Varberg kan få skador att “försvinna”. Men om du väldigt gärna vill göra det själv så skulle jag gjort så här…

    1.) Dag1, “Gräva ur” skadan, allt som är trasigt
    2.) Dag1, Slipa ner runt omkring
    2a.) Dag1, Om del av kärnan är skadad behöver du ersätta den med något matrial som är likt frigolit. Jag brukar fuska med byggskum som används vid tätning. Fyll upp hålet och slipa sedan ner.
    3.) Dag2, Lägga ett tunt lager epoxi på kärnan (eller byggskummet)
    4.) Dag3, Fyll hålet med epoxi blandat med microballonger (konsistens som jordnötssmör)
    5.) Dag4, Slipa ner fyllningen och lägg på 3 lager med glasfiberväv+epoxi
    6.) Dag5, Slipa ner
    7.) Dag5, Lägg på gelcoat
    8.) Dag6, Slut puts på skadan

    Limhamnsskepphandel har expoxi från West System ([url]http://www.westsystem.se)[/url], dyra prylar och fint allegiframkallande. Hade jag inte köpt på mig en massa epoxi redan från West System så skulle jag köpa en burk av Ulf Larsson. Tror han kan sälja i lösvikt.

    Lycka till
    Klang

  • basse

    Medlem
    18 april, 2007 vid 06:47

    Seglar man mycket kommer man köra sönder saker. Mitt förslag är därför att lära sig laga själv. Det har man igen många gånger sedan. Tycker man det blir dyrt med plast, glas och kol kan man lura sina vänner att köpa in sig på “lagnings-lådan” man bygger upp. Så har vi gjort. (Hmm… det är nog jag som skall handla plast nästa gång!!) Funkar skitbra och man vet att det, nästan, alltid finns plast, glas och kol tillgängligt i lådan.

    Där finns alla andra småsaker som är bra också… penslar, glasburkar*3 (härdare, bas, produkt), sprutor för uppmätning av små mängder, plasthandskar, tejp, massor med slippapper i alla olika grovlekar, glas, mikroballonger, färg, gelcoat av olika slag, plast, slipmaskin, kol, trasa och en hel del annat som oftast inte används. Skitbra helt enkelt!!!

  • martin

    Medlem
    18 april, 2007 vid 07:38

    Det där är en rätt okomplex lagning. Följ den beskrivning som Klang har skrivit ovan så ordnar du det lätt. Kruxet är att slipa ner lagom mycket runt skadan så att du får en fin “fasning” från olagat till lagat, men det löser man om man är normalt händig.

    Du kommer att ha nytta av väv och epoxy fler gånger i framtiden, så det gör inget om det blir en lite dyr investering nu tycker jag. Köp epoxy av CLS. Den är mycket snällare ur allergisynpunkt än många andra som man hittar på marinor.

  • lars_k

    Medlem
    18 april, 2007 vid 08:15

    Det finns en sats från Watski, med epoxi, ballonger etc. Kostar ca 250 spänn hos en båttilbehörsaffär. Kanske en bra början.

  • dude

    Medlem
    18 april, 2007 vid 08:22

    Personligen skulle jag tycka det tar så mycket tid och även plats att jag hellre lämnar in det, kanske till Uffe om jag bodde nära, eller till någon man litar på. Men om man är ett seriöst kompisgäng som kan sätta sig in i det här med brädlagande tillsammans så skulle jag säga att det är bra det också =)

  • oscar

    Medlem
    18 april, 2007 vid 08:51

    Om nu bärdan är helt ny och du aldrig lagat nåt innan så lämna in den till Uffe. Kommer inte synas att den är lagad och du håller andrahandsvärdet uppe.

  • basse

    Medlem
    18 april, 2007 vid 09:04

    @Oscar 377180 wrote:

    och du håller andrahandsvärdet uppe.

    Vilket andrahandsvärde??? 😀

  • oscar

    Medlem
    18 april, 2007 vid 09:34

    Där plockade du en poäng Basse! Kommer det nån kuling snart så man komma ner och hälsa på?

  • basse

    Medlem
    18 april, 2007 vid 09:58

    Imorgon förmiddag!!!
    Kommer finnas massor med heta Naish-prylar i viken du kan sänka andrahandsvärdet på lite om du vill!!! 😉

    Blir det vind i Limpan på söndag?? Vi skall upp!

  • k-man-2

    Medlem
    18 april, 2007 vid 11:50

    jag får tacka för alla kloka ord!

    lutar åt ett besök hos ulf.

  • andersbq

    Medlem
    19 april, 2007 vid 05:41

    Håller med Basse, lär dig laga småsaker. Andrahandsvärdet på brädor minskar till hälften efter drygt ett år, och sedan en tusenlapp per år…
    Om man tänkt ha brädan i 4 år så är 2:värdet marginellt. Vill man snygga upp brädan kan man vänta tills man har flera skador och sedan lämna in till CLS. Om du t ex får ett hoppveck om nåt år, så snyggar han oxå till sprickan billigt. Uffe gillar att sälja på extratjänster.
    Men lite fula lagningar ser ju coola ut!

  • surfmanj

    Medlem
    19 april, 2007 vid 06:03

    Det är bara att laga själv! bättre att lära sig att laga en liten sak för att sedan kunna fixa till dom större skadorna som kanske kommer! många bäckar små 🙂

  • hasselgren

    Medlem
    19 april, 2007 vid 11:28

    finns det nån som är bra på att laga brädor i malmö? har hittat surfersworkshop på nätet, nån som har erfarenhet av deras lagningar? när jag bodde på kanarieöarna lämnade man in tex en bräda med kraschad nos och för 20 euro fick man tillbaka brädan dan efter och det gick inte ens att se vart skadan hade varit. men det är väl rätt mycket dyrare i sverige verkar det som.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing hjälp! vad gör man åt denna skadan?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.