Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjäp mig med vatten starten

  • Hjäp mig med vatten starten

    Publicerad av nisse-47 på 15 oktober, 2007 vid 16:51

    Hej jag började surfa för ett tag sen me nu har jag problem hur vatten startar man har försökt ett par gångerverkar omöjligt:confused2:

    tacksam till all hjälp

    Mvh Bror

    josefc svarade 16 år, 5 månader sedan 5 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • pure

    Medlem
    15 oktober, 2007 vid 16:58

    hur långt kommer du?

  • Knatte

    Gäst
    15 oktober, 2007 vid 17:16

    Några tips kanske!

    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=53358&highlight=vattenstart

    Eller lite övrigt saxat från forumet:

    Citat:
    Ursprungligen postat av phm Visa inlägg
    Någon som kan dra grunderna för vattenstart?
    Jag har inga problem att strandstarta men när jag försöker vattenstarta så kommer jag ur position. Brädan driver fel mot seglet och även hela ‘paketet’ driver fel. Kanske bara att öva på men varje tips är tacksamt då orken snabbt tar slut när jag ligger och sparkar med händerna rakt upp…

    Lite bilder och tips från Petters windsurfing sida:

    http://www.sevenius.com/windsurf/tips/vattenst.htm

    Saxat från RAN’s hemsida:
    Vattenstart

    Masten skall ligga mot lovart och brädan tvärs vinden. Du kan styra brädan genom att du drar masten mot dig – då går brädan upp mot vinden – alt att du trycker ned masten – då faller brädan av.
    För att få upp seglet drar du det mot dig och uppåt. Var noga med att du drar det långt fram för att brädan ej skall gå upp mot vinden. Ett annat tips är att först lägga upp seglet på brädan för att få lite extra hjälp. Ta tag om bommen och hitta balans. Blir det för mycket drag – lova. För lite drag – skota hem. Om det är lite vind kan du hålla i masten istället. Bakre foten placeras mellan stropparna och inte på sidorna av brädan! För att få kroppen nära brädan kan du böja benet och dra brädan mot dig med foten. Benet som ligger kvar i vattnet skall fungera som ett drivankare d v s så långt och rakt ned som möjligt. När du sedan skall upp ur vattnet måste du långt, långt fram med riggen med sträckt främre arm. Har du gjort rätt kommer vinden att lyfta dig upp!
    Ju mer du faller av (simmar mot brädan och trycker ned i mastfoten) desto lättare är det att få fram riggen. För att göra det lättare när du tränar vattenstart kan du sänka bommen något. Det negativa är, om du nu kommer upp, att man lätt går upp mot vinden när man seglar.

    Eller saxat från forumet här:

    Lägg grejorna i kryssriktning och börja ta upp seglet genom att greppa på masten en bit ovanför bommen för att göra det lättare för dig att lyfta riggen med vatten i. Ju större segel/mer vatten på seglet ju högre upp greppar du för att få bättre hävarmseffekt. Greppa sedan nedåt på masten tills du fått upp seglet tillräckligt för att kunna greppa bommen.

    Lägg upp bakre foten på brädan strax bakom främre fotstropparna. Tänk på att lägga hälen i mitten på brädan. Vrid riggen framåt som om du skall gippa tills du når slörriktning. Sprattla med det andra benet så att du inte tappar slörläget samt försöker komma upp ur vattnet.

    När du känner att du har tillräckligt drag för att inte sjunka bakåt ner i vattnet igen så pressar du även med benet på brädan så att du lyfter dig upp både med riggens kraft och med dina bens hjälp. På detta sätt kan man vattenstarta även i gränsvindar. Blåser det mer behöver du inte tänka så mycket på att sprattla eller trycka ifrån med benen då gör riggen jobbet åt dig i stället.

    En jobbig sak för en nybörjare är att komma på hur man enklast får riggen “på plats” med brädan i rätt riktning, dvs i kryssläge. De flesta har nog spenderat MYCKET kraft och tid på vattnet bara på att simma runt med seglet för att få brädan i rätt riktning till vattenstarten.

    Ett tips är att du tränar detta på grunt vatten tillsammans med beachstarten som går till på samma sätt som vattenstarten. Testa att lägga riggen och brädan i olika riktningar och lär dig sedan vilka vägar som är snabbast för att få riggen tillsammans med brädan i rätt läge.

    Efter lite övning sitter det i även när du är på väg att trilla (i te x gippar eller slag) och då lägger du riggen åt rätt håll utifrån brädan innan du faller i. Det är viktigare att få riggen i rätt position till brädan än till vinden. Ligger bara riggen och brädan tillsammans som de skall är det lätt att dra runt det hela till kryssläget.

    Ett sista tips är att du kan låta brädan lyfta upp riggen ur vattnet genom att lägga bommen på aktern. Gör detta när du har seglet i rätt position till brädan och brädans nos pekandes mot vinden.

    Lycka till!

  • gammelsurfen_

    Medlem
    15 oktober, 2007 vid 17:34

    http://thepiratebay.org/search/beginner%20to%20winner/0/3/200

    Ladda ner denna filmen, Beginner to winner. Den kommer garanterat att hjälpa. Går igenom vattenstart b.la väldigt grundligt.

  • nisse-47

    Medlem
    22 oktober, 2007 vid 17:52

    tack har kollat på filmen nu väntar bara på vinden så jag kan pröva vatten starten!!

    Men var blir all vind av:mad2:

  • kurtkomet

    Medlem
    22 oktober, 2007 vid 17:58

    @gammelsurfen_ 422378 wrote:

    http://thepiratebay.org/search/beginner%20to%20winner/0/3/200

    Ladda ner denna filmen, Beginner to winner. Den kommer garanterat att hjälpa. Går igenom vattenstart b.la väldigt grundligt.

    ingen som har lust att seeda lite?

  • josefc

    Medlem
    22 oktober, 2007 vid 21:48

    @KurtKomet 423872 wrote:

    ingen som har lust att seeda lite?

    du kan få bränna den av mig nästa gång du kommer ner från Uppsala 😛

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjäp mig med vatten starten

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.